BEZPIECZEŃSTWO DZIECI

Foteliki samochodowe | Testy

ADAC ocenia foteliki i podwyższenia dla dzieci w samochodzie

25-05-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: ADAC

Niemiecka organizacja ADAC przebadała kolejną partię 26 fotelików samochodowych dla dzieci. Cztery z nich otrzymało ocenę mierną za użycie toksycznych elementów, a Chicco Kiros i-Size za oddzielenie się od bazy Isofix podczas zderzenia czołowego.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI - Test 26 fotelików samochodowych dla dzieci przeprowadzony w maju 2021 przez ADAC

ADAC systematycznie ocenia foteliki dla dzieci. W podziale na grupy wiekowe pod uwagę brane są te same aspekty - bezpieczeństwo (badanie na wózki przy zderzeniu czołowym 64 km/h i bocznym 50 km/h), jakość montażu, ergonomia użytkowania, podatność na zabrudzenia i toksyczność.

Ostatni dotyczy różnych elementów, z których składa się fotelik. I tak tym razem stwierdzono, że tapicerki Besafe iZi Go Modular X1 i-Size i Besafe iZi Go Modular X1 i-Size + iZi Modular i-Size Base (oba z grupy do 1 roku życia) oraz Swandoo Marie 2 (do 4 roku życia) zawierają naftalen. To organiczny związek chemiczny, dodawany między innych do środków owadobójczych i rozpuszczalników, który jest szkodliwy dla ludzi (ADAC wymienia działanie rakotwórcze). Natomiast w foteliku Osann Oreo 360 wykryto plastyfikator DPHP, który może uszkodzić tarczycę.

Na te wyniki zareagowali już dwaj producenci - Osann i Swandoo (komunikat skierowany do polskich klientów) bezpłatnie wymienią toksyczne elementy na wolne od tych zanieczyszczeń.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI - Test w zderzeniu czołowym fotelika dziecięcego Chicco Kiros i-Size w ADAC

Natomiast podczas próby zderzenia czołowego (kategoria bezpieczeństwo) fotelik Chicco Kiros i-Size oddzielił się od swojej bazy Isofix Kiros i-Size Base. Stwarza to ryzyko śmiertelnych obrażeń dziecka. W tym przypadku producent także podejmuje środki zaradcze - bezpłatnie wymieni podstawę na zmodernizowaną konstrukcję.

W trzech przypadkach - Peg Perego Primo Viaggio 360 (do 4 lat) oraz Recaro Tian Elite i Britax-Romer Advansafix M i-Size (od roku do 12 lat) - przyznano oceny dostateczne. Jest to wynik przede wszystkim niższych not za bezpieczeństwo i jakość montażu.

Za zwycięzców tej serii testów (najniższa ocena 1,7) należy uznać:

do 1 roku życia

  • Babyzen Yoyo iZi Go Modular X1 i-Size by Besafe + iZi Modular i-Size Base,

  • Maxi-Cosi Tinca + Tinca Base,

  • Stokke iZi Go Modular X1 i-Size by Besafe + iZi Modular i-Size Base,

do półtora roku życia

  • Peg Perego Primo Viaggio Lounge + i-Size Base,

  • Silver Cross Simplicity Plus + Simplifix Isofix Base.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI - Komentarz ADAC do stosowania podwyższeń dla dzieci w samochodzie

Specjaliści ADAC przebadali również podwyższenia dla dzieci (bez przyznania ocen). Komentarz nie zaskakuje - mogą być one w określonych sytuacjach alternatywą, ale nigdy nie zastąpią pełnowymiarowych fotelików. O ile zapewnią minimum bezpieczeństwa przy zderzeniu czołowym, to nie stanowią żadnej ochrony przy bocznym.

Przy ich zakupie należy zwrócić uwagę na dwa ważne aspekty. Lepszym modelem jest ten wykonany z tworzywa sztucznego niż styropianowa podkładka. Należy również wybrać podkładkę wyposażoną w rogi, przez które przebiega pas biodrowy.

Podkładka podwyższająca powinna być używana dla dzieci powyżej 125 cm wzrostu i 22 kg wagi.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI - Zestawienie z wynikami testów 26 fotelików samochodowych dla dzieci przeprowadzonych w maju 2021 przez ADAC

POLECAMY