portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
Z RYNKU
Aktualności

Skoda nadal ulubioną marką Polaków
13-08-2014 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

W salonach samochodowych trwa niewielkie ożywienie, jednak od dłuższego czasu nikt nie jest w stanie zagrozić liderom rynku. Ten zdecydowanie, w 13,4 procentach, należy do czeskiej marki.



Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w pierwszych siedmiu miesiącach tego roku w polskich salonach sprzedano 176 241 samochodów osobowych. W porównaniu do tego samego okresu 2013 roku nastąpił wzrost o 3,3 proc. W praktyce różnica ta wynosi 5590 aut.

Zdecydowanym liderem pozostaje Skoda. Jej dwa modele od wielu miesięcy otwierają ranking sprzedaży. Najczęściej kupowana jest Octavia (7480 szt.) i - co zaskakuje - schodząca z rynku generacja Fabii (5471). "Popularność Fabii bierze się z ciągle bardzo dobrej relacji jakości i funkcjonalności do ceny samochodu, co jest doceniane na rynku, również przez klientów indywidualnych." - mówi Klaudyna Gorzan z polskiego oddziału Skody - "Fabia zajmuje przy tym pierwsze miejsce w swoim segmencie".

Najniższe miejsce na podium zajmuje Ford Focus (5266). Jego obecna generacja, oferowana od 2010 roku, przejdzie w najbliższym czasie facelifting.

Na czwartym miejscu jest Volkswagen Golf (4896). "Historia sukcesów Golfa nie ma sobie równej w motoryzacji. W minionych dziesięcioleciach wyznaczał nowe standardy w klasie samochodów kompaktowych nazwanego dziś potocznie segmentem Golfa." - mówi Tomasz Tonder z Volkswagen Group Polska i wymienia całą listę zalet, w tym elementów podnoszących bezpieczeństwo, przez co "Golf jest doceniany nie tylko przez klientów, ale także przez dziennikarzy i ekspertów z branży. Samochód otrzymał dziesiątki nagród, w tym tą najważniejszą - Car of the Year".

Piąte miejsce należy do produkowanego m.in. w Gliwicach Opla Astry (4878). Po części to zasługa promocji bogatszego wyposażenia Opli, w tym przypadku Astry Active - przyznaje Magdalena Derewicz z General Motors Poland. Ale też i wprowadzonej w kwietniu oferty na modele zasilane LPG. Obecnie Opel jest liderem na tym polu ze sprzedażą 857 takich aut, w tym 114 Astr.

Co ciekawe, kolejność pierwszej piątki w sprzedaży nowych samochodów jest taka sama jak w podsumowaniu aut, które cieszyły się największym zainteresowaniem Polaków w ubiegłym roku.



Szóstą pozycję obroniła też Toyota Auris (4781 szt.). "Auris to jedyny model w gamie aut kompaktowych na rynku, który występuje, aż w trzech napędach: benzyna, diesel i hybryda. Od dwóch lat notujemy ciągły wzrost zainteresowania właśnie wersją hybrydową, która skutecznie walczy o względy klientów z dieslem." - komentuje Robert Mularczyk z Toyoty Motor Poland - "Silnym punktem nowego Aurisa jest także wersja kombi - Touring Sports, której brakowało w poprzednim modelu".

O pięć miejsc, na siódme, awansował Opel Corsa (4556). W gamie tej marki to lider (190 egz.) sprzedaży wśród aut zasilanych LPG. Ogólnie na pozycję Opla wpływają dodatkowe działania. "W tym roku wprowadziliśmy wydłużoną gwarancję producenta Opel FlexCare, która jest potwierdzeniem bardzo wysokiej niemieckiej jakości Opla. Cały czas oferujemy atrakcyjne programy finasowania naszych aut." - dodaje Magdalena Derewicz.

Największy skok w sprzedaży, o 11 pozycji, zanotowała Skoda Rapid (4297). Skąd takie zainteresowanie? "Wersję Spaceback wprowadziliśmy na rynek pod koniec ubiegłego roku i dopiero w bieżącym, kiedy na rynku obecne są 2 wersje nadwoziowe, widać jaki jest potencjał tego modelu." - wyjaśnia Klaudyna Gorzan.

Spadek, ale z utrzymaniem się w TOP 10, odnotowała Toyota Yaris (4037). Było to do przewidzenia, bo "Yaris przeszedł właśnie gruntowną modernizację. Dotyczy ona nie tylko nowego stylu nadwozia i głębokich zmian we wnętrzu, ale również zawieszenia, geometrii płyty podłogowej oraz szkieletu nadwozia." - argumentuje Robert Mularczyk - "W efekcie Yaris proponuje nową jakość stylu oraz prowadzenia, dlatego liczymy na wzrost zainteresowania tym modelem w drugiej połowie roku".

W pierwszej dziesiątce, o 5 oczek wyżej, debiutuje jeszcze Dacia Duster (3868). "Klienci doceniają bardzo wysokie możliwości jazdy w terenie za niespotykaną w tej klasie aut cenę." - tak uzasadnia ten awans Grzegorz Paszta z Renault Polska. - "Klienci doceniają także wyposażenie w nowoczesne, niedostępne wcześniej w takich ofertach elementy. Pod maską samochodów Dacia pracują też najnowocześniejsze jednostki, pochodzące bezpośrednio z aut Renault".

TOP 10 sprzedaży nowych samochodów w okresie styczeń-lipiec 2014 (źródło: samar.pl) i ich oceny w testach zderzeniowych EuroNCAP (źródło: euroncap.com)


marka
model
szt.
gwiazdki
dorośli
dzieci
piesi
systemy
średnia
zobacz

1. Skoda Octavia 7480
34 (93)
42 (86)
24 (66)
6 (66)
77,75

2. Skoda Fabia 5471
-
-
-
-
-
-

3. Ford Focus 5266
33 (92)
40 (82)
26 (72)
5 (71)
79,25

4. VW Golf 4896
34 (95)
44 (89)
24 (65)
5 (71)
79,75

5. Opel Astra 4878
34 (89)
41 (84)
16 (46)
5 (71)
74,00
-

6. Toyota Auris 4781
33 (92)
42 (84)
25 (68)
6 (66)
77,50

7. Opel Corsa 4556
-
-
-
-
-
-
-

8. Skoda Rapid 4297
34 (94)
39 (80)
25 (69)
5 (71)
78,50

9. Toyota Yaris 4037
32 (89)
40 (81)
21 (60)
6 (86)
79,00
-

10. Dacia Duster 3868
27 (74)
38 (78)
10 (28)
2 (29)
52,25
-


Awans jednych oznacza spadek drugich, choć podkreślić trzeba, że modele te nadal zachowują silną pozycję. I tak z TOP 10 ubiegłego roku wypadło Renault Clio (obecnie 11. miejsce/3436 szt.), Nissan Qashqai (12/3024) i Kia Sportage (13/2742).

Sumując sprzedaż (za okres styczeń-lipiec) wszystkich modeli liderem polskiego rynku pozostaje Skoda (23 573). "Na sukces ten składają się wszystkie modele marki" - podsumowuje Klaudyna Gorzan. I podkreśla, że jeszcze i Citigo zajmuje pierwsze miejsce w swoim segmencie, a I półrocze było najlepszym okresem w historii Superba, który z kolei jest wiceliderem w swojej klasie.

Wspomniany Superb zajmuje 17. miejsce ze sprzedażą 2263 aut, zaś Citigo 28. miejsce i 1720 aut. W TOP 50 znajdziemy jeszcze Yeti (45/1172) oraz Roomstera (46/1170).

Drugą najpopularniejszą dziś marką w Polsce jest Toyota (16 027), na której sukces również pracują inne modele - Corolla (20/2111), RAV4 (1793) oraz Avensis (1763).

Podium uzupełnia Opel ze sprzedażą 14 482 aut. W TOP 50 mieści się także Insignia (18/2220) oraz Mokka (48/1139).

W okresie styczeń-lipiec 2014 roku blisko 58 proc. kupujących stanowiły firmy, przy czym trzeba pamiętać, że do drugiej części rynku wliczane są osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

czytaj także:
· Ulubione samochody Polaków w 2013 roku
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry