portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
POLSKIE DROGI | Droga ekspresowa S11 wydłuży się o kolejne kilometry
TESTY | Dziecko w Kii EV6 - foteliki i wózki
TESTY | Dziecko w Kii EV6 - wyposażenie samochodu

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
WYDANIE NA WEEKEND

Przegląd mijającego tygodnia | Aktualności, nowości, ciekawostki


Tydzień 9/2019

02-03-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, Mazda, MWC, Stalexport, archiwum

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.


ITD podsumowało kontrole autokarów

Nowa Mazda3 hatchback już w sprzedaży

Cyfrowe innowacje poprawią bezpieczeństwo na drodze

Nowe stawki opłat na A4 Katowice-Kraków

Kajto i Szczepaniak pojadą w Polo GTI R5


ITD podsumowało kontrole autokarów

WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia - ITD podsumowało kontrole autokarów | Porozmawiajmy o bezpieczeństwie | Tydzień 9/2019

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Blisko półtora miesiąca trwały w tym roku ferie zimowe dla dzieci ze szkół podstawowych i średnich. Od 12 stycznia Inspektorzy Transportu Drogowego oraz funkcjonariusze Policji prowadzili kontrole autokarów. Ponieważ termin ferii w poszczególnych województwach przypadał w różnych okresach, nie zaniechano przy tym rutynowych działań odnośnie autobusów szkolnych i gimbusów.

W trakcie akcji "Bezpieczny autokar - ferie 2019", która trwała do 24 lutego, ITD skontrolowała stan techniczny 1072 autokarów. Z powodu stwierdzonych usterek zatrzymano aż 48 dowodów rejestracyjnych (blisko 5 proc.), a w kolejnych ośmiu nie dopuszczono pojazdów do ruchu. W co czwartym przypadku nałożono mandat karny!

Autokary sprawdzane były zarówno w miejscu wyjazdu, jak i w trasie. I tak na przykład 17 stycznia przeprowadzono kontrolę na drodze pomiędzy Krakowem a Rzeszowem. W autokarze przewożącym grupę 55 dzieci stwierdzono poważne usterki techniczne - uszkodzone lusterko zewnętrzne i światła przeciwmgłowe oraz nadmierne luzy na drążkach kierowniczych. Pojazd został wycofany z ruchu. Co więcej, kierowca przekroczył dozwoloną prędkość, za co również otrzymał mandat.

Pięć dni później na jednym z parkingów w Krakowie zauważono autokar przechylony na jedną stronę. Okazało się, że w pojeździe oczekującym na powrót dzieci, uszkodzony jest układ poziomujący zawieszenie. Z tego powodu został wycofany z ruchu, kierowca ukarany mandatem karnym, a wobec przewoźnika wszczęto postępowanie administracyjne w sprawie nałożenia kary w wysokości dwóch tysięcy złotych.

Dziewiątego lutego w Łodzi na dziesięć skontrolowanych autokarów dwóch nie dopuszczono do ruchu. W jednym stwierdzono usterki układu hamulcowego, w drugim nieprawidłowy rozmiar zamontowanych opon. Obaj kierowcy zostali też ukarani mandatami karnymi.

Tego samego dnia ITD prowadziła kontrole na drodze krajowej w Drogomyślu (województwo śląskie). Wykorzystano do tego mobilną stację diagnostyczną. Na 14 autokarów zatrzymano cztery dowody rejestracyjne, a w dwóch przypadkach zakazano dalszej jazdy. Przyczyną był zły stan techniczny pojazdów - niesprawny układ hamulcowy i kierowniczy czy wycieki płynów hamulcowych.

W czasie ferii, 19 lutego, policjanci i ITD prowadziła też ogólnopolskie działania "Truck and Bus". Ich inicjatorem był TISPOL (Europejska Organizacja Policji Ruchu Drogowego).

Nowa Mazda3 hatchback już w sprzedaży

WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia - Nowa Mazda3 hatchback już w sprzedaży | Premiera tygodnia | Tydzień 9/2019

PREMIERA TYGODNIA | "Trójka" to bardzo popularny model w ofercie Mazdy. W ubiegłym roku jej sprzedaż w Polsce osiągnęła 2,5 tysiące sztuk, a dalszy popyt został ograniczony wprowadzeniem na rynek czwartej generacji. Ta, zaraz po światowej premierze na Los Angeles Auto Show, została zaprezentowana w naszym kraju. Wyjątkową okazją była uroczystość zorganizowana na 10-lecie działalności Mazda Motor Poland. Zgodnie z zapowiedzią nowa "trójka" trafiła do salonów sprzedaży na początku marca.

W pierwszej kolejności Mazda3 oferowana jest w nadwoziu hatchback. Pod maską znalazł się nowy, czterocylindrowy silnik benzynowy 2.0 Skyactiv o mocy 122 koni mechanicznych z systemem Mild Hybrid (wspomaganie silnikiem elektrycznym zasilanym energią odzyskiwaną podczas hamowania). Przeznaczono do niej 6-biegową skrzynię manualną Skyactiv-MT lub przekładnię automatyczną Skyactiv-Drive.

Razem z IV generacją "trójki" wprowadzone zostały nowe poziomy wyposażenia - Kai, Kanjo i Hikari. W każdej znalazło się między innymi siedem poduszek powietrznych, system utrzymania wybranego pasa ruchu (LAS), rozpoznawania znaków drogowych (TSR), autonomicznego hamowania z funkcją wykrywania pieszego (SCBS), monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM) oraz adaptacyjny tempomat (MRCC).

Mazda wyceniła nowy model od 94 900 do 117 900 złotych. Dopłaty obejmują lakier metaliczny (2000 zł) lub dwa specjalne Machine Gray (2900 zł) i Soul Red Crystal (3500 zł) oraz pakiet wnętrza Luxury Black (6000 zł).

W połowie roku do oferty dołączy Mazda3 w nadwoziu sedan. Następnie zostanie wprowadzony nowy silnik benzynowy 2.0 Skyactiv-X z napędem I-Activ AWD.

TESTY | Pierwsze wrażenia - Zauroczenie poraz trzeci | Mazda3 hatchback (2014)

TESTY | Pierwsze wrażenia - W mniej popularnej wersji | Mazda3 sedan (2014)

Cyfrowe innowacje poprawią bezpieczeństwo na drodze

WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia - Cyfrowe innowacje poprawią bezpieczeństwo na drodze | Wydarzenia | Tydzień 9/2019

WYDARZENIA | W dniach 25-28 lutego odbył się w Barcelonie Mobile World Congress (MWC). Nie od dziś cyfrowe rozwiązania trafiają do różnych typów pojazdów, jednak rewolucja nadejdzie wraz z upowszechnieniem sieci 5G. Większość z tych systemów znacząco wpłynie na poprawę bezpieczeństwa na drodze.

Firma Autotalks nie tylko zaprezentowała protokół komunikacyjny do wymiany informacji pomiędzy pojazdami, infrastrukturą i pieszymi, co zapowiedziała już testy tego rozwiązania na ulicach hiszpańskich miast. Działanie systemu "Vehicle-to-everything" zaprezentowano na dwóch przykładach - wykrycia obecności pieszego na przejściu dla pieszych (kamera termowizyjna) i rowerzysty skręcającego w prawo (urządzenie lokalizacyjne). Wprowadzenie tego rozwiązania do seryjnie produkowanych samochodów planowane jest jeszcze w tym roku.

CurveSYS opracował czujniki analizujące nacisk dłoni na kierownicę (zarówno samochodu, jak i roweru czy motocykla). W przypadku jego niewykrycia aktywowany będzie system eCall, który prześle informację wraz z lokalizacją (GSM i GPS) do centrum alarmowego. Docelowo, dzięki temu rozwiązaniu skróci się czas powiadomienia i wysłania służb ratunkowych na miejsce wypadku. Drugi system, nad którym pracuje firma, służy do monitorowania reakcji oczu kierowcy. W przypadku ich zamknięcia, czyli wykrycia zaśnięcia, aktywowany zostanie alarm i funkcja autonomicznego hamowania i zjazdu na pobocze.

Ford zaprezentował system Sygic Truck Navigation przeznaczony do samochodów dostawczych i ciężarowych. Dzięki nowym funkcjom kierowca otrzyma informację o drogach z wąskim przejazdem czy wysokością wiaduktów. Punktem odniesienia będą fabrycznie wprowadzone wymiary auta, kierowca będzie je mógł modyfikować pod kątem przewożenia dłuższych ładunków czy dołączonej przyczepy.

Rozwiązanie dla motocyklistów przedstawiła firma Livemap. Jest to kask, w którym szybka pełni dodatkową rolę wyświetlacza przeziernego HUD. Optyka została tak zaprojektowana, aby nie zasłaniać widoczności i jednocześnie przekazywać czytelne komunikaty - będą one prezentowane 20 metrów przed motocyklem. Według specjalistów jest to wycinek drogi, na którym powinna być cały czas skoncentrowana uwaga kierującego. Dane te mogą pochodzić z nawigacji, wskazań parametrów jazdy czy systemów wspierających motocyklistę. Dodatkowo w kask zostanie wbudowana na stałe kamera 4K z kartą 64 GB i łącznością bluetooth, która zapewni sterowanie głosowe (m.in. włączy lub wyłącz nagrywanie). Kask ten trafi do sprzedaży jeszcze w tym roku w cenie około 2 tys. dolarów.

SEAT stawia na elektromobilność w wydaniu miejskim. Konstrukcja Minimo to połączenie motocykla z samochodem o długości 2,5 i szerokości 1,24 metra. Przedstawiciele firmy zestawili potrzebną powierzchnię do jego zaparkowania (3,1 m2) do średniego samochodu osobowego (7,2 m2). Wymieniana bateria, ładowana w kilka minut, ma zapewnić zasięg do 100 km. Stąd Minimo ma być potencjalną propozycją dla firm prowadzących car-sharing. Ważną w nim rolę pełnić będą rozwiązania cyfrowe, jak bezprzewodowe korzystanie z aplikacji mobilnych, prowadzenia rozmów telefonicznych, dyktowania wiadomości tekstowych czy sterowania nawigacją. Ciekawą funkcją ma być rozpoznanie... wieku kierującego, co ma się przełożyć na automatyczną blokadę maksymalnej prędkości tego pojazdu.

Nowe stawki opłat na A4 Katowice-Kraków

WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia - Nowe stawki opłat na A4 Katowice-Kraków | Polskie drogi | Tydzień 9/2019

POLSKIE DROGI | Od 1 marca spółka Stalexport Autostrada Małopolska SA wprowadziła nowe stawki opłat za przejazd odcinkiem A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem. Obowiązują one pojazdy z kategorii 2 (pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koło bliźniacze i pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami), 3 (pojazdy samochodowe o trzech osiach i pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koło bliźniacze z przyczepami), 4 (pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach, pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami i pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach z przyczepami) i 5 (pojazdy nie mieszczące się w kategoriach od 1 do 4 i pojazdy, których wymiary, nacisk na oś lub ciężar przekraczają normy określone w przepisach o ruchu drogowym).

Nowe stawki wynoszą dla kategorii 2 i 3 po 20 złotych (po zastosowaniu bonifikaty w wysokości 15 złotych), a dla 4 i 5 po 35 złotych. Bez zmian pozostały opłaty dla kierujących pojazdami zaliczanymi do kategorii 1: motocykle - pięć złotych i pojazdy samochodowe o dwóch osiach - dziesięć złotych.

"Zmiana wysokości opłat za przejazd jest związana z zaplanowanymi na najbliższy czas inwestycjami, obejmującymi również prace nieprzewidziane w umowie koncesyjnej. W 2019 roku chcemy kontynuować prace związane z modernizacją infrastruktury autostradowej, wprowadzić nowe, jeszcze wygodniejsze formy płatności. Mimo zmiany stawek użytkownicy A4Go oraz kart zbliżeniowych kartA4, na podstawie impulsów zakupionych do końca lutego, mogą przez dwa kolejne lata jeździć autostradą według dotychczasowego cennika"

- deklaruje Rafał Czechowski, rzecznik Stalexportu Autostrady Małopolskiej.

Kajto i Szczepaniak pojadą w Polo GTI R5

WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia - Kajto i Szczepaniak pojadą w Polo GTI R5 | Sport | Tydzień 9/2019

SPORT | Team Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak wystartują w drugim, dla siebie, sezonie Rajdowych Mistrzostw Świata w cyklu WRC2. Najważniejszą zmianą jest nowy samochód - Volkswagen Polo GTI R5. Za jego przygotowanie odpowiada austriacka firma BRR należąca do znanego kierowcy rajdowego Raimunda Baumschlagera.

Nie znany jest jeszcze pełen kalendarz startów załogi LOTOS Rally Team. Na konferencji prasowej Kajto zapowiedział udział w siedmiu rundach, pierwszą będzie Rajd Korsyki (28-31 marca). W planach jest też jeden wyjazd poza Europę, ale wiąże się on z dużym wyzwaniem logistycznym. Sprawa jest otwarta, a decyzja należy przede wszystkim do sponsorów. Wiadomo za to, że sezon zostanie zakończony tradycyjnym startem w warszawskim Rajdzie Barbórka.

W ubiegłym roku zespół zdobywał doświadczenie w WRC2. Były to tylko cztery rajdy - Sardynii, Niemiec, Turcji i Katalonii. Duet Kajetanowicz-Szczepaniak wygrał w nich dziewięć odcinków specjalnych i ostatecznie zajmował siódme, piąte oraz dwa razy drugie miejsce w klasyfikacji końcowej.

Podobnie jak przed rokiem team Kajetanowicz-Szczepaniak wspiera Grupa Lotos oraz firmy Delphi Technologies i Driving Experience.

POLECAMY
WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia - Scenariusze popularyzacji samochodów elektrycznych w Polsce | Elektromobilność | Tydzień 8/2019 WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia - Poczta Polska testuje pojazdy elektryczne | Elektromobilnosc | Tydzień 7/2019 WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia - Czytelniejsze oznakowanie odcinkowych pomiarów prędkości | Znaki drogowe | Tydzień 6/2019

Ósmy tydzień 2019

Siódmy tydzień 2019

Szósty tydzień 2019

 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry