portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
POLSKIE DROGI | Droga ekspresowa S11 wydłuży się o kolejne kilometry
TESTY | Dziecko w Kii EV6 - foteliki i wózki
TESTY | Dziecko w Kii EV6 - wyposażenie samochodu

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
Wyniki test�w zderzeniowych EuroNCAP | Fiat Tipo | Pa�dziernik 2016

Fiat Tipo
26-10-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP

Organizacja EuroNCAP przeprowadzi�a testy dw�ch egzemplarzy nowego Fiata Tipo bez i z elementami podnosz�cymi bezpiecze�stwo. R�nice w ich ocenie wynios�y jedn� gwiazdk�, jednak i tak nie by�o szans na uzyskanie maksymalnej noty.





Rodzina nowego Fiata Tipo znacznie si� rozros�a. Do obecnego ju��w sprzeda�y sedana do��cza kombi (Station Wagon) oraz 5-drzwiowy hatchback. I to model w tym ostatnim nadwoziu, tu� przed swoim rynkowym debiutem, trafi� do test�w zderzeniowych EuroNCAP.

Zgodnie z now� procedur� testy zderzeniowe mog� by� przeprowadzone na dw�ch identycznych egzemplarzach (w tym przypadku jest to hatchback z silnikiem 1.6 MultiJet II) r�ni�cych si� wyposa�eniem. Dzieje si� tak, gdy preferowane przez EuroNCAP elementy podnosz�ce bezpiecze�stwo oferowane s� za dodatkow� op�at�. Nie znamy jeszcze szczeg��w wyposa�enia Tipo w wersji hatchback na polski rynek, ale nie powinny one znacznie r�ni� si� od sedana. Pr�no jednak szuka� w nim chocia�by systemu zapobiegaj�cego kolizji przy du�ych pr�dko�ciach (AEB), kt�ry to znalaz� si� w wy�ej ocenionym egzemplarzu Fiata Tipo. Ostatecznie przyznano im ocen� ko�cow� w postaci 3 i 4 gwiazdek.

Wyposa�enie testowanych modeli Tipo obejmuje m.in. 6 poduszek powietrznych, wszystkie pasy bezpiecze�stwa z napinaczami i ogranicznikiem oraz sygnalizacj� ich niezapi�cia, system mocowania fotelik�w Isofix na skrajnych miejscach kanapy oraz uk�ady ABS i ESP. W jednym z egzemplarzy zamontowano dodatkowo system autonomicznego hamowania przy ma�ych i du�ych pr�dko�ciach oraz ogranicznik pr�dko�ci.



Bezpiecze�stwo doros�ych 31,3 pkt. (82 proc.)

Podczas uderzenia przodem auta w przeszkod� odkszta�caln� u kierowcy istnieje ryzyko odniesienia powa�niejszych obra�e� klatki piersiowej i dolnych partii n�g, za� u pasa�era klatki piersiowej (w sumie 7 z 8 pkt). Z kolei podczas pr�by uderzenia ca�� szeroko�ci� auta w przeszkod� sta�� na powa�niejsze obra�enia nara�ona jest g�owa i klatka piersiowa u kierowcy. W tej pr�bie u pasa�era, kt�ry siedzi na kanapie po przek�tnej za kierowc�, tak�e stwierdzono powa�niejsze obra�enia klatki piersiowej (��cznie przyznano 6,1 na 8 pkt.).

W przypadku uderzenia w bok auta i w s�up ochrona kierowcy by�a na optymalnym poziomie (16/16 pkt.).

Dobr� ochron� kr�g�w szyjnych przy uderzeniu w ty� auta zapewniaj� zag��wki przednich foteli, gorsz� te zamontowane na kanapie (2,2/3 pkt).

W tej kategorii test�w jeden z modeli wyposa�ony zosta� w opcjonalny system, kt�rego zadaniem jest zapobiegania b�d� minimalizowanie skutk�w kolizji przy niskich pr�dko�ciach. Jednak specjali�ci z EuroNCAP mieli zastrze�enia do jego dzia�ania poni�ej 20 km/h za co w og�le nie przyznano punkt�w. Finalnie wi�c oceny obu egzemplarzy Fiata Tipo si� wyr�wna�y. Ko�cowa nota to 31,3 pkt. co stanowi 82 proc. pe�nej oceny (38 pkt.) i wed�ug obowi�zuj�cej dzi� specyfikacji pozwala na przyznanie 5 gwiazdek (przy za�o�eniu, �e w pozosta�ych trzech cz�ciach testu spe�nione b�d� r�wnie� przypisane im limity).

Bezpiecze�stwo dzieci 29,8 pkt. (60 proc.)

W przypadku Fiata Tipo 6-letniego pasa�era posadzono w foteliku Takata Maxi Plus, za� 10-latka tylko na podk�adce podwy�szaj�cej b�d�cej zdejmowan� cz�ci� tego fotelika. W obu przypadkach manekiny - jak i w rzeczywisto�ci dzieci - siedz� przodem do kierunku jazdy.

Przy uderzeniu czo�owym przyznano 10,5 z 16 pkt. (u m�odszego stwierdzono przeci��enia kr�g�w szyjnych i bardzo du�e si�y dzia�aj�ce na klatk� piersiow�, z kolei u starszego wi�ksze przeci��enia kr�g�w szyjnych i mniejsze klatki piersiowej). Przy uderzeniu bocznym ochrona by�a na zadowalaj�cym poziomie, jednak si�a uderzenia rozdzieli�a siedzisko od oparcia fotelika 6-latka. Fakt ten znacznie obni�y� ocen� cz�stkow� do 4 z 8 pkt.

Fiat Tipo wyposa�ony jest w mocowania Isofix z g�rnym punktem kotwiczenia (top-tether) na skrajnych miejscach kanapy zgodnych ze standardem i-Size. Specjali�ci z EuroNCAP mieli zastrze�enia do sposobu dzia�ania wy��cznika przedniej poduszki powietrznej pasa�era, umieszczonych ostrze�e� oraz czytelno�ci instrukcji obs�ugi (4/13 pkt).

EuroNCAP ocenia te� jako�� monta�u wybranych przez siebie 11 modeli fotelik�w. W zale�no�ci od konstrukcji mog� by� one zapinane za pomoc� pasa bezpiecze�stwa lub systemu Isofix. W trakcie tego sprawdzianu stwierdzono problemy z 4 modelami (Maxi Cosi CabrioFix, Maxi Cosi CabrioFix ustawianego na EasyBase2, Romer King II LS i Romer KidFix XP) podczas mocowania za pomoc� pasa bezpiecze�stwa na �rodkowym miejscu kanapy. St�d obni�enie noty do 11,3/12 pkt.

Ocena za poziom bezpiecze�stwa dzieci jest taka sama dla obu egzemplarzy Fiata Tipo. Wynik 29,8 pkt. daje jednak 60 proc. oceny maksymalnej, co ju� nie pozwala na przyznanie 5 gwiazdek (dolny limit w tej kategorii to 75 proc.).



Ochrona pieszych 26,2 pkt. (62 proc.)

Konstrukcja przodu auta oceniana jest r�wnie� pod k�tem ochrony potr�cenie pieszego. Na wysoko�ci zderzaka (n�g) przyznano 6 pkt., na wysoko�ci kraw�dzi maski (miednicy) 5,4 na 6 pkt. i na powierzchni pokrywy silnika (g�owy) 14,8 z 24 pkt. Najwi�ksze zagro�enie dla pieszego stanowi� oba przednie s�upki oraz g�rna kraw�d� maski.

W Fiacie Tipo nie ma systemu wykrywania obecno�ci pieszego z funkcj� ograniczenia skutk�w jego potr�cenia, kt�ry z regu�y jest cz�ci� uk�adu zapobiegania kolizjom przy niskich pr�dko�ciach (0 z 6 pkt.).

Ostateczna ocena za ochron� potr�conego pieszego jest identyczna dla obu modeli. Rezultat 26,2 pkt. daje 62 proc. oceny maksymalnej, co te� nieznacznie przekracza wyznaczony obecnie limit dla uzyskania 5 gwiazdek.

Elementy podnosz�ce bezpiecze�stwo 3 pkt. (25 proc.)
Elementy podnosz�ce bezpiecze�stwo 6,9 pkt. (57 proc.)

Z branych pod uwag� element�w wyposa�enia podnosz�cych bezpiecze�stwo, Fiat Tipo wyposa�ony zosta� w sygnalizacj� niezapi�tych pas�w dla wszystkich miejsc. Przyznano za to maksymaln� liczb� 3 punkt�w, trzeba jednak pami�ta�, �e to obowi�zkowy element wyposa�enia nowych samochod�w sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej.

W bazowej wersji Tipo nie by�o ogranicznika pr�dko�ci, asystenta utrzymania pasa ruchu oraz systemu ograniczaj�cego skutki kolizji - najechania na poprzedzaj�cy nas pojazd - przy du�ej pr�dko�ci. St�d ostateczny wynik to 3 pkt., czyli 25 proc. oceny maksymalnej. Z kolei w drugim egzemplarzu znalaz� si� ogranicznik pr�dko�ci oraz system autonomicznego hamowania przy du�ych pr�dko�ciach, co podnios�o ocen� ko�cow� do 6,9 z 12 pkt. W sumie uzyskanie 57 proc. oceny og�lnej w tej kategorii spe�nia limit do osi�gni�cia 5 gwiazdek.

Komentarz redakcji

Dodanie kilku opcjonalnych element�w podnosz�cych bezpiecze�stwo mia�o wag� jednej gwiazdki w ocenie ko�cowej nowego Fiata Tipo. Jednak i one nie pomog�y w uzyskaniu maksymalnej noty 5 gwiazdek. Na przeszkodzie stan�y bowiem s�abe wyniki za poziom ochrony dzieci. G��wn� przyczyn� nie by�a jednak konstrukcja samochodu czy elementy zabezpieczaj�ce, a wybrany przez Fiata fotelik Takata Maxi Plus. Prawdopodobnie inne foteliki - chocia�by te z preferowanej przez EuroNCAP listy - sprawdzi�yby si� o wiele lepiej.
 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry