portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
Plusy i minusy | Mercedes Klasa E All-Terrain

Szukamy minus�w
29-08-2017 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Bazow� wersj� Mercedesa Klasy E All-Terrain wyceniono na ponad 200 tysi�cy z�otych, po dobraniu opcji cena testowego egzemplarza wzros�a o drugie tyle! Naturalnie w tak drogim samochodzie z �atwo�ci� znajdziemy wi�cej zalet ni� wad, ale mamy swoje typy!





Plusy



Ochrona pieszego. Powoli standardem wyposa�enia nowych samochod�w staj� si� systemy monitoruj�ce sytuacj� na drodze i sygnalizuj�ce kierowcy ryzyko kolizji z innym pojazdem. W przypadku braku reakcji komputer pok�adowy rozpoczyna automatyczne hamowanie. Rozwini�ciem tych system�w jest funkcja rozpoznawania os�b (a tak�e zwierz�t), kt�rych obecno�� przed pojazdem mo�e doprowadzi� do potr�cenia. We wszystkich przypadkach kierowca Mercedesa Klasa E All-Terrain otrzymuje ostrze�enie w postaci piktogramu na zestawie wska�nik�w deski rozdzielczej, jak i wy�wietlaczu head-up (nad form� gramatyczn� producent musi jeszcze popracowa�).

Dodatkowy plus za aktywn� mask� silnika, kt�ra w momencie potr�cenia pieszego unosi si� (wed�ug danych producenta) o oko�o 85 mm w miejscu mocowania zawias�w do nadwozia. W ten spos�b powstaje poduszka powietrzna chroni�ca przede wszystkim g�ow� pieszego o twarde elementy w komorze silnika.

Warto tu jeszcze raz przypomnie�, �e Mercedes Klasa E (w nadwoziu sedan) uzyska� trzeci najlepszy wynik w kategorii ochrony pieszych (32,5/77 proc.) ze wszystkich testowanych modeli przez organizacj� EuroNCAP w 2016 roku.



Zawieszenie. Pneumatyczne zawieszenie zast�puj�ce tradycyjne konstrukcje amortyzator�w to kolejny element fabrycznego wyposa�enia Mercedesa Klasa E All-Terrain. Jad�c takim samochodem po utwardzonych drogach ma si� wra�enie unoszenia tu� nad ziemi�. St�d te� i potoczna nazwa tego typu zawieszenia brzmi Sky Hook czy AirMatic. Wra�enie to pot�guje jazda bo nier�wno�ciach w terenie (dodatkowo testowany model mia� sta�y nap�d na wszystkie ko�a). Kierowca mo�e przy tym zmienia� charakterystyk� pracy pneumatycznego zawieszenia wybieraj�c jeden z pi�ciu program�w jazdy. W przypadku aktywacji All-Terrain prze�wit zawieszenia zwi�ksza si� p�ynnie o 20 mm (do pr�dko�ci 35 km/h), przy Sport b�d� dynamiczniejszej je�dzie w trybie Comfort (powy�ej 125 km/h) obni�a si� o 15 mm zmieniaj�c tym samym �rodek ci�ko�ci auta.



Zabezpieczenie cz�ci baga�owej. Niby proste, ale i bardzo praktyczne rozwi�zanie - elastyczna siatka schowana w belce rolety baga�nika. Dzi�ki niej, nie tylko przy przewo�eniu wi�kszych przedmiot�w, dodatkowo mo�na jednym ruchem odgrodzi� kabin� pasa�ersk� od baga�nika. Ze swojej strony polecamy jej zamocowanie, gdy na kanapie mamy pasa�er�w.

Minusy



Wy��cznik poduszki powietrznej pasa�era. Chocia� najbezpieczniejszym miejscem (i preferowanym tak�e przez nas) do zamontowania fotelika dzieci�cego jest kanapa, s� sytuacje gdy musimy ustawi� go z przodu (co te� zawsze w naszych testach uwzgl�dniamy). Przy pozycji zgodnej z kierunkiem jazdy nie ma wi�kszych wymaga�, ale je�li jest to ty�em do kierunku jazdy, to bezwgl�dnie trzeba dezaktywowa� poduszk� powietrzn� pasa�era. Wielu producent�w samochod�w stosuje do tego manualny wy��cznik, Mercedes stawia jednak na inne rozwi�zanie - system automatycznego rozpoznania fotelika i dezaktywacji poduszki.

I tu mamy dylemat, bo z jednej strony jest to rozwi�zanie, nad kt�rym kierowca ma pe�n� kontrol�, a poduszka jest nieaktywna tylko w okre�lonej sytuacji (pomijaj�c ju� wad� w dzia�u elektroniki zg�oszon� w ramach akcji serwisowej do UOKiK w marcu tego roku). Z drugiej wymaga zakupu fotelika wyposa�onego w odpowiedni modu� steruj�cy, kt�ry oferuje tylko serwis Mercedesa. U�ycie innego modelu, chocia�by nie r�ni� si� od niego wygl�dem (Britax-Romer), stanowi� b�dzie dla dziecka �miertelne zagro�enie. Bezwgl�dnie stawiamy na maksymalne bezpiecze�stwo, ale tutaj producent samochodu nie pozostawia nam �adnego wyboru i pozbawia elastyczno�ci w przek�adaniu fotelika z innego samochodu. Ponadto, po kilku miesi�cach u�ytkowania dziecko z niego wyro�nie, a z odsprzeda�� fotelika nie b�dzie �atwo. A mo�e si� mylimy w tej ocenie?



Miejsce na ga�nic�. To nie pierwszy model Mercedesa, w kt�rym spotykamy si� z umieszczeniem ga�nicy pod fotelem kierowcy (w Klasie E All-Terrain wymaga to dop�aty 677 z�otych). Skoro producent zdecydowa� si� na to rozwi�zanie, musia� wcze�niej sprawdzi� jego wytrzyma�o�� w testach fabrycznych. W to nie w�tpimy, ale jednak wyobra�nia podsuwa sytuacj�, gdy podczas wypadku oderwana ga�nica z impetem uderza w nogi kierowcy, przetacza si� pod peda�y czy w spos�b niekontrolowany przemieszcza po wn�trzu kabiny (ten pocisk "w stanie spoczynku" wa�y ponad kilogram). Ale mo�e zn�w przesadzamy z ocen�?



Przestrze�baga�nika. Mercedes nazywa Klas� E All-Terrain alternatyw� dla kompaktowych SUV-�w. Modele w tym segmencie, obok mniejszych czy wi�kszych w�a�ciwo�ci jezdnych w terenie, cechuj� si� r�wnie� praktyczn� przestrzeni� baga�ow�. W tej kwestii testowany model powinien by� bezkonkurencyjny, bo dost�pny jest tylko w nadwoziu kombi. I faktycznie tak jest bior�c pod uwag� d�ugo�� baga�nika, z wysoko�ci� - pod zwijan� automatycznie rolet� - jest ju� gorzej, o czym przekonali�my si� podczas pr�b pakowania w�zk�w dzieci�cych. I na zako�czenie po raz trzeci z rz�du postawimy pytanie - czy nie mylimy si� w ocenie?

Dane z komputera pok�adowego: przejechany dystans podczas testu: 443 km, �rednia pr�dko��: 37 km/h, �rednie zu�ycie paliwa: 7,5 l/100 km.

czytaj tak�e:
Bezpiecze�stwo dziecka | Wyposa�enie samochodu
Bezpiecze�stwo dziecka | Foteliki i w�zki
 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry