TESTY

Partnerzy naszych testówMaxi-CosiBritax-RomerRecaroX-landerQuinny

Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Volkswagen Sharan II facelifting

Dziecko w Volkswagenie Sharan - foteliki i wózki

26-04-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Teoretycznie w 7-osobowym Volkswagenie Sharan można jednocześnie zamontować aż 5 fotelików dziecięcych typu Isofix. W praktyce napotykamy na ograniczenia dla modeli fotelików z nogą stabilizującą.

TESTY | Volkswagen Sharan II facelifting - montaż fotelików dziecięcych Maxi-Cosi, Britax-Romer i Recaro

Foteliki dziecięce użyte w teście Volkswagena Sharan II facelifting:

- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

- grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,

- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.

TESTY | Volkswagen Sharan II facelifting - próba z montażem na miejscu pasażera fotelika dziecięcego Maxi-Cosi Pebble Plus, tyłem do kierunku jazdy

Po dezaktywacji działania poduszki powietrznej pasażera można na jego miejscu ustawić fotelik dziecięcy w pozycji tyłem do kierunku jazdy. Jego montaż możliwy jest wyłącznie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa.

Podczas prób z wykorzystaniem fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus nie napotkaliśmy żadnych trudności.

W tej konfiguracji prawy fotel powinien być maksymalnie odsunięty od kokpitu i obniżony, a oparcie ustawione do pionu. Osoba dorosła siedząca z tyłu nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.

TESTY | Volkswagen Sharan II facelifting - próba z montażem bazy Maxi-Cosi 2WayFix z nogą stabilizującą na skrajnym miejscu w drugim rzędzie siedzeń

W wersji wyposażenia Comfortline i Highline w podłodze przed skrajnymi fotelami w drugim rzędzie znajdują się schowki. Ich obecność wyklucza bądź ogranicza (w zależności od maksymalnego kąta) ustawienie w tym miejscu nogi stabilizującej bazy lub fotelika dziecięcego.

TESTY | Volkswagen Sharan II facelifting - próba z montażem fotelika dziecięcego Maxi-Cosi Pebble Plus na bazie 2WayFix z nogą stabilizującą na środkowym miejscu w II rzędzie siedzeń, tyłem do kierunku jazdy

Problem ten można rozwiązać montując bazę lub fotelik z nogą stabilizującą na środkowym miejscu.

Może w tym jednak przeszkadzać niewielki tunel środkowy - w przypadku bazy Maxi-Cosi 2WayFix wysokość nogi jest regulowana w kilku zakresach. W tej konfiguracji nie ma możliwości przesunięcia do przodu całego fotela.

Przesuwane boczne drzwi znacznie ułatwiają wkładanie do samochodu fotelika z dzieckiem.

Na oznaczeniach punktów Isofix nie ma informacji o standardzie i-Size.

TESTY | Volkswagen Sharan II facelifting - próba z montażem fotelika dziecięcego Maxi-Cosi 2WayPeral na bazie 2WayFix z nogą stabilizującą na środkowym miejscu w II rzędzie siedzeń, tyłem do kierunku jazdy

Według specjalistów od bezpieczeństwa ustawienie fotelika na środku w II-rzędzie siedzeń jest najbezpieczniejszym dla dziecka miejscem w samochodzie.

Po zamontowaniu na bazie 2WayFix większego fotelika również odwróconego do kierunku jazdy nadal pozostaje dużo miejsca dla osób dorosłych siedzących zarówno z przodu, jak i w trzecim rzędzie.

TESTY | Volkswagen Sharan II facelifting - próba z montażem fotelika dziecięcego Maxi-Cosi 2WayPeral na bazie 2WayFix z nogą stabilizującą na środkowym miejscu w II rzędzie siedzeń, przodem do kierunku jazdy

Ustawienie przodem do kierunku jazdy fotelika Maxi-Cosi 2WayPearl było ostatnią z możliwych konfiguracji wykorzystania bazy 2WayFix z nogą stabilizującą. W tym położeniu bez przeszkód mogliśmy regulować w pełnym zakresie kąt pochylenia skorupy.

Zachęcamy jednak do możliwie najdłuższego czasu korzystania z ustawienia fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy.

TESTY | Volkswagen Sharan II facelifting - próba z zapięciem klamry pasa top-tether na skrajnym miejscu w drugim rzędzie siedzeń

W plecach każdego z foteli w II rzędzie znajduje się dodatkowy punkt kotwiczenia Isofix (top-tether). Pas fotelika najwygodniej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej.

TESTY | Volkswagen Sharan II facelifting - próby z montażem fotelika Britax-Romer TriFix na skrajnym miejscu w drugim rzędzie siedzeń, przodem do kierunku jazdy

Pomimo schowania pary uchwytów Isofix pomiędzy siedzisko i oparcie nie ma problemu z wsunięciem szyn fotelika.

Oparcie każdego z trzech foteli ma regulowany kąt pochylenia (w zakresie 20 stopni) jednak w tej sytuacji należy je ustawić do pionu. Dla lepszego przylegania konstrukcji fotelika należy wymontować z nich zagłówek.

TESTY | Volkswagen Sharan II facelifting - próba z montażem fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix na skrajnym miejscu w drugim rzędzie siedzeń, przodem do kierunku jazdy

Na żadnym z trzech foteli w drugim rzędzie Volkswagena Sharan podstawa fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix nie zasłaniała zamka do wpinania klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa.

Wszystkie czynności związane z wsiadaniem i zapinaniem dzieci usprawnia szeroki otwór przesuwanych drzwi.

TESTY | Volkswagen Sharan II facelifting - próba z przesunięciem foteli drugiego rzędu przy zamontowanym na skrajnym miejscu fotelikiem dziecięcym

Trzy niezależne fotele można przesuwać przód/tył razem z zamontowanymi na nich fotelikami dziecięcymi (poza modelem z nogą stabilizującą).

Ustawienie dwóch fotelików, nawet na skrajnych miejscach drugiego rzędu, nie utrudnia wsiadania do tyłu. Jedynym ograniczeniem jest kształt fotelika, jak w przypadku Recaro Monza Nova 2 Seatfix, którego wypukłości mogą utrudniać składanie oparć.

TESTY | Volkswagen Sharan II facelifting - próba z jednoczesnym montażem trzech fotelików dziecięcych w drugim rzędzie siedzeń, przodem do kierunku jazdy

Trzy niezależne fotele w drugim rzędzie są pełnowymiarowe, bez trudu zmieściły się na nich jednocześnie trzy foteliki dziecięce. Środkowy pas bezpieczeństwa zamontowany jest w podsufitce.

Za dopłatą 860 złotych możemy na jednym z zewnętrznych miejsc drugiego rzędu zamówić składane podwyższenie dla dzieci powyżej 3 roku życia. Zintegrowane siedziska z obu stron są nieco tańsze - 1660 złotych.

TESTY | Volkswagen Sharan II facelifting - próba z montażem fotelików na skrajnych miejscach w drugim rzędzie, fotel dla trzeciego pasażera, przodem do kierunku jazdy

Po zamontowaniu naszych dwóch największych fotelików dziecięcych na trzecim miejscu wygodnie podróżować będzie osoba dorosła.

Uwaga, w Volkswagenie Sharan (także w konfiguracji pięcioosobowej) nie znajdzie zastosowania przepis dopuszczający podróż na kanapie (drugim rzędzie siedzeń) trzeciego dziecka bez fotelika.

TESTY | Volkswagen Sharan II facelifting - próba z montażem bazy Isofix z nogą stabilizującą w trzecim rzędzie siedzeń

Opcjonalne fotele w trzecim rzędzie również wyposażono w mocowania Isofix. Niestety, ze względu na małą przestrzeń nie rozstawimy nogi stabilizującej bazy lub fotelika.

TESTY | Volkswagen Sharan II facelifting - próba z zapięciem klamry pasa top-tether w trzecim rzędzie siedzeń

Każdy z foteli w trzecim rzędzie również posiada dodatkowy punkt kotwiczenia top-tether. W tym przypadku klamrę pasa mocującego fotelik dziecięcy najwygodniej zapiąć od strony "krótszego" bagażnika.

TESTY | Volkswagen Sharan II facelifting - próba z montażem fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix w trzecim rzędzie siedzeń, przodem do kierunku jazdy

Trzeci rząd siedzeń również tworzą dwa osobne fotele, w zależności od potrzeb można ustawić tylko jeden, a na nim zamontować fotelik dziecięcy.

Składane oparcia foteli w drugim rzędzie zapewniają dużą swobodę podczas zapinania dziecka w foteliku, jego podstawa nie zakrywa zamka do wpinania klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa.

TESTY | Volkswagen Sharan II facelifting - próba z jednoczesnym montażem dwóch fotelików dziecięcych w trzecim rzędzie siedzeń, przodem do kierunku jazdy

W trzecim rzędzie siedzeń bez problemu zmieściły się obok siebie dwa foteliki dziecięce montowane za pomocą systemu Isofix. Dla stabilniejszego ich oparcia należy wcześniej zdemontować zagłówki z rozkładanych foteli samochodu.

TESTY | Volkswagen Sharan II facelifting - próby z pakowaniem do bagażnika wózków dziecięcych X-lander i Quinny

Wózki dziecięce użyte w teście Volkswagena Sharan II facelifting:

- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,

- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.

TESTY | Volkswagen Sharan II facelifting - próba z jednoczesnym pakowaniem dwóch wózków dziecięcych przy układzie dwóch rzędów siedzeń, wersja pięcioosobowa

Volkswagen skrzętnie ukrywa... wymiary bagażnika podając jedynie maksymalne wartości. Jego szerokość pomiędzy nadkolami wynosi 109 cm.

Na długość, w konfiguracji pięcioosobowej, pod zasłoniętą roletą, zmieściły się dwa nasze wózki dziecięce. W ich zabezpieczeniu przed przesuwaniem podczas jazdy pomogą fabrycznie montowane cztery uchwyty do mocowania siatki lub linek.

TESTY | Volkswagen Sharan II facelifting - próba z pakowaniem dwuczęściowego wózka dziecięcego X-lander do bagażnika przy rozłożonym trzecim rzędzie siedzeń

Po rozłożeniu foteli w trzecim rzędzie siedzeń otrzymujemy krótszy, ale za to głębszy bagażnik. Również w tym przypadku Volkswagen nie podaje jego wymiarów.

W tak powstałym wgłębieniu zmieściła się gondola X-move, która ma 21 cm wysokości.

TESTY | Volkswagen Sharan II facelifting - próba z pakowaniem złożonej spacerówki Quinny do bagażnika przy rozłożonym trzecim rzędzie siedzeń

W zagłębieniu bagażnika zmieścił się również kompletny wózek Quinny Zapp Xtra 2, który ma 71 cm długości i 29 cm szerokości.

TESTY | Volkswagen Sharan II facelifting - próba z jednoczesnym pakowaniem dwóch wózków dziecięcych przy układzie trzech rzędów siedzeń, wersja siedmioosobowa

Po zdjęciu kółek udało się jednocześnie zmieścić oba wózki do bagażnika Volkswagena Sharan w konfiguracji siedmioosobowej.

TESTY | Volkswagen Sharan II facelifting