Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
TESTY | Wygodny, praktyczny i dynamiczny, chociaż to mały crossover
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Pięć, cztery czy trzy gwiazdki Euro NCAP?
POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | W kierunku Wizji Zero | EDWARD
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 

Pierwsze wrażenia | Ford Fiesta VIII 5d


Ford Fiesta wciąż na topie

09-01-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Nie wszyscy potrzebują SUV-a czy crossovera. Dlatego też w mieście niezmiennie królują modele samochodów z segmentu B.




Ford Fiesta VIII 5d - front

Fiesta to jedna z ikon w gamie modeli Forda. Jej produkcja, podobnie jak odwiecznego rywala Volkswagena Polo, rozpoczęła się w połowie lat 70. ubiegłego wieku. Najnowsza, ósma generacja, zadebiutowała na europejskim rynku wiosną 2017 roku, choć fizyczna sprzedaż rozpoczęła się kilka miesięcy później. Niemniej zdążyła już, w tym mocno konkurencyjnym segmencie samochodów, dorównać pozycji poprzedniczki.

Nowa Fiesta już w tym momencie może pochwalić się licznymi tytułami, w tym zdobytym w Polsce mianem Fleet Car of The Year czy ponownym wyborem na Women's World Car of the Year wśród modeli popularnych. Co więcej, o skali zainteresowania jej zakupem najlepiej świadczy fakt uruchomienia dodatkowej produkcji w soboty dwóch ostatnich miesięcy 2017 roku. Przy dzisiejszej sytuacji na rynku nowych samochodów to rzecz godna pozazdroszczenia.

Patrząc na poprzednią generację Fiesty można ją łatwo pomylić z obecną (TESTY | Dojrzały mieszczuch). Na zewnątrz różnice są niewielkie i przede wszystkim obejmują inny kształt świateł oraz osłony chłodnicy. W sumie to na zmianach właśnie tych elementów polegała jej modernizacja w 2013 roku! Ale plus jest taki, że uzyskany wówczas świetny efekt wizualny pozostał niemal w identycznej formie.

Ford Fiesta VIII 5d - kokpit

O wiele większa rewolucja zaszła wewnątrz auta. Otrzymujemy zupełnie nowy kokpit, na którym dominuje duży ekran służący nie tylko do obsługi multimediów czy ustawień samochodu, ale także nawigacji. Skąd ten entuzjazm? W poprzedniej skazani byliśmy na wpatrywanie się w wyświetlacz o rozmiarze 5 cali! Dodatkowo umieszczono go w głębokiej wnęce, co jeszcze bardziej utrudniało odczytanie czegokolwiek podczas jazdy. Nie lepiej było nawet podczas spoglądania na obraz z kamery cofania.

Teraz - poza bazową wersją wyposażenia Trend - debiutuje system SYNC 3, w którym najmniejszy ekran ma 6,5 cali, a w naszym testowym egzemplarzu zamieniono go na 8 cali. Oczywiście dostępnymi funkcjami sterujemy za pomocą dotyku palcem lub komend głosowych, chociaż do obsługi radioodtwarzacza (z portem USB) pozostawiono kilka tradycyjnych przycisków, a część z nich zdublowano na kole kierownicy. Nowy system pozwala również na instalowanie aplikacji mobilnych (AppLink) i synchronizowanie zawartości smartfona.

Ford Fiesta VIII 5d - fotele

Fiesta nadal oferowana jest w nadwoziu 3- i 5-drzwiowym (dopłata tysiąc złotych) w trzech podstawowych wersjach wyposażenia - Trend, ST-Line i Titanium (jak testowany egzemplarz) oraz osobną linią stylistyczną Vignale. W cenniku widnieje jeszcze SYNC Edition, ale jak nazwa wskazuje to propozycja obowiązująca na czas promocji.

Podstawowe wyposażenie nowej generacji Fiesty wyróżnia się między innymi elektrycznie składanymi i podgrzewanymi lusterkami, regulowaną w dwóch płaszczyznach kolumną kierownicy, układem ruszania na wzniesieniach i asystentem utrzymania wybranego pasa ruchu z systemem monitorowania zmęczenia kierowcy!

Jest też kilka wartych rozważenia pakietów. My oczywiście spoglądamy na elementy z zakresu bezpieczeństwa. I tak za dopłatą dwóch tysięcy złotych do Driver Assistance 5 (tylko dla ST-Line i Titanium) zyskujemy przede wszystkim Pre-Collision Assist, czyli system autonomicznego hamowania awaryjnego we wszystkich zakresach prędkości z funkcją wykrywania obecności pieszego. Dodatkowo zawiera adaptacyjny tempomat, system rozpoznawania znaków drogowych i dodatkowy ekran pomiędzy zestawem zegarów obrotomierza i prędkościomierza.

Kolejny pakiet - zastosowany w testowanym egzemplarzu za dopłatą 2950 złotych - to Driver Assistance 1 zawierający system automatycznego parkowania równoległego lub prostopadłego. Nowością jest tu asystent monitorujący zachowanie kierowcy podczas tych manewrów, w momencie braku reakcji na ryzyko kolizji z innym pojazdem bądź przeszkodą, aktywuje on proces autonomicznego hamowania.

Niestety, za tak przydatny w ruchu miejskim system, jak monitorowanie martwego pola w lusterkach bocznych (BLIS) dopłacić trzeba kolejne 1500 złotych. W tej cenie zawarto jeszcze alarm o ruchu poprzecznym w trakcie wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego. Podczas cofania kierowca skorzysta także z podglądu - umieszczonej nad tylną tablicą rejestracyjną - kolorowej kamery.

Niewielkie różnice pomiędzy obiema generacjami Forda Fiesta obejmują gabaryty auta. Nowa jest dłuższa o 71 mm (rozstaw osi o 4 mm) i szersza o 12 m. Producent podaje, że we wnętrzu osoby podróżujące na kanapie zyskały 16 mm więcej miejsca na nogi. Z pozoru to nic nie znaczące wartości, ale już niejednokrotnie się przekonaliśmy, że podczas montażu fotelików dziecięcych czy próbach pakowania wózków brak jednego centymetra ma duże znaczenie.

Ford Fiesta VIII 5d - bagażnik

W materiałach prasowych nowej Fiesty producent nie podaje wartości dla przestrzeni bagażowej. Pozostaje więc zestawienie danych technicznych z cenników. Do tej pory, przy pełnowymiarowym kole zapasowym, mieliśmy do dyspozycji 290 litrów, teraz o dwa litry więcej. Natomiast po złożeniu oparć kanapy (standardowo dzielonej w proporcji 60:40) zamiast 974 litrów mamy aż 1093 litry! Podwójna podłoga bagażnika w każdej wersji wyposażenia wymaga dopłaty 230 złotych.

Ford Fiesta VIII 5d - silnik

Wraz z wprowadzeniem VIII-generacji Fiesty zmieniono paletę jednostek napędowych. Wśród benzynowych podstawę nadal tworzy 3-cylindrowy 1.0 EcoBoost o mocy 100, 125 lub 140 koni mechanicznych. Nowością w ofercie jest silnik 1.1 70 lub 85 KM oraz zmodernizowane jednostki wysokoprężne 1.5 TDCi 85 lub 120 KM. Pozytywym zaskoczeniem w testowanym egzemplarzu jest manualna skrzynia z sześcioma biegami.

Fiesta to typowy przedstawiciel miejskiego segmentu B. Na bazie poprzedniej generacji, Ford zbudował niewielkiego minivana B-Max, jednak ten rodzaj nadwozia nie cieszył się powodzeniem (TESTY | Otwarty na wszystkich). Jego produkcję zakończono w ubiegłym roku, zaś rynkowym następcą ma być - zaprezentowany na ostatnim salonie samochodowym we Frankfurcie - crossover Fiesta Active. Fani mocniejszych modeli otrzymają jeszcze rasowy hot-hatch Fiesta ST z 3-cylindrowym silnikiem EcoBoost 1.5 o mocy 200 KM.

Póki co do wyboru mamy 3- lub 5-drzwiowego hatchbacka w czterech poziomach wyposażenia z odnowioną paletą jednostek napędowych. Najtańszy wariant, pomijając obecne promocje, kosztuje 46 500 złotych, najdroższy 77 300 złotych. Za Vignale - w zależności od wybranego silnika - zapłacić trzeba od 66 850 do 78 300 złotych.

Ford Fiesta VIII 5d - tył

Testowana wersja:

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125 KM (92 kW) z system start/stop, 6-biegowa skrzynia manualna, prędkość maksymalna 195 km/h, przyspieszenie do 100 km/h w czasie 9,9 sekundy, średnie zużycie paliwa 4,3 l/100 km, wyposażenie Titanium, cena podstawowa 66 550 złotych, lakier Chrome Copper (dopłata 2000 złotych).

Podstawowe dane techniczne:

długość 4040 mm, rozstaw osi 2493 mm, szerokość 1735 mm (bez lusterek), wysokość 1476 mm, prześwit 150 mm (pomiar własny), pojemność bagażnika 292/1093 l, średnica zawracania b.d., pojemność zbiornika paliwa 42 l, masa własna 1144 kg, ładowność 501 kg.

Testy zderzeniowe Euro NCAP:

(2017) - bezpieczeństwo dorosłych 33,2 punkty (87 proc. maksymalnej oceny), bezpieczeństwo dzieci 41,3 pkt. (84 proc.), ochrona pieszych 27 pkt. (64 proc.), systemy podnoszące bezpieczeństwo 7,2 pkt. (60 proc.).

Polecamy
www.jedz-bezpiecznie.pl | Ford Fiesta VIII 5d - wyłacznik poduszki powietrznej www.jedz-bezpiecznie.pl | Ford Fiesta VIII 5d - użyte w teście foteliki dziecięce Maxi-Cosi Britax-Romer Recaro www.jedz-bezpiecznie.pl | Ford Fiesta VIII 5d - z otwartym bagażnikiem
Bezpieczeństwo dziecka -
wyposażenie samochodu
Bezpieczeństwo dziecka -
foteliki i wózki
Plusy i minusy -
Dodatki, które robią różnice
 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry