portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
Wyniki test�w zderzeniowych EuroNCAP | Mazda CX-5 | Wrzesie� 2017

Mazda CX-5
26-09-2017 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum

Druga generacja Mazdy CX-5, podobnie jak poprzednia, otrzyma�a maksymaln� not� w testach zderzeniowych EuroNCAP. W por�wnaniu ze wszystkimi modelami ocenianymi w tym roku plasuje si� wysoko w kategorii bezpiecze�stwa os�b doros�ych i ochrony pieszych.





Debiutuj�cy w 2011 roku CX-5 wyznaczy� nowe kierunki w kolejnych modelach Mazdy - linie nadwozia narysowano zgodnie z za�o�eniami stylistyki KODO (co w dos�ownym t�umaczeniu na polski oznacza dusz� ruchu), a u�yt� do budowy platformy technologi�, jak i jednostki nap�dowe nazwano SkyActive. Model ten od pocz�tku cieszy� si� du�ym zainteresowaniem tak�e polskich kierowc�w, co odbywa�o si�kosztem wi�kszego CX-7. Obecnie podobn� zale�no��mo�na zaobserwowa� po wprowadzeniu do sprzeda�y CX-3. Druga generacja Mazdy CX-5 zadebiutowa�a jesieni� 2016 roku (japo�ska marka nie by�a obecna na salonie samochodowym w Pary�u, na europejsk� premier� trzeba wi�c by�o poczeka� do wiosnnej ods�ony Genewy). Zar�wno poprzednia, jak i obecna w sprzeda�y generacja Mazdy CX-5 otrzyma�a maksymaln� ocen� 5 gwiazdek w testach zderzeniowych EuroNCAP.

Standardowe wyposa�enie nowej Mazdy CX-5 (uzyskane wyniki odwo�uj� si� do wszystkich wersji) obejmuje m.in. 6 poduszek powietrznych, przednie i tylne pasy bezpiecze�stwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napi�cia, sygnalizacj� niezapi�cia pas�w bezpiecze�stwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelik�w Isofix na skrajnych miejscach kanapy, wy��cznik przedniej poduszki powietrznej pasa�era, system AEB (A-SCBS) dzia�aj�cy przy pr�dko�ciach do 80 km/h oraz tempomat z ogranicznikiem pr�dko�ci.



Bezpiecze�stwo doros�ych 36,5 pkt. (95 proc.)

Podczas uderzenia przodem auta w przeszkod� odkszta�caln� wykryto ryzyko odniesienia obra�e� klatki piersiowej i lewej nogi kierowcy lewej nogi, ochrona pasa�era by�a na optymalnym poziomie (za co przyznano 7,4 z 8 pkt). Natomiast podczas pr�by uderzenia ca�� szeroko�ci� w przeszkod� sta�� odczyty zar�wno na manekinie kierowcy, jak i pasa�era (kt�ry w tej pr�bie siedzi na kanapie po przek�tnej stronie do kierowcy) wykaza�y ryzyko odniesienia obra�e� klatki piersiowej (7,5/8 pkt.).

W przypadku uderzenia w bok auta i w s�up ochron� kierowcy oceniono na optymalnym poziomie (16 z 16 pkt.). Poziom ochrony kr�g�w szyjnych przez zag��wki na przednich fotelach i tylnych miejscach by� na identyczny, bardzo dobrym poziomie (2,6 z 3 pkt).

Za dzia�anie systemu AEB (A-SCBS), kt�rego zadaniem jes minimalizowanie skutk�w kolizji podczas jazdy w mie�cie, przyznano maksymaln� ocen� 3 pkt.

Bezpiecze�stwo dzieci 39,4 pkt. (80 proc.)

W przypadku Mazdy CX-5 u�yte zosta�y foteliki Britax-Romer KidFix z nak�adk� XP. Na filmie doskonale wiada�, �e manekin 10-letniego dziecka siedzi na podwy�szeniu. W rzeczywisto�ci konstrukcja tego modelu fotelika nie pozwala na tak� modyfikacj�.

Niezale�nie od tego podczas testu zderzenia czo�owego (w przeszkod� odkszta�caln�) stwierdzono u starszego dziecka du�e obci��enia kr�g�w szyjnych (z kanapy wypad� zag��wek), u m�odszego wyst�pi�y wi�ksze przeci��enia klatki piersiowej (12,9 z 16 pkt). Przy uderzeniu bocznym (od strony wi�kszego manekina) ochrona zar�wno m�odzszego, jak i starszego dziecka by�a na optymalnym poziomie (8 z 8 pkt).

Mazda CX-5 zosta�a wyposa�ona w mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy (standard i-Size). Specjali�ci z EuroNCAP nie mieli uwagi co do czytelno�ci aktualnego statusu przedniej poduszki powietrznej pasa�era (8 z 13 pkt).

EuroNCAP ocenia r�wnie� jako�� monta�u wybranych przez siebie 11 modeli fotelik�w dzieci�cych. W zale�no�ci od konstrukcji mog� by� one mocowane za pomoc� pasa bezpiecze�stwa osoby doros�ej lub systemu Isofix. W sumie przyznano 10,5 z 12 punkt�w.

Stwierdzono powa�ne problemy przy pr�bie monta�u (z u�yciem pasa bezpiecze�stwa):
- Maxi-Cosi CabroFix (przedni fotel pasa�era i �rodkowe miejsce na kanapie),
- Maxi-Cosi CabrioFix z opcjonaln� baz� EasyBase2 (wykluczono �rodkowe miejsce na kanapie),
- Britax-Romer King II LS (przedni fotel pasa�era i �rodkowe miejsce na kanapie),
- Britax-Romer KidFix XP (przedni fotel pasa�era i �rodkowe miejsce na kanapie).



Ochrona pieszych 32,8 pkt. (78 proc.)

Za ochron� na wysoko�ci zderzaka (n�g doros�ego pieszego) przyznano 6 z 6 pkt., z kolei na wysoko�ci przedniego pasa (miednicy) 2 z 6 pkt. - najwi�ksze zagro�enie stanowi� zewn�trzne kraw�dzie i sam �rodek. Na powierzchni maski (g�owy) najwi�ksze zagro�enie stanowi� podstawy s�upk�w A (18,9 z 24 pkt.).

Dzia�anie systemu AEB (A-SCBS), z funkcj� wykrywania pieszego, oceniono na 5,9 z 6 punkt�w.

Elementy podnosz�ce bezpiecze�stwo 7,1 pkt. (59 proc.)

Z branych pod uwag� element�w wyposa�enia podnosz�cych bezpiecze�stwo Mazda CX-5 posiada�a: ogranicznik pr�dko�ci (1,5 z 3 pkt.), sygnalizacj� niezapi�tych pas�w bezpiecze�stwa dla wszystkich miejsc (3/3 pkt) i system AEB dzia�aj�cy przy wy�szych pr�dko�ciach (2,6/3 pkt.). Asystent utrzymania pasa ruchu jest opcj�, kt�rej nie wybrano w testowanym modelu (0/3 pkt.).
 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry