portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


  ,
TESTY EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Volkswagen Touareg | Wrzesień 2018


Volkswagen Touareg

28-06-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum

Test nowego Volkswagena Touarega udowadnia, jak znaczący wpływ na ochronę potrąconego pieszego ma aktywna maska silnika. Model ten - w zestawieniu wszystkich ocenianych w tym roku przez Euro NCAP - wyróżnia się najwyższą notą za działanie systemów podnoszących bezpieczeństwo na drodze.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Volkswagen Touareg | Wrzesień 2018

Touareg, luksusowy SUV Volkswagena, zadebiutował na rynku w 2002 roku. Kolejna generacja pojawiła się osiem lat później i nie inaczej jest teraz z trzecim wcieleniem tego modelu. Niezmiennie współdzieli konstrukcję z Porsche Cayenne, a w ostatnim czasie do tego grona dołączyło Audi Q8, Bentley Bentayga i Lamborghini Urus. Nowy Touareg dostępny jest w polskich salonach sprzedaży od kwietnia tego roku.

Volkswagen to rekordzista w liczbie wystawionych modeli do testów zderzeniowych Euro NCAP. W przypadku Touarega to drugi raz, w 2004 roku zdobył maksymalną ocenę pięciu gwiazdek. A ponadto cztery z pięciu za bezpieczeństwo dzieci i tylko jedną na cztery za ochronę pieszego (w tamtym czasie obowiązywały inne kryteria przyznawania ocen).

Obecnie do testów zderzeniowych Euro NCAP wystawiono model w konfiguracji Elegance. W polskim cenniku nie ma tej wersji, Touareg oferowany jest tylko z wyposażeniem standardowym plus opcje. Na fabrycznej liście znalazło się między innymi sześć poduszek powietrznych, pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizacja niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera, proaktywny tempomat z ogranicznikiem prędkości, asystent utrzymania pasa ruchu (Lane Assist) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z ograniczoną funkcją wykrywania pieszych i rowerzytów (Front Assist).

Bezpieczeństwo dorosłych 33,9 pkt. (89 proc.)

Podczas uderzenia przodem auta w przeszkodę odkształcalną czujniki na manekinie kierowcy wykazały obrażenia dolnych partii nóg oraz - w znacznie większym stopniu - klatki piersiowej, zaś u pasażera tylko lewej nogi (6,7 z 8 punktów). W teście uderzenia całą szerokością Touarega w przeszkodę stałą u kierowcy i pasażera (siedzącego na kanapie po przekątnej do kierującego) doszło do poważniejszych obrażeń klatki piersiowej. Niewielkie przeciążenia działały też na kręgi szyjne pasażera (7/8 pkt.).

W teście zderzenia bocznego poziom ochrony był na optymalnym poziomie, ale już przy uderzeniu w słup doszło do poważniejszych obrażeń klatki piersiowej (żeber) u kierowcy (14,9/16 pkt.).

Profile wszystkich miejsc i zagłówków zapewniałą dobrą ochronę kręgów szyjnych (1,6/2 pkt.).

Od tego roku specjaliści z organizacji Euro NCAP oceniają działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. Jednak warunkiem przyznania punktów w tej części testów jest odpowiednia ocena ochrony kręgów szyjnych na przednich miejscach. Za działanie w tym zakresie systemu Front Assist przyznano 3,7 z 4 punktów.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Volkswagen Touareg | Wrzesień 2018

Bezpieczeństwo dzieci 42,4 pkt. (86 proc.)

Do testów z manekinami 6-letniego i 10-letniego dziecka przeznaczono - odpowiednio - fotelik Britax-Romer KidFix oraz podkładkę podwyższającą Nania Topo. Podczas zderzenia czołowego (w przeszkodę odkształcalną) na manekinie starszego dziecka odnotowano przeciążenia kręgów szyjnych (15,4/16 pkt.). Natomiast przy zderzeniu bocznym (od strony najstarszego dziecka)oceniono ochronę na optymalnym poziomie (8 pkt.).

Nowy Volkswagen został wyposażony w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy i wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Dostępność i działanie tych elementów oceniono na 7 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix. Ze względów konstrukcyjnych zrezygnowano z montażu (pas bezpieczeństwa) na środkowym miejscu kanapy fotelika Maxi-Cosi Cabriofix z bazą EasyBase2. W sumie przyznano maksymalną liczbę 12 punktów.

Ochrona pieszych 34,6 pkt. (72 proc.)

Ochronę na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) oceniono maksymalną liczbą 6 punktów, ochronę na wysokości przedniego pasa (miednicy) jedynie na 0,8 z 6 pkt. (zagrożenie stanowi niemal cała szerokość samochodu), zaś ochronę na wysokości maski (głowy) na 18,5 z 24 pkt (zagrożeniem są słupki A) Duży wpływ w uzyskaniu tak wysokiej noty miała aktywna pokrywa maski silnika.

Od tego roku organizacja Euro NCAP rozszerzyła zakres ocen autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.

Standardem wyposażenia nowego Volkswagena Touareg jest Front Assist. Specjaliści z Euro NCAP ocenili jego działanie na 9,3 z 12 punktów. Zastrzeżenia były do przejścia pieszego przed maską samochodu w nocy, jak i przejazdu rowerzysty w ten sam sposób w świetle dziennym (co doskonale widać na załączonym filmie).

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 10,6 pkt. (81 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest obecnie przez Euro NCAP, nowy Touareg wyposażony był w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (3 na 3 pkt.), proaktywny tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,9/3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,3/4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach (2,4/3 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).

 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry