Z RYNKU

Sprzedaż samochodów dostawczych w Polsce | I półrocze 2023

Symboliczny spadek zainteresowania nowymi autami dostawczymi

07.07.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Renault

Symboliczny spadek zainteresowania odnotowały nowe samochody dostawcze w okresie styczeń-czerwiec 2023 roku. Liderem wśród marek i modeli pozostaje Renault i jego Master.

Z RYNKU | Podsumowanie sprzedaży nowych samochodów dostawczych w I połowie 2023, liderem Renault Master

W pierwszym półroczu 2023 roku sprzedaż w Polsce samochodów dostawczych – do 3,5 tony – wyniosła 31 542 sztuk. To niewiele mniej, bo o -0,1 proc., niż w analogicznym okresie 2022 roku. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego za ten spadek odpowiada mniejszy, aż o -24 proc. popyt na pojazdy specjalne. „Zwykłe” dostawcze odnotowały wzrost o +0,9 proc.

Niezmiennie Renault, duży skok SsangYonga

Liderem polskiego rynku samochodów dostawczych jest Renault ze sprzedażą 6844 szt. Daje to francuskiej marce niemal 22 proc. udział, ale też oznacza spadek o -9 proc. do I półrocza 2022 roku. Wówczas to Renault miało blisko 24 proc. udział w rynku.

Na drugim miejscu znajduje się Ford, który sprzedał 4689 szt. samochodów dostawczych, co daje +15 proc. wzrost sprzedaży i także 15 proc. udział w rynku.

Podium zamyka Fiat. Wolumen sprzedaży 3658 szt. daje włoskiej marce 12 proc. ogółu i przede wszystkim oznacza wzrost o 21,5 proc.

W TOP 15 producentów największy spadek odnotowało Iveco. Sprzedaż 2629 szt. to o blisko 31 proc. mniej niż przed rokiem. Pomimo to marka ma 8 proc. polskiego rynku.

Rekordowym wzrostem może pochwalić się SsangYong. To aż 700 proc. względem I połowy 2022 roku. W liczbach to 112 szt. versus 14 szt. Obecnie koreańska marka na 0,4 proc. udziału w rynku nowych samochodów dostawczych w Polsce.

Master nadal na czele, powrót Ducato

Wśród modeli niezmiennie liderem polskiego rynku jest Renault Master. Sprzedanych 5358 szt. to 78 proc. całego wolumenu tej marki. Daje to też 17 proc. udziału, chociaż w porównaniu do I półrocza 2022 roku zainteresowanie było mniejsze o ponad -7 proc.

Na drugim miejscu także bez zmian. Iveco Daily osiągnęło sprzedaż 2629 szt., co daje 8,33 proc. udziału wśród modeli wszystkich marek. Ale to też spadek aż o -31 proc. względem analogicznego okresu 2022 roku.

Na trzecie miejsce awansuje Fiat Ducato. Sprzedaż 2485 szt. to wzrost o +132 proc. Włoski model ma teraz niemal 8 proc. udział w rynku.

W tym zestawieniu zarówno Iveco Daily (spadek) i Fiat Ducato (wzrost) mają największe zmiany r/r.