TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Citroen E-Mehari | 2017

Citroen E-Mehari

14-12-2017 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: Euro NCAP i archiwum

Konstrukcja czteromiejscowego Citroena E-Mehari wyklucza zastosowanie większości systemów bezpieczeństwa branych pod uwagę przez Euro NCAP, stąd końcowa nota tylko 3 gwiazdek. W zakresie ochrony pieszego otrzymał najniższe oceny z grona wszystkich modeli testowanych w tym roku.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Citroen E-Mehari - próba zderzenia czołowego z przeszkodą odkształcalną

Mehari to nietypowy model w ofercie Citroena, który po raz pierwszy pojawił się w 1968 roku. Można określić go mianem samochodu rekreacyjnego z otwartym dachem, który większości osób kojarzy się przede wszystkim z filmową serią przygód francuskich żandarmów. Produkcję tego modelu zakończono w 1987 roku. Kolejna odsłona - tym razem z napędem elektrycznym o mocy 50 kW - nastąpiła dopiero w 2016 roku. E-Mehari dostępny jest w wybranych krajach - np. Niemczech w cenie od 24 790 euro.

Standardowe wyposażenie E-Mehari obejmuje między innymi sześć poduszek powietrznych (nie ma kurtyn przez całą długość samochodu), wszystkie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc oraz system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na tylnych miejscach.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Citroen E-Mehari - próba uderzenia w bok auta

Bezpieczeństwo dorosłych 28,2 pkt. (74 proc.)

Podczas uderzenia przodem Citroena E-Mehari w przeszkodę odkształcalną na manekinie kierowcy odnotowano obrażenia stóp, nóg na wysokości ud i klatki piersiowej, natomiast na manekinie pasażera odnotowano obrażenia całych nóg (nota 6,2 z 8 pkt).

W trakcie uderzenia całą szerokością samochodu w przeszkodę stałą u pasażera (który w tej próbie siedzi na kanapie po przekątnej do kierującego) doszło do obrażeń klatki piersiowej (7,8/8 pkt.).

W przypadku zderzenia bocznego poziom ochrony kierowcy za każdym razem był na optymalnym poziomie, natomiast po uderzeniu w słup odnotowano poważne obrażenia klatki piersiowej (13,3/16 pkt.).

Podczas uderzenia w tył auta profile siedzeń i zagłówków wszystkich miejsc nie zapewniają dostatecznej ochrony kręgów szyjnych (1/3 pkt).

Bezpieczeństwo dzieci 38,4 pkt. (78 proc.)

Do testów Citroena E-Mehari użyto fotelika Britax-Romer KidFix XP (manekin 6-letniego dziecka) i podkładki podwyższającej firmy Fisher Price (manekin 10-letniego dziecka).

W trakcie zderzenia czołowego (w przeszkodę odkształcalną) u młodszego dziecka stwierdzono przeciążenia klatki piersiowej, a u starszego obciążenie kręgów szyjnych (15,1/16 pkt). Z kolei za ochronę dzieci przy uderzeniu bocznym (od strony większego manekina) przyznano maksymalną notę 8 punktów.

Nieszablonowy model Citroena został wyposażony jedynie w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy - 4 z 13 pkt.

Euro NCAP ocenia również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.

W sumie przyznano za to 11,3 z 12 punktów (technicznie wykluczono ustawienie fotelika BeSafe iZi Kid X4 Isofix z tyłu).

W trakcie prób stwierdzono problemy z montażem fotelika Maxi-Cosi CabrioFix z użyciem pasa bezpieczeństwa (także na bazie EasyBase2) na fotelu pasażera.

Ochrona pieszych 20,3 pkt. (48 proc.)

Na wysokości nóg osoby dorosłej największe zagrożenie stanowiły końce zderzaka (5/6 pkt.), za to za ochronę na wysokości miednicy (przedni pas samochodu) przyznano maksymalną notę 6 pkt. Duże zagrożenie dla pieszego stanowi cała powierzchnia maski silnika (9,3/24 pkt.).

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 3 pkt. (25 proc.)

Ze wszystkich elementów ocenianych przez specjalistów z Euro NCAP na wyposażeniu Citroena E-Mehari znalazła się tylko sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (3/3 pkt).