portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
WYDARZENIA | Kia EV9 w podwójnej koronie World Car Awards
POLSKIE DROGI | Droga ekspresowa S11 wydłuży się o kolejne kilometry
TESTY | Dziecko w Kii EV6 - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
WYDARZENIA
North American International Auto Show | 2015

Tymczasem w Ameryce, cz�� 2
24-01-2015 | tekst: Maciej Kalisz | foto: newspress

W Detroit dobiega ko�ca pierwszy w tym roku na �wiecie salon samochodowy. Najwy�szy czas na drug� cz�� przegl�du wybranych przez nas nowo�ci.



Tym czym dla Toyoty jest Lexus, tym dla Hondy jest Acura. Z t� r�nic�, �e ta ostatnia dost�pna jest wy��cznie na wybranych rynkach, przede wszystkim w Ameryce P�nocnej. Nie dziwi wi�c, �e debiutuj�cy model NSX (New Sportscar eXperimental), zaprojektowano - i przygotowano do produkcji - w USA. Ale nic straconego, te same modele oferowane s� ze znaczkiem Hondy, m.in. w cenniku polskich salon�w figurowa�a poprzednia generacja NSX.

Jest jednak kolejna, wa�niejsza pomi�dzy nimi r�nica. Modele Acury wyposa�one s� w mocniejsze silniki. Nowe NSX nap�dza podw�jnie do�adowany silnik V6, dla kt�rego wsparciem s� 3 silniki elektryczne. Moc przekazywana jest poprzez dwusprz�g�ow� skrzyni� DTC o 9 prze�o�eniach. Acura NSX trafi do sprzeda�y w po�owie roku, nic nie wspomniano o europejskich planach Hondy.



Chevrolet do ko�ca tego roku wycofa si� z Europy, co nie oznacza znikni�cia tej marki. Firma skoncentruje si� na rodzimym rynku, gdzie jest ikon� pot�gi ameryka�skiej motoryzacji. To w�a�nie w Detroit od ponad 100 lat znajduje si� g��wna siedziba Chevroleta, b�d�cego dzi� cz�ci� General Motors. Nale�y do niego r�wnie� Opel, z kt�rym prowadzona jest �cis�a wsp�praca. Jej owocem jest m.in. elektryczny samoch�d Chevrolet Volt - Opel Ampera. Wydawa� by si� mog�o, �e nieprzyzwyczajonych do oszcz�dno�ci paliwa Amerykanom trudno b�dzie przekona� do tego rodzaju nap�du.

A jednak, po Sparku EV, na scen� wje�d�a teraz Bolt. Auto jest jeszcze w fazie test�w, ale przysz�o��, jak na elektryczne, wygl�da obiecuj�co. Jego zasi�g ma wynie�� 200 mil, czyli 322 kilometry. Producent pracuje te� nad zintegrowaniem auta ze smartfonem, kt�ry stanie si� cyfrowym kluczem dost�pu. Jedna z aplikacji pozwoli kierowcy, po dojechaniu na miejsce, opu�ci� samoch�d, kt�ry sam znajdzie wolne miejsce, na kt�rym zaparkuje. Na wezwanie kierowcy automatycznie "podstawi si�" na wskazane przez niego miejsce. W 2012 roku na salonie we Frankfurcie rozwi�zanie to prezentowa� Bosch, a w warunkach naturalnych testuje m.in. Audi. Mo�na za�o�y�, �e Chevrolet Bolt b�dzie mia� swojego odpowiednika w gamie Opla.



Ford konsekwentnie realizuje obietnic� ca�kowitej wymiany swojej gamy samochod�w. W chwili, gdy w Europie czekamy na premier� Mustanga, Amerykanie mog� obejrze� troch� ju� zapomnianego, produkcj� zako�czono w 2007 roku, Forda GT. To superauto jest w stanie podj�� walk� z Ferrari, Lamborghini czy Koenigesegg. Elementy jego nadwozia wykonano z aluminium i w��kien w�glowych. Nap�d na ty� przenosi centralnie umieszczony silnik... EcoBoost. W tym wydaniu to widlaste V6 z podw�jnym do�adowaniem, pojemno�ci� 3,5 litra oraz moc� przekraczaj�c� 600 koni mechanicznych.

Produkcja nowego modelu rozpocznie si� dopiero pod koniec 2016 roku, w kt�rym przypadnie 50. rocznica zwyci�stwa Forda GT40 w wy�cigu Le Mans. Kierowcy Forda stan�li w�wczas na wszystkich stopniach podium. Na razie nie wiadomo czy Ford GT trafi do polskich salon�w.



Wspomniany ju� Lexus przedstawi� sportow� wersj� sedana GS, st�d w jego oznaczeniu dodatkowa litera F. Wy�sze osi�gi ma zapewni� wolnoss�cy (!) silnik V8 o pojemno�ci 5-litr�w i mocy 477 koni mechanicznych. W�r�d czterech tryb�w pracy jest S+ przeznaczony do jazdy po torze. Idzie on w parze z charakterystyk� rozdzia�u nap�du przez mechanizm r�nicowy.

Wraz z nim w Lexusie debiutuje pakiet Safety System+ obejmuj�cy m.in. ostrze�enie przed potencjaln� kolizj�, ograniczaj�cy jej skutki, asystenta utrzymania pasa ruchu czy adaptacyjne �wiat�a drogowe. Mo�na by rzec, nareszcie, bo taki zestaw dost�pny jest w ni�ej pozycjonowanych modelach konkurencji.



Ameryka to r�wnie� wa�ny rynek dla Porsche. W ubieg�ym roku co czwarte auto zje�d�aj�ce z ta�m fabrycznych trafia�o za ocean. Oferta firmy idealnie wpisuje si� w oczekiwania tamtejszych kierowc�w - ma by� sportowo i/lub rodzinnie. W tym roku sw�j debiut w Detroit zaliczaj� wi�c 911 Targa 4 GTS i Cayenne Turbo S.

Targa, czyli odmiana nadwozia ze zdejmowanym sztywnych dachem, obchodzi w tym roku jubileusz 50-lecia obecno�ci na rynku. Sportowy model, kt�ry zaprezentowano w Detroit posiada nap�d na 4 ko�a, a jego silnik wytwarza moc 430 koni mechanicznych (o 30 wi�cej od wersji S). Wed�ug producenta setka osi�gana jest w czasie 4,3 sekundy.

Osi�gi silnika podkr�cono r�wnie� w Cayenne. Tym razem zamontowano 4,8 litrowy silnik V8 bi-turbo o mocy 570 KM. Porsche podda�o go testom na torze Nurburgring - podczas pokonywania P�nocnej P�tli ustanowiono nowy rekord (7:59'74) dla samochod�w typu SUV. Na jego pok�adzie znajduje si� wiele system�w zapewniaj�cych stabilno�� toru jazdy, kt�rych pr�no jeszcze szuka� w "normalnych" autach.

czytaj tak�e:
· NAIAS 2015 | Tymczasem w Ameryce, cz�� 1
 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry