portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
Pierwsze wrażenia | Opel Insignia Tourer Country 4x4

Z drogi
07-01-2015 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Zanim świat poznał SUV-y i crossovery, rolę auta rekreacyjnego pełniły osobówki z napędem na cztery koła. Także i dziś może nim być kombi w lekkim uzbrojeniu do jazdy w terenie.



Opel na polskim rynku radzi sobie doskonale. W rankingu sprzedaży od stycznia do listopada zajmuje 3. miejsce ustępując Skodzie i Toyocie. Najwyżej cenionym modelami jest Astra i Corsa - siła tej ostatniej wzrośnie, bo do salonów trafia jej 5-generacja. Drugą dziesiątkę zamyka Insignia, która z miesiąca na miesiąc awansuje.

Obecnie jej gama składa się z wersji w nadwoziu hatchback, sedan (czytaj także: Wrażenia z jazdy | Utytułowany debiutant) i kombi, zwanym przez Opla Tourer. Tu do wyboru mamy tylko odmianę Sports lub Country - ta ostatnia oferowana jest tylko w jednym poziomie wyposażenia. Jest też najmłodszą w tej rodzinie, debiutowała jesienią 2013 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie. Tourer może mieć napęd na przód lub wszystkie koła.

Różnice w wymiarach pomiędzy kombi są niewielkie - Country jest dłuższy o 7 mm (4920 mm), ale to zasługa nieco innego profilu zderzaków, które zyskały osłony chroniące spód auta, w tym silnik. Plastikowe nakładki znajdziemy też na progach i nadkolach. Pozostawiono przy tym teb sam rozstaw osi (2737 mm) i szerokość (z lusterkami 2084 mm).

Country ma podwyższony, o 20 mm, prześwit. Standardowo montowane są 18-calowe felgi, które za dopłatą można zamienić na cal większe. W naszym przypadku były już zimówki w rozmiarze 235/50 R18.



Bagażnik kombi mierzy 540 litrów pojemności, którą po złożeniu oparć kanapy powiększa się do 1530 litrów. Jego przestrzeń możemy dodatkowo zaaranżować wybierając dość drogie (2500 zł) rozwiązanie FlexFloor. To wysuwana na rolkach półka podłogi, pod którą tworzy się dodatkowy schowek. Półkę można też unieść do góry przytrzymując jej ciężar dołączoną linką. O wiele taniej, tylko 500 złotych, kosztuje FlexOrganizer, czyli szyny montażowe z regulowanymi adapterami, na których można rozwiesić siatkę.

I rzecz bardzo ważna, ponieważ razem z klapą podnoszą się tylne lampy, w bagażniku umieszczono dodatkowe oświetlenie w postaci świateł pozycyjnych, cofania i awaryjnych.



Jednak najważniejszą cechą testowanego auta jest napęd na cztery koła z adaptacyjnym zawieszeniem FlexRide. Wykorzystano w nim sprzęgło Haldex, a moment obrotowy rozdzielany jest elektronicznie pomiędzy osie w zakresie od 0 do 100 procent. Dodatkowo jeśli komputer uzna, że jedno koło z tyłu ma lepszą przyczepność przeniesie na nie większą moc.

Napęd ten był pierwszą rzeczą, którą sprawdziliśmy. Z jazdy po podmokłym i niestabilnym terenie auto wybrnęło bez większych przeszkód. Jedynym naszym zmartwieniem było domycie podwozia, a przede wszystkim (pochodziliśmy trochę po błocie) welurowych dywaników. Są one droższe o 100 złotych od gumowych (250 zł).

Napęd 4x4 załączony jest fabrycznie, aby go dezaktywować trzeba przebrnąć przez funkcję komputera pokładowego. Pozostaliśmy przy nim przez cały czas, ale na asfalcie zmieniliśmy charakterystykę zawieszenia na Tour, a na autostradzie wypróbujemy jeszcze Sport.



Za centrum dowodzenia posłużył 8-calowy ekran dotykowy, który jest częścią systemu multimedialnego IntelliLink. Jest on na fabrycznym wyposażeniu i zawiera m.in. zestaw głośnomówiący oparty na bluetooth, czytnik kart SD oraz 7 głośników. Całością możemy sterować głosem o ile mówimy po angielsku lub niemiecku. W naszym przypadku zastąpiono go wersją 900 (3200 zł), która zawiera nawigację z mapami Europy w formacie 3D.

Insignia debiutowała w 2009 roku i to w niej po raz pierwszy wprowadzono kamerę Opel Eye, której czujniki rozpoznawały najważniejsze znaki drogowe (m.in. ograniczenia prędkości), które wyświetlały na zestawie zegarów. Dziś dostępna jest II-generacja, którą rozbudowano m.in. o system ostrzegania przed kolizją czołową, asystenta utrzymania pasa ruchu, czy aktywny tempomat. Musimy jednak za to wszystko dopłacić - w zależności od zawartości od 2 do 3,5 tys. złotych. Podobnie jest w przypadku funkcji monitorującej martwe pola w lusterku - 1900 złotych.

Pomimo, że od 1 listopada obowiązkowym elementem wyposażenia samochodu są czujniki powietrza w oponach, Opel każe dopłacić do niego 300 złotych. Do listy tej należą też uchwyty do mocowania fotelików typu Isofix na skrajnych miejscach kanapy. To Insignia spełnia z nawiązką, bo na środkowym miejscu jest trzecia para uchwytów!



Od tego, czy Country ma napęd na przednią czy wszystkie osie uzależniona jest paleta jednostek napędowych. W modelach 4x4 mają one wyłącznie 2 litry pojemności - silnik benzynowy Turbo Ecotec dysponuje mocą 250 koni mechanicznych, zaś wysokoprężny CDTI Ecotec 163 bądź BiTurbo Ecotec 195 KM. Podstawową skrzynią jest manualna z sześcioma biegami poza silnikiem BiTurbo. Wraz z nim montowana jest automatyczna, także sześciu przełożeniach. Za dopłatą możemy ją zamówić do pozostałych jednostek. Jeśli pozostajemy przy manualnej wówczas silnik pracuje w trybie start/stop.



Testowana wersja: Opel Insignia Tourer Country 4x4 2.0 Turbo EcoTec 150 KM, 6-biegowa skrzynia manualna, prędkość maksymalna 235 km/h, przyspieszenie do 100 km/h w czasie 7,9 sekundy, średnie zużycie paliwa 8,1 l/100 km, wyposażenie Country, cena podstawowa 158 100 złotych.

czytaj także:
· BezpieczeÅ„stwo dziecka | Wyposażenie samochodu
· BezpieczeÅ„stwo dziecka | Foteliki i wózki
· Plusy i minusy | Osobówka na trzy pary Isofiksów
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry