TESTY

Partnerzy naszych testówMaxi-CosiBritax-RomerRecaroX-landerQuinny

Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Cupra Born

Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

08.04.2024 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Born - pierwszy elektryk marki Cupra - posiada w standardzie trzy pary mocowań Isofix. W naszych testach kubełkowy fotel pasażera ze stałym zagłówkiem wykluczył montaż fotelika dla najstarszego dziecka.

Testy - Cupra Born - próby z montażem fotelików samochodowych dla dzieci, pas bezpieczeństwa, Isofix, i-size, top-tether, tyłem, przodem, do kierunku jazdy

Foteliki dziecięce użyte w teście Cupry Born:

  • grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

  • grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

  • grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,

  • grupa 2-3 Recaro model Mako Elite 2 montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych - zgodny z regulacją i-Size.

Testy - Cupra Born - montaż fotelika dla niemowlaka, Isofix, i-Size, tyłem do kierunku jazdy, fotel pasażera

Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W Cupra Born zamontujemy go za pomocą pary Isofix (standard).

Zaczepy te umieszczono bezpośrednio pomiędzy siedziskiem a oparciem. Przed wsunięciem szyn należy odchylić oparcie fotela pasażera. W pakiecie z tapicerką Dinamica otrzymamy możliwość przedłużenia siedziska (+ 5 cm) - przy montażu fotelika dziecięcego warto z tego skorzystać.

Oba fotele kubełkowe mają głębokie wyprofilowania boczne, pomimo to wykorzystywana przez nas baza Maxi-Cosi 2WayFix miała idealne oparcie. Przed rozstawieniem nogi stabilizującej bazy wyjęliśmy dywanik podłogowy. Bez uwag także w próbach wkładania i wyjmowania fotelika/nosidełka z samochodu.

Testy - Cupra Born - montaż fotelika z grupy 0/0+, Isofix, i-Size, tyłem do kierunku jazdy, fotel pasażera

Na tej samej bazie Maxi-Cosi można zamontować w pozycji tyłem do kierunku jazdy fotelik 2WayPearl. Jest on przeznaczony dla większego dziecka i w odróżnieniu od nosidełka pozostaje na stałe w samochodzie.

Dla niektórych osób przy wykonywaniu czynności związanych z wkładaniem i zapinaniem dziecka utrudnieniem będzie niskie nadwozie Cupry Born.

Testy - Cupra Born - miejsce na nogi pasażera, kanapa

Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu, maksymalnego obniżenia oraz ustawienia oparcia w pionie. W Cupra Born z pakietem Dinamica wszystkie te regulacje są elektryczne.

W takiej konfiguracji na wysokości kolan osoby dorosłej siedzącej z tyłu na kanapie pozostaje około 15 cm wolnej przestrzeni.

Testy - Cupra Born - montaż fotelika z grupy 0/0+, Isofix, i-Size, przodem do kierunku jazdy, fotel pasażera

Fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl na bazie 2WayFix można obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak, aby możliwie jak najdłużej używać pozycji odwrotnej). W tej konfiguracji bez trudu mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika dziecięcego w pełnym zakresie regulacji.

Testy - Cupra Born - montaż klamry pasa top-tether, fotel pasażera

Na dole pleców oparcia fotela pasażera znajduje się dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci. Klamrę pasa najłatwiej zapiąć od strony kanapy.

Testy - Cupra Born - montaż fotelika z grupy 1, Isofix, przodem do kierunku jazdy, fotel pasażera

Przed wsunięciem grubszych szyn fotelika dziecięcego Britax-Romer TriFix należy odchylić do tyłu oparcie miejsca pasażera.

Jego konstrukcja idealnie przylega do głębokich wyprofilowań sportowego fotela samochodu. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.

Kubełkowy fotel Cupry Born ma zintegrowany zagłówek, a tym samym brak możliwości jego demontażu. To z kolei nie zapewni optymalnego oparcia konstrukcji fotelika dziecięcego z grupy 2-3, dlatego zrezygnowaliśmy z próby jego instalacji.

Testy - Cupra Born - montaż fotelika dla niemowlaka, Isofix, i-Size, tyłem do kierunku jazdy, kanapa

Przed rozstawieniem nogi stabilizującej bazy Isofix zdjęliśmy dywanik podłogowy. Dzięki temu zyskujemy stabilne oparcie na podłożu.

Podstawa bazy nie przylega optymalnie do siedziska kanapy. Pomiędzy nimi - przy mocowaniach Isofix - powstał 4 cm pusty klin.

Bez uwag w trakcie wkładania i wyjmowania z samochodu fotelika/nosidełka dziecięcego.

Testy - Cupra Born - montaż fotelika dziecięcego z grupy 0/0+, Isofix, i-Size, tyłem do kierunku jazdy, kanapa

Także bez uwag podczas montażu (na stałe) na tej samej bazie Isofix fotelika z grupy 0/0+. W przypadku miejsc na kanapie utrudnieniem dla niektórych osób przy wkładaniu lub wyjmowaniu dziecka może być niskie nadwozie Cupry Born.

Testy - Cupra Born - miejsce na nogi, fotel pasażera

Montaż na skrajnym miejscu kanapy fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia siedzenia pasażera do kokpity. Pomimo to zajmująca to miejsca osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.

Testy - Cupra Born - montaż fotelika dziecięcego z grupy 0/0+, Isofix, i-Size, przodem do kierunku jazdy, kanapa

Po ustawieniu fotelika Maxi-Cosi 2WayPearl przodem do kierunku jazdy (zalecamy stosowanie możliwie jak najdłużej pozycji tyłem) na skrajnym miejscu kanapy bez przeszkód mogliśmy zmieniać położenie jego skorupy w pełnym zakresie regulacji.

Miejsca z mocowaniami Isofix Cupry Born oraz wykorzystywane przez nas akcesoria Maxi-Cosi spełniają standard i-Size.

Testy - Cupra Born - montaż klamry pasa top-tether, kanapa

Kolejne punkty top-tether znajdują się w plecach oparć skrajnych miejsc kanapy. Klamrę pasa najłatwiej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej. Pomaga w tym dzielone i składanie oparcie (40:60).

Testy - Cupra Born - montaż fotelika dziecięcego z grupy 1, Isofix, przodem do kierunku jazdy, kanapa

Dzięki fabrycznym nakładkom na mocowania Isofix rozmieszczonych na kanapie łatwo wsuniemy szyny fotelika Britax-Romer. Jego konstrukcja optymalnie przylega do wyprofilowań siedzeń. Bez problemu mogliśmy zmieniać kąt położenia skorupy fotelika dziecięcego w pełnym zakresie regulacji.

Testy - Cupra Born - montaż fotelika dziecięcego z grupy 2-3, Isofix, przodem do kierunku jazdy, kanapa

Przed montażem fotelika dziecięcego z grupy 2-3 zdemontowaliśmy zagłówek kanapy. Czynność ta jest łatwa do wykonania. Dzięki temu konstrukcja fotelika optymalnie przylega do oparcia kanapy samochody.

Podstawa tego fotelika nie zasłaniała zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta także dziecko.

Zmierzona przez nas wysokość od siedziska kanapy do podsufitki Cupry Born wynosi 90 cm. Wysunęliśmy maksymalnie do góry zagłówek naszego fotelika Recaro Mako Elite 2.

Fabrycznym elementem Cupry Born z pojemniejszą baterią jest dwuosobowa kanapa. Tak też było w testowanym przez nas egzemplarzu tego elektryka. Stąd też pomiędzy fotelikami dziecięcymi nie ma możliwości przewożenia trzeciego dziecka (co też zawsze odradzamy).

Kanapę dla trzech osób można zamówić w bezpłatnej opcji.

Testy - Cupra Born - wózki dziecięce w bagażniku

Wózki dziecięce użyte w teście Cupry Born:

  • dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,

  • spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.

Testy - Cupra Born - próba pakowania do bagażnika dwuczęściowego wózka dziecięcego. podwozie i gondola

Bazowa pojemność bagażnika Cupry Born to 385 litrów. W pakiecie Cargo (1958 zł) przestrzeń dzielona jest podwójną podłogą. Do spakowania naszego dwuczęściowego wózka wystarczyło górne położenie płyty. Ma ona wymiar 78 x 103 cm. Wysokość do ruchomej półki wynosi 42 cm.

Testy - Cupra Born - próba pakowania do bagażnika wózka dziecięcego, spacerówka

Górną płytę bagażnika można złożyć na pół. Powstałą w ten sposób wnękę wykorzystaliśmy jako dodatkowe zabezpieczenie przed przesuwaniem podczas jazdy złożonego wózka - spacerówki. Do mocowania siatki lub linek przeznaczone są cztery fabryczne zaczepy.

Plecy oparć kanapy oraz część nadkoli wykończono tkaniną. Zabezpiecza ona powierzchnie przed przypadkowym zarysowaniem, na przykład elementami transportowanego wózka dziecięcego.

Testy - Cupra Born - próba pakowania do bagażnika dwóch wózków dziecięcych

Do zmieszczenia obu wózków dziecięcych przełożyliśmy podłogę bagażnika na niższy poziom. Wysokość do ruchomej półki wzrosła do 54 cm.

Zmierzona przez nas wysokość od ziemi do górnej krawędzi zderzaka wynosi 73 cm, progu 76 cm, a do uchwyty do zamykania klapy 184 cm. Ona sama unosi się na 200 cm.