TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Ford Explorer Plug-In Hybrid | Listopad 2019

Ford Explorer Plug-In Hybrid

18-11-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: Euro NCAP i archiwum

Explorer w swym debiucie w testach zderzeniowych Euro NCAP otrzymuje maksymalną notę pięciu gwiazdek. Jednocześnie to pierwszy model Forda z napędem hybrydowym, który uczestniczył w tym sprawdzianie.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - Ford Explorer Plug-In Hybrid - uderzenie w przeszkodę stałą

Co prawda Ford na tegorocznych targach we Frankfurcie promował nową Pumę, ale znacznie większa część ekspozycji składała się z modeli z napędem hybrydowym. Jednym z nich był Explorer, debiutant na europejskim rynku.

Ten ponad pięciometrowy SUV napędzany jest gigantycznym - jak na obecne czasy - silnikiem benzynowym 3.0 EcoBoost V6 o mocy 350 KM. Wspomagać go będzie jednostka elektryczna, ładowana także z gniazdka, generująca 100 KM, o zasięgu około 40 kilometrów. Ford Explorer Plug-In Hybrid trafi do polskich salonów sprzedaży na początku przyszłego roku.

Nowy SUV dostępny będzie w dwóch wersjach wyposażenia - ST Line i Platinum - z maksymalną liczbą siedmiu miejsc. Każda z nich zawiera między innymi sześć poduszek powietrznych, wszystkie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na skrajnych w drugim rzędzie siedzeń, wyłącznik poduszki powietrznej pasażera, adaptacyjny tempomat, asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów.

Bezpieczeństwo dorosłych 33,2 pkt. (87 proc.)

Podczas uderzenia przodem Explorera w przeszkodę odkształcalną u kierowcy odnotowano lżejsze obrażenia klatki piersiowej i poważniejsze na powierzchniach ud. Natomiast u pasażera siedzącego obok uszkodzenia lewego golenia, obu ud i klatki piersiowej. Łącznie przyznano 6,2 z 8 punktów.

W teście uderzenia w przeszkodę stałą u kierowcy doszło do zranienia klatki piersiowej. Większe siły działały na klatkę pasażera, który tym razem siedzi z tyłu, po przekątnej do kierującego (7,6 z 8 pkt.).

Ochrona kierowcy podczas uderzenia w bok auta była na optymalnym poziomie. Natomiast przy uderzeniu w słup odnotowano większe obrażenia klatki piersiowej (14,2 z 16 punktów).

Profile przednich i tylnych miejsc oraz zagłówków zapewniają optymalną ochronę kręgów szyjnych (1,6 z 2 pkt.).

Specjaliści z Euro NCAP oceniają także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. W tej części testów przyznano 3,7 z 4 punktów, ale nie podano przyczyn obniżenia oceny.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - Ford Explorer Plug-In Hybrid - uderzenie w bok

Bezpieczeństwo dzieci 42,2 pkt. (86 proc.)

Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika Britax-Romer KidFix XP II, a dla manekina 10-latka podkładkę podwyższającą.

Wyniki prób uderzenia auta w przeszkodę odkształcalną wykazały ochronę na optymalnym poziomie (16 pkt.). Podobnie jak podczas uderzenia w bok auta (8 pkt.).

Testowane auto zostało wyposażone w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach w II i III rzędzie siedzeń oraz wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Obecność na liście wyposażenia i działanie tych elementów oceniono na 8 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.

Montaż poszczególnych modeli fotelików dziecięcych z przodu oraz trzech miejscach w środkowym rzędzie wypadł pozytywnie.

W trzecim rzędzie specjaliści z Euro NCPA wskazali na poważne problemy z montażem Maxi Cosi CabrioFix na bazie FamilyFix (Isofix) i na bazie EasyBase2 (pas bezpieczeństwa) oraz BeSafe iZi Kid X4 Isofix.

Uwagę zwrócił również sposób montażu fotelików za pomocą pasa bezpieczeństwa: Maxi Cosi CabrioFix oraz Britax-Romer King II LS i KidFix XP.

Ostatecznie tej części testów przyznano 10,2 z 12 punktów.

Ochrona pieszych 29,4 pkt. (61 proc.)

Ochronę na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) oceniono na 5,5 z 6 punktów. Zagrożenie stanowiła środkowa część. Na przednim pasie samochodu (miednica człowieka) niebezpieczne miejsca stanowią reflektory (2,8 z 6 punktów). Środkowa powierzchnia maski silnika zapewnia optymalną ochronę głowy potrąconej osoby. Największe zagrożenie stanowią słupki A (13,7 na 24 punktów).

Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.

Działanie systemu w tych sytuacjach oceniono na 7,4 z 12 punktów. Za dnia zastrzeżenia wzbudziły sytuacje z wyjściem pieszego zza przeszkody i przejazd rowerzysty przed maską Forda Explorera. W nocy zaś podobny scenariusz, tylko z udziałem pieszego.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 10 pkt. (76 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP, hybrydowy Ford Explorer wyposażony został w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2,5 z 3 pkt.), adaptacyjny tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,7 na 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (2,5 na 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach (2,3 na 3 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).

Organizacja Euro NCAP nie podała powodów obniżenia tej noty.