TESTY

Plusy i minusy | BMW i3

Nam się spodobało

22-06-2015 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Skoncentrowaniem się jedynie na wyglądzie i zastosowanymi materiałami moglibyśmy zapełnić rubrykę plusów BMW i3. Wybieramy jednak rozwiązania mające praktyczne - chociaż nie zawsze - zastosowania w życiu codziennym.

TESTY | BMW i3 | Plusy i minusy - Na się spodobało

PLUSY

TESTY | BMW i3 | Plusy i minusy - Brak środkowego słupka

Brak środkowego słupka

Druga para drzwi w konstrukcjach samochodów osobowych jest zdecydowanie węższa, co nie ułatwia wkładania fotelika z dzieckiem bądź zapinania mu szelek.

W BMW i3 nie będziemy na to narzekać, bo środkowy słupek jest integralną częścią drzwi z tyłu. Przez to zyskujemy niespotykaną swobodę ruchów.

TESTY | BMW i3 | Plusy i minusy - Linia okien

Linia okien

W wielu współczesnych samochodach linia okien zwęża się w kierunku ostatniego słupka. Producenci tłumaczą to po części względami bezpieczeństwa, im większa powierzchnia poszycia drzwi, tym lepszą zapewniają ochronę.

Nie do końca się z tym zgadzamy, a pasażerowie siedzący z tyłu narzekają na ograniczoną widoczność, doświetlenie wnętrza, a nawet uczucie klaustrofobii.

Konstruktorzy BMW i3 popuścili wodze fantazji, linia bocznych okien jest wielokrotnie załamywana, natomiast w drugiej parze drzwi, chociaż te są węższe u podstawy, to zdecydowanie wyższe od tych z przodu.

Mały minus za brak możliwości ich uchylenia.

TESTY | BMW i3 | Plusy i minusy - Dodatkowy schowek

Dodatkowy schowek

Silnik elektryczny BMW i3 umieszczono pod podłogą bagażnika. W ten sposób część komory pod tradycyjną maską jest wolna.

Wygospodarowane miejsce, pod zdejmowanymi maskownicami, zajmują instalacje, przewody i zbiorniczki płynów eksploatacyjnych. Zamontowano w niej skrzynkę z przegrodami, w której zmieścił się lewarek, zestaw naprawczy do kół i przede wszystkim kable do ładowania.

Te ostatnie - w dotychczas testowanych przez nas samochodach elektrycznych - chowane były do torby wkładanej do bagażnika, co zabierało i czas i miejsce.

MINUSY

TESTY | BMW i3 | Plusy i minusy - Funkcjonalność miejsca z tyłu

Funkcjonalność miejsca z tyłu

Aby zająć miejsce na kanapie pasażer siedzący z przodu musi otworzyć swoje drzwi - na zakładkę blokują te z tyłu.

Do tego musi też odpiąć swój pas bezpieczeństwa, bo jest on integralną częścią ramy drzwi.

Przy wysiadaniu powtarzamy cały manewr. Takie rozwiązania sprowadzają BMW i3 do funkcjonalności 3-drzwiowego nadwozia.

TESTY | BMW i3 | Plusy i minusy - Wyprofilowanie kanapy

Wyprofilowanie kanapy

Obudowanie uchwytów Isofix zapewnia szybkie i prawidłowe wsunięcie szyn fotelika. Coś jednak poszło nie tak, albo umieszczono je za wysoko, albo spadek siedziska kanapy jest za duży.

W praktyce powstaje wolny klin pomiędzy nimi, a podstawą fotelika - dobrym rozwiązaniem będzie zakup fotelika z łamanymi pod kątem końcówkami zaczepów.

Trzeba tu zaznaczyć, że większa płaszczyzna podstawy fotelika opiera się stabilnie na siedzisku kanapy.

TESTY | BMW i3 | Plusy i minusy - Opony

Opony

Niskoprofilowe opony zmniejszają opór toczenia, a tym samym zużycie paliwa, co równie ważne jest w samochodach z napędem elektrycznym.

W testowanym egzemplarzu BMW i3 założono 20-calowe felgi z mieszanym ogumieniem w rozmiarze 155/60 z przodu i 175/55 z tyłu.

Ten bardzo efektownie wyglądający komplet, za 5896 złotych, jest zbyt ryzykownym i mało komfortowym rozwiązaniem jak na warszawskie ulice, gdy trzeba nagle redukować prędkość i salonem omijać liczne studzienki. O podjazdach pod krawężniki (na wyznaczone miejsca parkingowe) nie wspominając.

Lepiej pozostać przy fabrycznie montowanych kołach 155/70 R19.

Dane z komputera pokładowego BMW i3:

pokonany dystans: 102 km, średnia prędkość 26,6 km/h, średnie zużycie energii 14,1 kWh/100 km.

TESTY | BMW i3

TESTY | BMW i3 | Pierwsze wrażenia - przód auta

Pierwsze wrażenia
Elektryzujący

TESTY | BMW i3 | Wyposażenie samochodu - wyłącznik poduszki powietrznej pasażera

Bezpieczeństwo dziecka
Wyposażenie samochodu

TESTY | BMW i3 | Foteliki i wózki - próby z fotelikami dziecięcycmi Maxi-Cosi i Recaro

Bezpieczeństwo dziecka
Foteliki i wózki