TESTY

Partnerzy naszych testówMaxi-CosiBritax-RomerRecaroX-landerQuinny

Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Kia EV6

Dziecko w Kii EV6 - foteliki i wózki

22.03.2024 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Długi dywanik na podłodze przed kanapą i brak plastikowych prowadnic na mocowaniach Isofix - to nasze dwa najważniejsze spostrzeżenia z prób montażu fotelików dziecięcych w Kii EV6. Suma trzech części bagażnika wynosi 520 litrów, ale do spakowania wózków wystarczyła nam bazowa konfiguracja.

Testy - Kia EV6 - próby z montażem fotelików samochodowych dla dzieci, pas bezpieczeństwa, Isofix, i-size, top-tether, tyłem, przodem, do kierunku jazdy

Foteliki dziecięce użyte w teście Kii EV6:

  • grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

  • grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

  • grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,

  • grupa 2-3 Recaro model Mako Elite 2 montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych - zgodny z regulacją i-Size.

Testy - Kia EV6 - próba montażu fotelika z grupy 0/0+, miejsce pasażera, tyłem do kierunku jazdy, pas bezpieczeństwa

Dezaktywacja przedniej poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W Kii EV6 zamocujemy go wyłącznie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. W trakcie naszych prób, z wykorzystaniem Maxi-Cosi Pebble Plus, nie odnotowaliśmy żadnych uwag.

Testy - Kia EV6 - miejsce na nogi pasażera, kanapa

Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu, maksymalnego obniżenia i ustawienia oparcia w pionie. Wszystkie te regulacje w testowanej przez nas wersji EV6 Plus sterowane są elektrycznie.

W tej konfiguracji na wysokości kolan osoby dorosłej siedzącej z tyłu na kanapie pozostało około 20 cm wolnego miejsca.

Testy - Kia EV6 - próba montażu fotelika z grupy 0/0+, kanapa, tyłem do kierunku jazdy, baza, Isofix, i-Size

W Kii EV6 mocowania Isofix umieszczono tylko na skrajnych miejscach kanapy. Zabrakło na nich plastikowych nakładek, które ułatwiają prawidłowe wsunięcie szyn. Pomimo to bez problemy zamontowaliśmy naszą bazę Maxi-Cosi 2WayFix. Ale jej podstawa nie przylegała do siedziska kanapy - pomiędzy nimi było 3 cm wolnej przestrzeni.

Przed rozstawieniem nogi stabilizującej bazę, dla lepszego jej oparcia, powinniśmy wyjąć dywanik z podłogi samochodu. W przypadku testowanego auta producent położył jeden wspólny kawałek pod nogi wszystkich pasażerów kanapy. My wybraliśmy wariant z podwinięciem dywanika w tym miejscu.

Wyższe nadwozie tego crossovera ułatwia wykonanie wszelkich czynności związanych z wkładaniem i wyjmowaniem fotelika/nosidełka i siedzącym w nim dziecku.

Testy - Kia EV6 - próba montażu fotelika z grupy 0/1, kanapa, tyłem do kierunku jazdy, baza, Isofix, i-Size

Na tej samej bazie można zamontować fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl, który jest przeznaczony dla nieco większego dziecka. W tym przypadku pozostaje on w samochodzie. W ustawieniu tyłem do kierunku jazdy wykonanie wszelkich czynności ułatwia wyższe nadwozie Kii EV6 oraz szeroko otwierane drzwi.

Testy - Kia EV6 - miejsce na nogi pasażera z przodu

Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia fotela pasażera do kokpitu. W tej konfiguracji zajmująca to miejsce osoba dorosła nie powinna narzekać na brak wolnej przestrzeni na wysokości kolan.

Testy - Kia EV6 - próba montażu fotelika z grupy 0/1, kanapa, przodem do kierunku jazdy, baza, Isofix, i-Size

Foteli Maxi-Cosi 2WayPearl można obrócić na bazie 2WayFix do pozycji przodem do kierunku jazdy (zalecamy jak najdłuższe korzystanie z ustawienia tyłem). W tej konfiguracji bez problemu mogliśmy zmieniać kąt położenia skorupy fotelika.

Wykorzystywane przez nas bazy i foteliki Maxi-Cosi oraz kanapa Kii EV6 mają oznaczenie i-Size.

Testy - Kia EV6 - próba zapięcia klamry pasa top-tether

Pas z klamrą mocowania top-tether najwygodniej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej. Ułatwiają to dzielone i składane (60:40) oparcie kanapy.

Testy - Kia EV6 - próba montażu fotelika z grupy 1, kanapa, przodem do kierunku jazdy, Isofix, top-tether

Używany przez nas fotelik Britax-Romer TriFix ma grubsze szyny Isofix. Pomimo braku plastikowych nakładek na kanapie wsunęliśmy je bez problemu. W tym przypadku szyny mają zmienny kąt położenia, stąd podstawa fotelika optymalnie przylegała do kanapy. Bez problemu mogliśmy zmienić kąt położenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.

Oparcia kanapy Kii EV6 mają zmienny kąt ustawienia, według naszym pomiarów w zakresie 90-110 st.

Testy - Kia EV6 - próba montażu fotelika z grupy 2-3, kanapa, przodem do kierunku jazdy, Isofix, i-Size

Przed ustawieniem fotelika z grupy 2-3 zdemontowaliśmy zagłówek kanapy. Czynność ta jest łatwa do wykonania. Dzięki temu konstrukcja fotelika będzie optymalnie przylegać do oparcia.

Podstawa fotelika nie zasłania zamka do wpięcia samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta także dziecko.

Zagłówek naszego testowego fotelika Recaro Mako Elite 2 ustawiliśmy na maksymalną wysokość. Odległość pomiędzy siedziskiem kanapy a podsufitką mierzy 90 cm.

Testy - Kia EV6 - dziecko bez fotelika na środkowym miejscu kanapy

Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).

Po montażu na skrajnych miejscach kanapy dwóch, największych jakie wykorzystujemy w testach, fotelików dziecięcych pozostało pomiędzy nimi około 23 cm wolnego miejsca. Zdecydowanie odradzamy korzystanie z powyższego przepisu.

Zmierzona przez nas szerokość kanapy Kii EV6 wynosi 124 cm.

Testy - Kia EV6 - próby spakowania do bagażnika samochodu wózków dziecięcych

Wózki dziecięce użyte w teście Kii EV6:

  • dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,

  • spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.

Testy - Kia EV6 - próba spakowania do bagażnika dwuczęściowego wózka dziecięcego

Bagażnik Kii EV6 liczy 520 litrów pojemności. Ale to suma trzech przestrzeni - bazowej, pod płytą podłogi i schowka w miejscu tradycyjnego koła zapasowego.

Według naszych pomiarów górna część ma 96 cm długości i 104 cm szerokości pomiędzy nadkolami (118 cm z wnękami przy progu). Na tej powierzchni zmieściliśmy obie części testowego wózka X-lander.

Testy - Kia EV6 - próba spakowania do bagażnika złożonego wózka dziecięcego, spacerówka

Składając na pół górną płytę podłogi bagażnika zyskaliśmy wnękę, która może stanowić dodatkowe zabezpieczenie dla przewożonych przedmiotów. Zmieścił się w niej nasz testowy wózek-spacerówka Quinny.

Nadkola i klapę bagażnika Kii EV6 wykończono plastikowymi panelami. Łatwo porysować te powierzchnie np. metalowymi częściami wózka dziecięcego.

Testy - Kia EV6 - próba spakowania do bagażnika dwóch wózków dziecięcych

Wysokość pomiędzy górną podłogą a roletą bagażnika wynosi 41 cm. Zmieściliśmy pod nią oba testowe wózki dziecięce.

Od ziemi do górnej krawędzi zderzaka i jednocześnie progu ładunkowego jest 72 cm, a do przycisku do zamykania klapy bagażnika 190 cm. Ona sama unosi się na wysokość 203 cm.