WYDANIE NA WEEKEND

Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 1/2021

02-01-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: ADAC, Toyota, FCA, dakar.com, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



Euro 6d ISC FCM normą od 2021

Przepisy - od 1 stycznia 2021 wszystkie nowe samochody osobowe muszą spełniać normę Euro 6d ISC FCM

PRZEPISY | Od 1 stycznia 2021 obowiązują ostrzejsze normy emisji spalin Euro 6d ISC FCM. Dotyczą one fabrycznie nowych modeli samochodów osobowych (od 2022 także dostawczych). Ich producenci, pod groźbą kar finansowych, muszą oferować pojazdy, w których silniki spalinowe emitują CO2 na poziomie 95 g/km. Jak wylicza Instytut Transportu Samochodowego wiąże się to z obniżeniem średniego zużycia paliwa. Dla jednostek benzynowych to mniej więcej 4,1 litra, a dla wysokoprężnych 3,6 litra na 100 kilometrów.

Ważna jest także deklaracja producenta do utrzymania określonego poziomu emisji spalin przez cały okres użytkowania pojazdu.

Wprowadzone przepisy oznaczają, że na terenie całej Unii Europejskiej nie można już zarejestrować nowych samochodów niespełniających Euro 6d ISC FCM . Prawie wszyscy producenci dostosowywali się do tych zmian już od dawna. Jednak niemal do ostatnich dni grudnia prowadzone były wyprzedaże modeli niespełniających zapowiadanych norm. Warunkiem dopuszczenia ich do ruchu była rejestracja jeszcze w starym roku.

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar zwrócił przy tym uwagę na niejednoznaczne przepisy w tym zakresie. Być może będą musiały zmierzyć się z nimi firmy leasingowe. Nie ma bowiem wiążącej decyzji, czy za spełnienie tego warunku uważa się datę złożenia kompletnych dokumentów w wydziale komunikacji czy faktyczny wpis urzędnika do bazy CEPiK i dowodu rejestracyjnego.

Ale są też wyjątki dla określonych grup pojazdów. Norm Euro 6d ISC FCM nie muszą spełniać między innymi samochody opancerzone, karawany czy auta przeznaczone do przewozu osób niepełnosprawnych. A także producenci aut wytwarzanych do tysiąca sztuk rocznie.

ITS przypomina także, że 31 grudnia wiele kategorii jednośladów i quadów straciło homologację zgodną z normą Euro 4. Od teraz zaliczające się do nich fabrycznie nowe modele muszą spełniać ostrzejsze wymagania Euro 5.

Z kolei producenci pojazdów ciężarowych do końca rozpoczętej właśnie dekady muszą wdrożyć rozwiązania, które obniżą poziom obecnej emisji spalin o 30 proc.

Kolejna wersja Toyoty ProAce dla niepełnosprawnych

PREMIERA TYGODNIA | W połowie ubiegłego roku Toyota rozszerzyła swoją ofertę o model ProAce Verso o zabudowę do transportu wózka z osobą niepełnosprawną. Teraz dołącza do niej drugi wariant na bazie ProAce City Verso.

Nazwy podobne, platforma ta sama, ale różnice są znaczące. City jest krótszy, w wersji osobowej ma 4750 mm długości przy rozstawie osi 2975 mm. Jest i niższy, bez relingów mierzy 1812 mm wysokości.

Powinno to przełożyć się na przestrzeń w kabinie pasażerskiej. W praktyce uzyskano jednak więcej miejsca, a to za sprawą obniżonej płyty podłogowej. Prześwit City Verso ma 160 mm, co też będzie ułatwieniem do wprowadzenia wózka inwalidzkiego.

W ramach modyfikacji - przygotowanej przez firmę Carpol - służy do tego metalowy podjazd. Jego rozłożenie i złożenie (na pół) odbywa się za pomocą sterowanych elektrycznie siłowników.

Mechanizm rampy został na stałe przymocowany do ramy nadwozia. Takie rozwiązanie wymagało dokonania zmiany kształtu tylnego zderzaka.

Adaptacja City Verso do Mobility możliwa jest w dwóch topowych wersjach wyposażenia Business i Family. Pozostawiono w nich dwa rzędy siedzeń. Trzeci i bagażnik przeznaczono na miejsce dla wózka inwalidzkiego.

Jest on zabezpieczany za pomocą czteropunktowych pasów. W trakcie jazdy może na nim siedzieć osoba niepełnosprawna. Przeznaczono dla niej dodatkowy pas bezpieczeństwa.

Tak zmodyfikowane auto posiada homologację, co pozwala na jego użytkowanie z chwilą rejestracji. Toyota Verso City kosztuje od 86 800 do 101 900 złotych. Modyfikację z zabudową Mobility wyceniono na 38 900 złotych. Całość objęta jest gwarancją na 3 lata lub milion kilometrów przebiegu.

Tychy zelektryfikują ofertę Alfy, Fiata i Jeepa

Z rynku - tyska fabryka FCA będzie produkować samochody elektryczne dla Alfy Romeo, Fiata i Jeppa

Z RYNKU | Na początku lutego 2020 Fiat świętował stulecie obecności w Polsce. Dziś, w wyniku przemian gospodarczych na początku lat 90. ubiegłego wieku, jest między innymi właścicielem fabryki samochodów w Tychach. I właśnie ogłoszenie decyzji o jej przyszłości można uznać za zwieńczenie tego jubileuszu.

Według zapewnień przedstawicieli Fiat Chrysler Automobiles w Tychach znajduje się jeden z największych obiektów całej grupy. Zajmuje powierzchnię ponad 2,4 mln m2 i zatrudnia 2,5 tysiąca osób.

Obecnie z taśm tyskiego zakładu zjeżdżają modele Fiat 500, Abarth 595 oraz Lancia Ypsilon. Niemal cała produkcja przeznaczona jest na eksport. Trafia stąd do 58 krajów na całym świecie.

Wkrótce się to zmieni za sprawą nowych inwestycji. Do 2022 roku zostanie tu uruchomiona produkcja kolejnych modeli. W planach trzy, w pełni elektryczne samochody osobowe. Razem z nimi dojdą nowe w Tychach marki - Alfa Romeo i Jeep.

"Polska od zawsze miała dla FCA strategiczne znaczenie. FCA Poland produkuje i będzie produkować samochody z wysokim udziałem podzespołów wytwarzanych lokalnie, które śmiało mogą być określane mianem "Made in Poland". Załoga FCA Poland przez lata wykazała determinację i profesjonalizm w dążeniu do osiągnięcia najwyższych standardów światowych w zakresie wytwarzania samochodów. Każdy pracownik naszej fabryki w Tychach zasługuje na tę inwestycję i każdy może być dumny z tego, że przyczynił się do decyzji, która zapewni tyskiej fabryce dalszy rozwój"

- powiedział Alfredo Leggero, prezes zarządu FCA Poland.

Dakar w kontrze do koronawirusa

Sport - początek 43. edycji Rajdu Dakar

SPORT | To bardzo pozytywna informacja w kontekście ostatnich wydarzeń na świecie. Z zachowaniem najwyższych reżimów sanitarnych Rajd Dakar 2021 rozpocznie się zgodnie z planem, czyli 2 stycznia. I tak jak poprzednio trasa w całości została poprowadzona przez teren Arabii Saudyjskiej.

Przed zawodnikami dzisiejszy 129-kilometrowy prolog, który ustali kolejność na linii startu. Ten nastąpi jutro w miejscowości Jeddah (Dżudda). Dwanaście etapów zostało przedzielonych w połowie jednodniową przerwą.

W sumie (z prologiem) to 7776 kilometrów, w tym 4767 km odcinków specjalnych. Koniec 15 stycznia na mecie ustawionej także w Jeddah.

Sport - trasa Rajdu Dakar 2021

W tym roku zawodnicy mogą rywalizować aż w siedmiu kategoriach: motocykle, quady, samochody osobowe, prototypy specjalne, lekkie konstrukcje terenowe (SSV), ciężarówki i pojazdy historyczne (sprzed 2000 roku).

Kto będzie reprezentował Polskę na 43. edycji Rajdu Dakar? Z motocyklistów pojedzie Adam Tomiczek (numer startowy 20), Maciej Giemza (22), Konrad Dąbrowski (63) i Jacek Bartoszek (116), na quadzie Kamil Wiśniewski (155), zaś wśród kierowców "osobówek" Jakub Przygoński w parze z Niemcem Timo Gottschalk (307).

W kategorii lekkich konstrukcji terenowych (typu buggy) mamy trzy drużyny: Aron Domzala i Maciej Marton (406), Michał Goczał i Szymon Gospodarczyk (424) oraz Marek Gorczał i Rafał Marton (430). W trzech pozostałych nie ma przedstawicieli naszego kraju.

Kluczowe ruchy na A1, A2, A4 i S5

Polskie drogi - otwarcie obwodnicy Bydgoszczy w ciągu drogi S5

POLSKIE DROGI | Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zakończyła rok 2020 otwarciem fragmentu obwodnicy Bydgoszczy (S5). Odcinek ten liczy 13,5 km długości i biegnie pomiędzy węzłami Bydgoszcz Opławiec - Bydgoszcz Błonie (woj. kujawsko-pomorskie). W jego ciągu są jeszcze zjazdy na Bydgoszcz Zachód i Miedzyń.

Tym samym uzupełniono sporą część S5, która połączy autostrady A1 z A2. Również w 2020 roku udostępniono odcinki Bydgoszcz Północ - Bydgoszcz Opławiec i Szubin Północ - Mieleszyn.

W bieżącym roku drogowcy zakończą prace na 10 km fragmencie Bydgoszcz Błonie - Szubin Północ. Z kolei 45 km pomiędzy Nowe Marzy (węzeł z A1) a Bydgoszcz Północ będzie gotowe w 2022 roku.

Polskie drogi - oddanie do ruchu łącznika S8 z A1

Radykalne zmiany zaszły na budowanej autostradzie A1, na której oddano do użytku łącznik z S8 na węźle Piotrków Trybunalski Zachód (woj. łódzkie). Powstał w miejscu starego, a więc zapewni bezkolizyjny ruch od strony Warszawy w kierunku Częstochowy. Tym samym zlikwidowano jednopoziomowe skrzyżowanie, które było przyczyną powstawania sporych zatorów.

W mijającym tygodniu przełożono także ruch z tymczasowego mega ronda na docelową jezdnię A1 na węźle Piotrków Trybunalski Południe. To jednocześnie krzyżówka z drogą krajową nr 74 w kierunku Bełchatowa.

GDDKiA przypomina, że pomimo oddawania do użytku nowych jezdni na A1 (ruch w układzie 2+2 przełożono na 61 z 81 km) jest to nadal plac budowy. Obowiązuje na nim ograniczenie do 60 km/h. Ze względu na nagminne łamanie tego przepisu wkrótce uruchomiony zostanie odcinkowy pomiar prędkości.

Polskie drogi - ogłoszenie przetargów na budowę lub rozbudowę A4 i S5

W ostatnim tygodniu grudnia ogłoszono też kilka przetargów. Oferty można składać na projekt (wraz z wydaniem decyzji o Realizacji inwestycji drogowej) 32 km A2 od Białej Podlaskiej do granicy z Białorusią (woj. lubelskie). Tu zakończy się bieg "dwójki", która będzie liczyć blisko 658 kilometrów.

Kolejne dotyczą analizy trzech wariantów prowadzenia budowy bądź rozbudowy 36 km A4 pomiędzy węzłami Krzyżowa i Legnica Południe (woj. dolnośląskie). A także 80 km Legnica Południe - Wrocław Wschód. Jednocześnie obejmuje on 50 km fragment S5 Bolków - Sobótka. Wybrane układy drogowe tych odcinków powinny zostać udostępnione dla ruchu do końca 2030 roku.