portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
WYDARZENIA | Kia EV9 w podwójnej koronie World Car Awards
POLSKIE DROGI | Droga ekspresowa S11 wydłuży się o kolejne kilometry
TESTY | Dziecko w Kii EV6 - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
WYDARZENIA
Jubileusz | Firma Oponiarska Dębica

Fabryka Gum Jezdnych - 75 lat historii
07-04-2014 | tekst: Maciej Kalisz, źródło: miesięcznik "Moto Sklep" | foto: Dębica i archiwum

4 kwietnia w Dębicy otwarto Fabrykę Gum Jezdnych. Z okazji jubileuszu sięgamy do archiwum wydawanego kilka lat temu miesięcznika "Moto Sklep" - w numerze 3/2001 publikowaliśmy historię tej firmy.



W połowie 1995 roku minister przekształceń własnościowych Wiesław Kaczmarek, zaprosił do rokowań inwestorów zainteresowanych nabyciem 32,7 proc. akcji T.C. Dębica SA, które pozostawały w jego rękach. 2 grudnia 1995 roku nastąpił trzeci, ostatni etap prywatyzacji. W tym dniu w Warszawie minister przekształceń własnościowych Wiesław Kaczmarek i prezes The Goodyear Tire & Rubber Company Stanley C. Gault, podpisali kontrakt o sprzedaży 32,7 proc. akcji spółki. Była to wówczas jedna z największych w kraju umów prywatyzacyjnych.

Jednym z ważnych wydarzeń tej dekady dla Dębicy było wmurowanie aktu erekcyjnego pod budowę nowej hali produkcji opon całostalowych. Prace zakończyły się po roku.

16 października 2000, firma Firma Budowlano Handlowa Skalski zakupiła grunt w Tarnowie. Na zakupionym gruncie powstanie dla potrzeb Dębicy nowoczesne Centrum Logistyczne. Obiekt będzie jednym z największych i najnowocześniejszych tego typu w kraju. Rozmiary powierzchni magazynowej przyszłego centrum odpowiadają powierzchni dwóch boisk do piłki nożnej. Projekt zakłada możliwość rozbudowy centrum do ponad 50 tys. m2 powierzchni magazynowej. Dodatkowo na zakupionym terenie powstanie dwukondygnacyjny budynek socjalno-biurowy z przeznaczeniem dla pracowników obsługi magazynu, pracowników biurowych oraz kierowców. Inwestycja ma być oddana do użytku w III kwartale 2001 roku.

Kilka lat trwało wprowadzanie Systemu Zapewniania Jakości, zgodnego z międzynarodowym standardem - normą ISO 9001 w T.C. Dębica. Zwieńczeniem tych działań było otrzymanie 27 marca 1995 roku certyfikatu wręczonego przez J. A. Chapmana - prezesa angielskiej jednostki certyfikującej Lloyd's Register Quality Assurance. Spółka była pierwszą firmą z branży motoryzacyjnej, która zdobyła certyfikat ISO 9001, a później pierwszą firmą w Polsce, która otrzymała Certyfikat Jakości QS 9000.



Jednym z priorytetów w polityce inwestycyjnej firmy Dębica są działania ograniczające korzystanie ze środowiska naturalnego. Ich ważnym elementem była przebudowa zakładowej energetyki. Prace nad nią rozpoczęły się w 1996 i zakończyły jesienią dwa lata później. Obecnie produkcja mediów w elektrociepłowni odbywa się wyłącznie przy użyciu gazu.

17 listopada 1999 roku Dębica jako pierwsza firma branży oponiarskiej w Polsce otrzymała międzynarodowy certyfikat ISO 14001. Stwierdza on, że wdrażany od kilku lat System Zarządzania Środowiskowego jest zgodny ze standardami międzynarodowymi.

Lata 90. to także okres nagród i wyróżnień dla Dębicy. Firma zdobyła w tym czasie m.in. statuetkę Lider Polskiego Biznesu (1993), Złotą Kartę Serva Vitam (1994), statuetkę Tygrysa w brązie (1994), Srebrnego i Złotego Wawrzyna, tytuł Wzorowy pracodawca (1995), Złote Medale na targach w Poznaniu (w sumie osiem), tytuł Wybitnego Eksportera Roku (1997) oraz cztery Diamenty do Złotej Statuetki Lidera Polskiego Biznesu.

W ubiegłej dekadzie firma wprowadziła szereg nowych produktów na rynek. Jednym z nich jest opona Vivo produkowana obecnie w 19 rozmiarach, a 6 następnych jest w przygotowaniu, które montowane są na pierwsze wyposażenie do samochodów produkowanych przez Fiat Auto Poland, Daewoo-FSO Motor, General Motors Poland, Ford Poland, Fiat Auto Turyn, Skoda automobilowa, Dacia - Rumunia.

Wychodząc naprzeciw wymaganiom rynku, Dębica podjęła prace nad nowymi rodzajami opon zimowych rozpoczynając ich produkcję z rzeźbą bieżnika S-30. Otrzymały one nazwę Dębica Frigo.

Efektem prac rodzimych konstruktorów i technologów była także produkcja opon z indeksem prędkości H (do 210 km/h), niskoprofilowych serii 60. Rzeźbę bieżnika oznaczono symbolem D-162. W drugiej połowie 1995 roku na rynku pojawiła się opona Dębica Tersus, która zastąpiła znaną doskonale polskim klientom, wielosezonową oponę D-124.

Badania rynku wykazały, że na polskim rynku rosnąć będzie zapotrzebowanie na opony do samochodów dostawczych. Na początku 1992 roku powstały prototypy opon dostawczych. W październiku pierwsze rozmiary: 175 R14 D-124 i 175 R14 D-124 znalazły się już w sprzedaży. W pierwszym półroczu 1993 roku wdrożono do seryjnej produkcji opony o rozmiarach 195 i 205 R14 D-1241. Następne opony do samochodów dostawczych, Dębica Quartet, pojawiły się w ofercie firmy wiosną 1996 roku. Ta kolejna nowość powstała już we współpracy specjalistów z Dębicy i Goodyeara.



Opony Dębica 4Ever zaprezentowano w 1996 roku. Są to opony ciężarowe całostalowe gwarantujące użytkownikom dłuższą o około 80 proc. i zdecydowanie bezpieczniejszą eksploatację niż opony tradycyjne. Poprawiają komfort jazdy, zmniejszając jednocześnie zużycie paliwa. Tajemnica tych efektów tkwi w specjalnym rodzaju mieszanki bieżnika oraz w opasaniu i osnowie opony, w której kordy są w całości stalowe, a nie tekstylne czy tekstylno-stalowe. Kord stalowy zapewnia wyższą odporność na zerwania i odkształcenia podczas eksploatacji.

Dębica Presto VR była pierwszą polską oponą klasy V, czyli przeznaczoną do jazdy z prędkością do 240 km/h. Nowa opona była także odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku, która powstała przy wydajnej współpracy inżynierów z koncernu Goodyear.

W drugiej połowie 1997 roku na rynku pojawiła się kolejna nowość, opona całoroczna Dębica Navigator. Żebrowa budowa bieżnika zapewnia odporność na zjawisko aquaplaningu oraz niski poziom hałasu. Przed sezonem zimowym Dębica zaoferowała kierowcom swą kolejną nowość - opony Frigo Directional o kierunkowej rzeźbie bieżnika. Rzeźba ta wykonana jest ze specjalnej mieszanki, z dużą ilością lamelek, co zapewnia autu doskonałą przyczepność i zdolność hamowania na śniegu i lodzie.

Podczas Międzynarodowych Targów Motoryzacji Poznań'98 Dębica po raz pierwszy zaprezentowała opony Dębica 4x4, przeznaczone do samochodów terenowych. Wcześniej opony takie nie były produkowane w Polsce. Opony te przeznaczone są do najnowszej generacji małych i średnich samochodów, do jazdy zarówno na nawierzchniach asfaltowych, jak i w lekkich warunkach terenowych.



Podobnie jak wcześniejsze rodziny opon, także kolejna opona Dębicy, pierwsza letnia opona z indeksem prędkości do 210 km/h o kierunkowej rzeźbie bieżnika, otrzymała nazwę pochodzącą od terminu muzycznego. Nazwa nowej opony - Furio - pochodzi od terminu Furioso, co oznacza dzikie, porywcze wykonanie utworu. Na tegoroczny sezon letni Dębica wprowadziła kolejną nowość, jaką jest opona Passio.

źródło: miesięcznik "Moto Sklep", nr 3/2001.

<< 3
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry