portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
Salon samochodowy | Sprzedaż samochodów w Polsce

Skoda nadal na czele rankingu sprzedaży
31-07-2017 | tekst: Jarosław Sylwesiuk | foto: archiwum

W pierwszym półroczu sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce wyniosła ponad 240 tys. sztuk. Niekwestionowanym liderem naszego rynku pozostaje Skoda.





Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, od stycznia do czerwca w polskich salonach sprzedano 241 683 samochodów osobowych, czyli o 16,1 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Największy odsetek kupujących (67,3 proc./162 538 sztuk) stanowiły podmioty gospodarcze. Prawie co trzeci nowy samochód wyposażony był w silnik benzynowy (73,7 proc./178 103 szt.), zaś 155 pojazdów miało napęd elektryczny.

W ogólnym rankingu sprzedaży liderem rynku pozostaje Skoda z wynikiem 31 428 sztuk. Kolejna jest Toyota (27 204 szt.), a na najniższym stopniu podium znalazł się Volkswagen (23 468 szt.). Następne miejsca w TOP 10 zajmują: Opel (17 856), Ford (14 494), Renault (13 053), Kia (11 589), Dacia (11 044), Hyundai (9763) oraz Nissan (7747).



W klasyfikacji modeli najczęściej wybierana była Skoda Octavia (9853 szt.). Obecnie w cenniku tej marki dostępnych jest aż 11 wariantów w nadwoziu liftback oraz kombi, podzielonych na rok modelowy 2017 i 2018 (facelifting). Jak podaje Klaudyna Gorzan z działu marketingu Skody, w I półroczu 2017 roku "największą popularnością cieszyło się kombi w wersji wyposażenia Ambition z silnikiem 1.4 TSI o mocy 150 koni mechanicznych".

Na drugim miejscu jest Fabia (9212 szt.). Tu Skoda w cenniku oferuje aż 16 odmian, w tym kilka specjalnych, w nadwoziu hatchback i kombi również podzielonych na rok modelowy 2017 i 2018. Nabywcy Fabii najczęściej wybierali hatchbacka w wersji Ambition z silnikiem 1.2 TSI o mocy 90 KM.

Trzecie miejsce należy do Opla Astry (8456 szt.). Od niedawna marka ta należy do koncernu PSA, a kilka jej odmian jak Vauxhall czy kabriolet Cascada produkowanych jest w Gliwicach. Model ten (generacja K) pochwalić się może zdobyciem prestiżowego tytułu europejskiego Car of the Year 2016. W polskich salonach oferowana jest wersja nadwozia hatchback oraz kombi, a także sedan starszej generacji (J).

Najbliżej podium znalazł się Volkswagen Golf (7263 szt.). Jak wylicza Tomasz Tonder z działu marketingu Volkswagena, Golf "to jedyny model, który oferowany jest z wszystkimi rodzajami napędów jakie dziś liczą się na rynku: benzynowym, diesla, na gaz ziemny, elektrycznym oraz hybrydowym". Do tej wyliczanki dodać trzeba odmiany GTD, GTI i R (hatchback) czy Alltrack i R (kombi).

Kolejne dwa miejsce należą do Toyoty. Auris (6318 szt.) produkowany jest w 5-drzwiowym nadwoziu hatchback i kombi, w tym z napędem hybrydowym. Z kolei Yaris (6230 szt.) dostępny jest równolegle sprzed, jak i po faceliftingu. W obu montowany jest również napęd hybrydowy. Dla wielbicieli małych hot hatch'ów przygotowano wersję o mocy 215 koni mechanicznych.

Na siódmym miejscu znalazł się Ford Focus (5377 szt.). Model ten dostępny jest w trzech wersjach nadwozia - hatchback, kombi oraz sedan, a także w wersji ST i RS. Kolejna, IV generacja Focusa, planowana jest w 2019 roku.

Ósme i dziewiąte miejsce zajmuje, jak by nie patrzeć, Renault. Najpierw jest Clio (5105 szt.), którego 75 proc. sprzedaży stanowi wersja hatchback, pozostały odsetek to kombi. "Największą popularnością cieszy się seria specjalna Limited, w szczególności z silnikiem Energy TCe 90" - podaje Janusz Chodyła z działu marketingu Renault.

Do Renault należy marka Dacia, której model Duster (4915 szt.) jest obecnie najpopularniejszym przedstawicielem SUV-ów w Polsce. W tym przypadku większą popularnością cieszy się wersja z napędem na dwa koła (76 proc. sprzedaży) oraz silniki benzynowe, które stanowią 84 proc. sprzedaży. "Najbardziej popularnymi wersjami są Laureate oraz seria limitowana Open" - dodaje Janusz Chodyła z Renault.

Zestawienie TOP 10 wśród modeli zamyka Skoda Rapid (4898 szt.), która aktualnie oferowana jest w wersji sprzed, jak i po faceliftingu w nadwoziu liftback oraz kombi.

Wkrótce skład pierwszej dziesiątki może się zmienić. Od kilku miesięcy sukcesywnie coraz więcej osób decyduje się na Fiata Tipo. Po pierwszym półroczu zajmuje od 11. pozycję (4405 szt.), ale już w samym czerwcu znalazł się na miejscu 10. (836 szt.). Na popularności zyskuje też Nissan Qashqai (13. pozycja, 4288 szt.). Bardzo popularny w niektórych województwach Hyundai Tucson zajmuje 16. miejsce (3509 szt.).

W TOP 50 z I półrocze 2017 warto jeszcze odnotować obecność Citroena C3 (39. miejsce, 1619 szt.) i BMW serii 5 (44. miejsce, 1395 szt.).

czytaj także:
Z RYNKU | Od ośmiu lat Skoda nie oddaje prowadzenia | 2016
 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry