TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Honda Civic | 2022

Honda Civic

05-12-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP

Civic to weteran testów zderzeniowych Euro NCAP. Najnowsza generacja jest numerem dziesięć!

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda Civic - próba zderzenia czołowego z przeszkodą odkształcalną

Honda Civic produkowana jest nieprzerwanie od 1972 roku. Od niedawna oferowana jest XI generacja. Jej sprzedaż w Polsce rozpoczęła się jesienią. Najważniejsza zmiana to rezygnacja z tradycyjnych jednostek spalinowych na rzecz miękkiej hybrydy e:HEV. W układzie tym mamy silnik benzynowy 2.0 i-MMD i wspomagający go elektryczny, który zasila bateria o pojemności 1,05 kWh.

Obecny test zderzeniowy Euro NCAP, to dziesiąty w historii tego modelu! Już w 1997 roku oceniano w nim - na czwórkę - hybrydę. W 1998 roku uzyskał dwie i pół gwiazdki, kolejne - w 2001, 2006 i 2007 - to już nota czterech. Próby z lat 2009 i 2012 zakończyły się maksymalną „piątką”.

W 2017 roku Civic zanotował wpadkę w postaci czterech gwiazdek. Punktów zabrakło na płaszczyźnie bezpieczeństwa dzieci, między innymi za brak ochrony głowy przy uderzeniu w bok auta oraz umiejscowienie klamry pasa bezpieczeństwa na miejscu pasażera (problemy z montażem fotelików). Producent poprawił te elementy i w powtórzonym teście przyznano komplet gwiazdek Euro NCAP.

Współczesny model - jako hybryda - również otrzymał ich pięć.

Nowa Honda Civic w nadwoziu hatchback oferowana jest w trzech poziomach wyposażenia: Elegance, Sport i Advance. Według specyfikacji do testów zderzeniowych trafił środkowy. Na liście wyposażenia mamy między innymi:

  • dziewięć poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne (przód), kurtynowe, chroniące kolana kierowcy i pasażera oraz jedna centralna,

  • wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,

  • mocowania Isofix na fotelu pasażera i skrajnych miejscach kanapy,

  • pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,

  • sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,

  • asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu,

  • tempomat z ogranicznikiem prędkości,

  • system powiadamiania służb ratunkowych eCall,

  • aktywną maskę silnika,

  • system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów oraz asystentem skrętu.

Z elementów branych pod uwagę przez Euro NCAP zabrakło funkcji wykrywania pieszego znajdującego się za autem w trakcie wykonywania manewru cofania oraz hamulca pokolizyjnego.

Ocena (2022):


Bezpieczeństwo dorosłych: 33,9 pkt. (89 proc.)


Podczas zderzenia czołowego nowej Hondy Civic z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski samochodu) na manekinie kierowcy odnotowano ryzyko odniesienia poważnych obrażeń klatki piersiowej i w mniejszym stopniu nóg. Natomiast u siedzącego obok pasażera obrażeń tylko nóg.

Struktura przodu nadwozia (w miejscu zderzenia z przeszkodą mobilną od strony kierowcy) zapewnia dostateczną ochronę.

Podczas uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. W pasażera - zajmującego tym razem miejsce z tyłu po przekątnej - stwierdzono ryzyko obrażeń klatki piersiowej.

Łączna nota w tej części testów zderzeniowych Euro NCAP to 13,6 z 16 punktów.

Przy zderzeniu bocznym u uderzeniu bokiem auta w słup (w drzewo) ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie.

Konstrukcja wnętrza hybrydowej Hondy Civic zapewnia dobre utrzymanie sylwetki kierowcy i zabezpiecza jego głowę przed uderzeniem o sąsiedni fotel.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda Civic - ocena efektywności działania centralnej poduszki powietrznej

Testy zderzeniowe Euro NCAP potwierdziły wysoką skuteczność działania centralnej poduszki powietrznej. Jej zadaniem jest ochrona głowy kierowcy i pasażera przed wzajemnym uderzeniem wskutek sił działających podczas wypadku.

Łączna nota to maks. 16 pkt.

Przy uderzeniu w tył Hondy Civic profile przednich i tylnych zagłówków w optymalny sposób chroniły kręgi szyjne i głowę.

Nota 3,3 z 4 pkt.

Na wyposażeniu fabrycznym Hondy Civic znalazła się karta ratunkowa pojazdu i system powiadamiania eCall. Zabrakło hamulca pokolizyjnego (zapobiega bezwładnemu przesuwaniu się auta po zderzeniu).

Nota 1 z 2 pkt.


Bezpieczeństwo dzieci: 43 pkt. (87 proc.)


Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika Britax-Romer KidFix i-Size, a dla 10-latka zdemontowanej z niego podkładki podwyższającej.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda Civic - ocena poziomu bezpieczeństwa dzieci

Podczas próby zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną i uderzenia w bok auta (od strony większego manekina) ochrona dzieci była na optymalnym poziomie.

Stąd maksymalne noty - odpowiednio - 16 i 8 pkt.

Honda wyposażyła nowego Civica w wyłącznik poduszki powietrznej pasażera oraz dwie pary mocowań Isofix (i-Size) z top-tether na skrajnych miejscach kanapy.

Między innymi za obecność tych elementów przyznano 7 z 13 pkt.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają także jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików samochodowych dla dzieci. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.

Ze względów technicznych wykluczono z nich próbę montażu na środkowym miejscu kanapy bazy Maxi-Cosi EasyFix z fotelikiem CabrioFix za pośrednictwem samochodowego pasa bezpieczeństwa.

Nota w tej części testów Euro NCAP to maks. 12 pkt.


Ochrona pieszych i rowerzystów: 44,4 pkt. (82 proc.)


Za poziom ochrony nóg potrąconej osoby (wysokość zderzaka hybrydowej Hondy Civic) przyznano maksymalne 6 punktów. W przypadku miednicy (przedni pas auta) potencjalne niebezpieczeństwo stanowią powierzchnie reflektorów - stąd 4,2 z 6 pkt. Dla głowy największym zagrożeniem jest podszybie i słupki A - przyznano 18,2 z 24 pkt.

Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.

Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).

W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.

Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.

W tych próbach XI generacja Hondy Civic otrzymała 16 na 18 punktów.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda Civic - ocena poziomu ochrony pieszych

W przypadku pieszego ocenę z 9 do 7 pkt. obniżył brak systemu wykrywania jego obecności za cofającym samochodem.

W przypadku rowerzysty uzyskano komplet 9 pkt.


Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 13,4 pkt. (83 proc.)


Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, Honda Civic została wyposażona w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (0 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,5 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,3 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (5,7 z 6 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.

W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda Civic - ocena efektywności działania systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z asystentem skrętu w lewo

W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.

Specjaliści z Euro NCAP nie podali przyczyny obniżenia tej noty o 0,3 pkt.