TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | BMW i4 | 2022

BMW i4

13-07-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP

Elektryczne i4 to kolejny w tym roku model BMW, który nie uzyskuje maksymalnej noty pięciu gwiazdek Euro NCAP. Powód jest ten sam, co w ocenionej niżej serii 2 coupe.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | BMW i4 - uderzenie boczne w słup

BMW serii 4 jest rozwinięciem wersji nadwozi serii 3. Na pierwszą i drugą generację składało się coupe i coupe-cabrio oraz Gran Coupe liftback. W połowie marca 2021 na globalnej konferencji bawarskiej marki zaprezentowano odmianę z silnikiem elektrycznym i4 (kod fabryczny G26).

To także jest Gran Coupe, a więc pięciodrzwiowy liftback. W ofercie jest i4 eDrive40 (napęd na tylną oś o mocy 340 KM) oraz i4 M50 (osobny silnik na przedniej i tylnej osi, odpowiednio 258 i 313 KM). W podstawowej konfiguracji wyceniono je na 272 i 341,5 tys. złotych.

W testach Euro NCAP oceniano słabszą odmianę, ale uzyskane wyniki przypisano do obu. Według udostępnionej specyfikacji na liście wyposażenia znalazło się:

  • sześć poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne i kurtynowe,

  • wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,

  • mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy,

  • pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,

  • sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,

  • asystent utrzymania wybranego pasa ruchu,

  • tempomat z ogranicznikiem prędkości,

  • system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów oraz asystentem skrętu,

  • aktywna pokrywa komory silnika.

Z elementów branych pod uwagę przez Euro NCAP zabrakło centralnej poduszki powietrznej, hamulca pokolizyjnego i funkcji wykrywania obecności pieszego z tyłu pojazdu w trakcie cofania.

Ocena (2022):


Bezpieczeństwo dorosłych: 33,3 pkt. (87 proc.)


Podczas zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości BMW i4) na manekinie kierowcy odnotowano ryzyko obrażeń klatki piersiowej. U siedzącego obok pasażera lewej nogi.

Struktura przodu nadwozia (w miejscu zderzenia z przeszkodą mobilną) stanowi dostateczne zabezpieczenie.

W próbie uderzenia całą szerokością przodu auta w przeszkodę stałą zarówno u kierowcy, jak i u pasażera siedzącego tym razem po przekątnej z tyłu, odnotowano obrażenia klatki piersiowej.

W tej części testów przyznano 14,3 na 16 punktów.

Przy zderzeniu bocznym i uderzeniem bokiem BMW i4 w drzewo (słup) ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie.

Konstrukcja wnętrza elektrycznego liftbacka BMW zapewnia dostateczne utrzymanie sylwetki kierowcy i ochrony jego głowy przed uderzeniem o sąsiedni fotel.

Na wyposażeniu BMW i4 zabrakło centralnej poduszki powietrznej.

Łączna nota to 14 z 16 pkt.

Przy uderzeniu w tył auta profile przednich i tylnych zagłówków oraz siedzeń zapewniają efektywną ochronę kręgów szyjnych i głowy. Maks. liczba 4 pkt.

BMW i4 został wyposażony w kartę ratunkową pojazdu oraz system powiadamiania eCall. Zabrakło hamulca pokolizyjnego (zapobiega bezwładnemu przemieszczaniu się auta po zderzeniu). Stąd tylko 1 z 2 pkt.


Bezpieczeństwo dzieci: 43 pkt. (87 proc.)


Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika Britax-Romer KidFix SL, zaś dla 10-latka podkładki podwyższającej Osann.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | BMW i4 - ocena bezpieczeństwa dzieci

Podczas próby zderzenia czołowego auta z przeszkodą mobilną bezpieczeństwo dzieci było na optymalnym poziomie (maks. 16 pkt.).

Podobnie jak przy uderzeniu w bok auta od strony większego manekina (maks. 8 pkt.).

Testowany model wyposażono w wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera oraz parę mocowań Isofix (i-Size) na obu miejscach kanapy. Za obecność tych elementów przyznano 7 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.

Ze względów technicznych wykluczono próbę montażu za pomocą pasa bezpieczeństwa bazy Maxi-Cosi EasyFix (z fotelikiem Cabrio Fix) na środkowym miejscu kanapy.

Pomimo to przyznano maksymalną notę 12 pkt.


Ochrona pieszych i rowerzystów: 38,7 pkt. (71 proc.)


Za poziom ochrony nóg (wysokość zderzaka auta) przyznano maks. 6 pkt. Niemal cała szerokość przedniego pasa stanowi skrajne zagrożenie na wysokości miednicy potrąconej osoby (zaledwie 0,8 z 6 pkt.). Zastosowanie aktywnej maski komory silnika przełożyło się na wysokie noty ochrony głowy (20,8 z 24 pkt.).

Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.

Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).

W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.

Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.

W tych próbach BMW i4 otrzymało 11 z 18 punktów.

W odniesieniu do pieszego największe zastrzeżenia były do działania systemu w scenariuszu skrętu w prawo. Notę końcową obniżył również brak funkcji wykrywania obecności osoby za samochodem w trakcie cofania. Stąd 5,7 z 9 pkt.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | BMW i4 - ocena bezpieczeństwa rowerzysty

W przypadku rowerzysty zastrzeżenia były zarówno przy scenariuszu wyjazdu zza przeszkody, jak i przejechania przed maską BMW i4 - 5 z 9 pkt.


Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 10,2 pkt. (64 proc.)


Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, nowa seria 2 coupe została wyposażona w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (1 z 2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,8 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (1,8 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (3,8 z 6 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.

W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | BMW i4 - ocena systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą

W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.

Tutaj zastrzeżenia były do działania systemu w trakcie skrętu w lewo przed nadjeżdżającym z przeciwka pojazdem.

Łączna nota 10,2 pkt. daje 64 proc. oceny maksymalnej, co zgodnie z obowiązującym protokołem Euro NCAP nie pozwala przyznać pięciu gwiazdek (minimalny próg to 70 proc.).