portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
TESTY EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Peugeot 508 | Grudzień 2018


Peugeot 508

28-12-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum

Peugeot 508 po raz drugi otrzymuje maksymalną ocenę w testach zderzeniowych Euro NCAP. Pomimo zamontowania aktywnej pokrywy maski silnika uzyskane wyniki w zakresie ochrony pieszego dalekie są od zakładanych efektów.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Peugeot 508 | Grudzień 2018

Na początku bieżącej dekady Peugeot zaprezentował wspólnego następcę dwóch modeli - 407 i 607. Zgodnie z ówczesną numeracją auto otrzymało oznaczenie 508. Wkrótce francuski koncern ogłosił, że nie będzie już zmieniał liczb na wyższe i kolejne wcielenia będą nazywały się tak samo jak poprzednia. Stąd tegoroczny debiutant - sedan na salonie w Genewie, kombi w Paryżu - jest po prostu drugą generacją 508. Model ten jest kandydatem do tytułu Car of the Year 2019.

Pierwszą generację 508 poddano testom zderzeniowym Euro NCAP w 2011 roku. Otrzymała, podobnie jak teraz, najwyższą notę pięciu gwiazdek. Wyników tych, z uwagi na zmieniające się zakresy testów, nie można ze sobą porównywać. Dodatkowo model ten (a także 308, 308cc, 3008 i 5008) zdobył Advanced Rewards za system automatycznego powiadamiania o wypadku eCall (Peugeot Connect SOS). W II-generacji 508, poza bazową wersją wyposażenia Active, jest to standard.

W najnowszych testach Euro NCAP oceniono model w nadwoziu sedan (wyniki przypisano także kombi) z silnikiem wysokoprężnym 1.5 BlueHDi w konfiguracji Active. Na liście wyposażenia tego Peugeota znalazło się między innymi: sześć poduszek powietrznych, wszystkie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizacja niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix/i-Size na skrajnych miejscach kanapy i siedzeniu pasażera, wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera, tempomat z ogranicznikiem prędkości, asystent utrzymania pasa ruchu (LKA), system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów oraz aktywna pokrywa maski silnika.

Bezpieczeństwo dorosłych 36,5 pkt. (96 proc.)

W trakcie uderzenia przodem auta w przeszkodę odkształcalną u kierowcy doszło do niewielkich obrażeń klatki piersiowej i nóg kierowcy, zaś u pasażera lewej nogi (łącznie 7,3 z 8 punktów). Natomiast podczas uderzenia przodem w przeszkodę stałą u kierowcy odnotowano większe obrażenia klatki piersiowej, a w mniejszym stopniu u pasażera, który tym razem siedzi z tyłu po przekątnej do kierującego (7,6/8 pkt.).

Próby uderzenia w bok i w słup (od strony kierowcy) wykazały ochronę na optymalnym poziomie (16 punktów).

Profile wszystkich miejsc i zagłówków także zapewniałą optymalną ochronę kręgów szyjnych (1,7/2 pkt.).

Od tego roku specjaliści z organizacji Euro NCAP oceniają działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. Jednak warunkiem przyznania punktów w tej części testów jest odpowiednia ocena ochrony kręgów szyjnych na przednich miejscach. Za działanie w tym zakresie systemu autonomicznego hamowania w mieście nowego Peugeota 508 przyznano maksymalną liczbę 4 punktów.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Peugeot 508 | Grudzień 2018

Bezpieczeństwo dzieci 42,4 pkt. (86 proc.)

Do testów z manekinami 6-letniego przeznaczono fotelik Britax-Romer KidFix XP, zaś dla 10-letniego dziecka podkładkę podwyższającą firmy Graco. W teście uderzenia przodem samochodu w przeszkodę odkształcalną doszło do niewielkich obrażeń kręgów szyjnych u obu dzieci (15,4/16 pkt.), zaś przy uderzeniu w bok auta poziom bezpieczeństwa obu dzieci był na optymalnym poziomie (8 pkt.).

II-generacja modelu 508 została wyposażona w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy (opcja na siedzeniu pasażera) oraz wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Dostępność i działanie tych elementów oceniono na 7 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix. Ze względów konstrukcyjnych zrezygnowano z montażu - za pomocą pasa bezpieczeństwa - Maxi-Cosi EasyBase2 z fotelikiem CabrioFix na środku kanapy. Pozostałe próby zostały zaliczone bez uwag (12 punktów).

Ochrona pieszych 34,5 pkt. (71 proc.)

Ochrona na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) była na optymalnym poziomie (6 pkt.), większe zagrożenie (na wysokości miednicy) stanowi środkowy pas (4,3/6 pkt.). Powierzchnia maski silnika stanowi dobrą ochronę, ale już podszybie i słupki C mogą spowodować skrajnie niebezpieczne obrażenia głowy (16,7/24 pkt.). To wbrew zakładanym efektom, bowiem seryjnie montowana aktywna pokrywa maski w chwili potrącenia pieszego unosi się do góry, tworząc w ten sposób poduszkę powietrzną, która ma chronić ciało przed uderzeniem w twarde elementy silnika.

Od tego roku organizacja Euro NCAP rozszerzyła zakres ocen autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.

W tym zakresie działanie fabrycznego Peugeota 508 oceniono na 7,6 z 12 punktów. Próby, do których były poważniejsze zastrzeżenia to (w dzień) hamowanie przed wybiegającym zza przeszkody dzieckiem, zaś z udziałem pieszego przechodzącego przed pojazdem i poruszającego się w tym samym kierunku.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 10,3 pkt. (79 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest obecnie przez Euro NCAP II-generacja 508 została wyposażona w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2,5/3 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,5/3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu LKA (3,3/4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach (2,1/3 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).

 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry