TESTY

Plusy i minusy | Audi A4 (B9) Limousine

W stronę bezpieczeństwa

27-05-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Wybierając tylko trzy elementy widać, że Audi dba o bezpieczeństwo zarówno dzieci, pieszych jak i innych użytkowników drogi. W pierwszym momencie trudno doszukać się minusów w nowym Audi A4, nasze uwagi poczyniliśmy dopiero podczas praktycznych ocen.

Testy - Audi A4 Limousine - podsumowanie plusy i minusy

PLUSY

Testy - Audi A4 Limousine - trzy pary mocowań Isofix

Bezpieczeństwo dzieci

Jednym z najważniejszych elementów podnoszących bezpieczeństwo najmłodszych pasażerów jest fotelik i jego stabilne mocowanie. Dlatego w naszych testach tak duży nacisk kładziemy na system Isofix. W przypadku Audi A4 otrzymujemy w standardzie 3 pary - dwie na skrajnych miejscach kanapy i jedną na fotelu pasażera!

W sumie w tym modelu możemy solidnie zamontować 3 foteliki z systemem Isofix, chociaż wtedy o jednoczesnej podróży dwójki dorosłych możemy zapomnieć.

Niemniej na przednim miejscu możemy stabilne zamontować fotelik. Najczęściej zrobimy to podróżując w pojedynkę z małym dzieckiem, które siedzi jeszcze tyłem do kierunku jazdy (z obowiązkowo odłączoną poduszką powietrzną pasażera).

Testy - Audi A4 Limousine - aktywna maska komory silnika

Aktywna maska

Producenci samochodów coraz większy nacisk kładą na poprawę bezpieczeństwa pieszych. Jednym z takich rozwiązań jest aktywna pokrywa silnika, w którą najczęściej uderza głowa potrąconej osoby.

Jej działanie inicjowane jest przez czujniki ukryte w przednim zderzaku. W momencie uderzenia na stosunkowo niewielkiej powierzchni (w zamierzeniach konstruktorów są to nogi pieszego, ale może zadziałać również po najechaniu na słupek, zaspę śniegu bądź zwierzę) hydrauliczne siłowniki unoszą maskę tworząc w ten sposób "poduszkę powietrzną". Ma to uchronić głowę przed uderzeniem w elementy silnika.

W Audi A4 to standard w każdej wersji wyposażenia.

Testy - Audi A4 Limousine - dynamiczne refletory LED Matrix-Beam

Reflektory przednie

Coraz częściej żarówki halogenowe zastępowane są lampami ksenonowymi bądź diodami LED. Z wykorzystaniem tej ostatniej technologii zbudowano światła przednie w testowanym egzemplarzu A4.

Na co dzień wyróżniają się dynamiczne kierunkowskazy, które zapalając się stopniowo, acz bardzo płynnie, wskazują innym użytkownikom stronę, w którą zamierzamy wykonać manewr skrętu.

Jeszcze większe wrażenie robi zestaw świateł drogowych wykorzystywanych głównie w nocy. Umieszczone w nich czujniki monitorują przestrzeń przed maską Audi A4 i w momencie wykrycia świateł innego samochodu "zacieniają" ten fragment drogi. Ponadto kierowca zyskuje lepsze doświetlenie pobocza i skrętu, a nawet najbliższego skrzyżowania.

Działanie systemu LED Matrix-Beam zasługuje na większą uwagę, dlatego jeszcze do niego powrócimy. Póki co w Audi A4 wymaga on dopłaty 9320 złotych.

MINUSY

Testy - Audi A4 Limousine - brak uchwytu top-tether

Top-tether

Do plusów Audi A4 zaliczyliśmy możliwość montażu fotelika Isofix na miejscu pasażera z przodu. Jedynym mankamentem przy foteliku posiadającym dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) jest brak uchwytu do zaczepienia jego klamry.

Testy - Audi A4 Limousine - uchwyty do mocowania siatki lub linek w bagażniku

Mocowanie bagażu

Nadwozie typu sedan rządzi się własnymi prawami - bagażnik jest duży, długością można go porównać z kombi, ale konstrukcyjnie ma ograniczony dostęp do całości. Pewnie dlatego konstruktorzy Audi A4 zdecydowali się na tak mały rozstaw uchwytów do siatki bądź linek zabezpieczających przewożone przedmioty.

Jednak w praktyce - przy naszych testach z wózkami dziecięcymi - to nie wystarcza, przydałyby się jeszcze dwa uchwyty tuż za oparciami kanapy. Alternatywy nie ma, bo opcjonalne szyny z systemem mocowania dostępne są tylko w nadwoziu kombi.

Testy - Audi A4 Limousine - przeszklenie auta, panoramiczny dach

Wnętrze

Nie narzekaliśmy na brak miejsca z tyłu - wszak to model noszący oznaczenie Limousine. Niemniej chcielibyśmy mieć w nim więcej światła. Po części zapewni nam to szyberdach, ale dlaczego nie można zastąpić go szklanym dachem?

Producent przewidział takie rozwiązanie tylko do wersji kombi. Szkoda, bo daleko nie szukając do A3 Limousine można zamówić okno panoramiczne.

Dane z komputera pokładowego:

pokonany dystans 423 km, średnia prędkość: 39 km/h, średnie zużycie paliwa: 9,1 l/100 km.