Z RYNKU

Salon samochodowy | Sprzedaż samochodów w Polsce

Toyota wyprzedziła Skodę

18-02-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

W styczniu 2020 roku nastąpiła zmiana lidera w sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce. Triumf święci Toyota, zarówno wśród marek, jak i poszczególnych modeli.

Z rynku - Toyota wyprzedziła Skodę

Rok 2019 zamknął się sprzedażą 556 tys. nowych samochodów osobowych. Najczęściej wybieranym modelem była Skoda Octavia, tuż za nią uplasowała się Toyota Corolla. Różnica pomiędzy nimi wyniosła zaledwie 516 sztuk. To już wróżyło ciekawy rozwój sytuacji, której pierwsze efekty mamy już w styczniu. Corolla zajęła pierwsze miejsce z liczbą 2053 sztuk samochodów. Na drugie miejsce wskoczył Yaris (2016 szt.), spychając na trzecie Octavię (1690 szt.).

W kolejnych miesiącach będziemy mogli obserwować dalszą walkę tych producentów o uwagę klientów. Niższą sprzedaż modelu Skody można tłumaczyć z wymianą w generacji Octavii. Trzecia właśnie schodzi z rynku, a w minionym tygodniu zaprezentowano cennik i wyposażenie jej następczyni.

W top 5 sprzedaży za styczeń 2020 roku na czwartym miejscu znalazła się Skoda Fabia (1105 szt.), na piątym Toyota RAV4 (1031 szt.). Ten ostatni ma największy przyrost w porównaniu do stycznia 2019 roku, bo aż o 217 procent. Zresztą obecny lider, który zastąpił w ofercie Aurisa, odnotował też wzrost o 298 proc.

Wśród producentów samochodów osobowych na pierwsze miejsce awansowała Toyota (6700 szt.), na drugie spadła Skoda (5631 szt.), trzecie utrzymał Volkswagen (3955 szt.). Kolejne dwa zajmuje koreański duet - Kia (2202 szt.) i Hyundai (2033 szt.). Trzeba też pamiętać, że na obraz sprzedaży na przełomie grudnia i stycznia wpływa wyprzedaż roczników, a tym samym spore obniżki cen.

Inaczej przedstawia się sytuacja w wyborach nowych samochodów osobowych wśród klientów indywidualnych. W styczniu największą popularnością cieszył się Yaris (1241 szt.). Niemal dwukrotnie mniej wyniosła sprzedaż Corolli (655 szt.). Na trzecim miejscu znalazł się Fiat Tipo (511 szt.). Kolejne może być zaskoczeniem, bo należy do, jedynego w tym zestawieniu SUV-a, Hyundaia Tucson (473 szt.). Top 5 zamyka Skoda Octavia (440 szt.).

Klienci indywidualni odpowiadali w styczniu za nieco ponad 1/3 rynku sprzedaży nowych samochodów. Pozostali nabywcy to firmy, w tym w formie jednoosobowej działalności gospodarczej. Niemniej 46 proc. z nich zarejestrowały podmioty oferujące leasing i wynajem krótkoterminowy.

Również i na tym polu rywalizacja rozgrywa się pomiędzy dwoma markami. Na pierwszym miejscu jest Corolla (1398 szt.), za drugim Octavia (1250 szt.), a na trzecim Yaris (775 szt.). Stawkę uzupełniają dwa kolejne modele Skody - Fabia (676 szt.) i Superb (640 szt.).

W gamie jednostek napędowych samochodów osobowych niezmiennie królują silniki benzynowe (70 proc.). Diesle mają zaledwie 18 proc. udział w rynku. Blisko 11 proc. należy do hybryd, przy czym odrębnie liczone są modele z układem plug-in (0,3 proc.). Pomiędzy nimi są pojazdy elektryczne (0,5 proc.). Auta z fabryczną instalacją LPG stanowiły zaledwie 0,1 proc. sprzedaży.