TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Volkswagen Sharan II facelifting
Dziecko w Volkswagenie Sharan - foteliki i wózki
26-04-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Teoretycznie w 7-osobowym Volkswagenie Sharan można jednocześnie zamontować aż 5 fotelików dziecięcych typu Isofix. W praktyce napotykamy na ograniczenia dla modeli fotelików z nogą stabilizującą.
Foteliki dziecięce użyte w teście Volkswagena Sharan II facelifting:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Po dezaktywacji działania poduszki powietrznej pasażera można na jego miejscu ustawić fotelik dziecięcy w pozycji tyłem do kierunku jazdy. Jego montaż możliwy jest wyłącznie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa.
Podczas prób z wykorzystaniem fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus nie napotkaliśmy żadnych trudności.
W tej konfiguracji prawy fotel powinien być maksymalnie odsunięty od kokpitu i obniżony, a oparcie ustawione do pionu. Osoba dorosła siedząca z tyłu nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.
W wersji wyposażenia Comfortline i Highline w podłodze przed skrajnymi fotelami w drugim rzędzie znajdują się schowki. Ich obecność wyklucza bądź ogranicza (w zależności od maksymalnego kąta) ustawienie w tym miejscu nogi stabilizującej bazy lub fotelika dziecięcego.
Problem ten można rozwiązać montując bazę lub fotelik z nogą stabilizującą na środkowym miejscu.
Może w tym jednak przeszkadzać niewielki tunel środkowy - w przypadku bazy Maxi-Cosi 2WayFix wysokość nogi jest regulowana w kilku zakresach. W tej konfiguracji nie ma możliwości przesunięcia do przodu całego fotela.
Przesuwane boczne drzwi znacznie ułatwiają wkładanie do samochodu fotelika z dzieckiem.
Na oznaczeniach punktów Isofix nie ma informacji o standardzie i-Size.
Według specjalistów od bezpieczeństwa ustawienie fotelika na środku w II-rzędzie siedzeń jest najbezpieczniejszym dla dziecka miejscem w samochodzie.
Po zamontowaniu na bazie 2WayFix większego fotelika również odwróconego do kierunku jazdy nadal pozostaje dużo miejsca dla osób dorosłych siedzących zarówno z przodu, jak i w trzecim rzędzie.
Ustawienie przodem do kierunku jazdy fotelika Maxi-Cosi 2WayPearl było ostatnią z możliwych konfiguracji wykorzystania bazy 2WayFix z nogą stabilizującą. W tym położeniu bez przeszkód mogliśmy regulować w pełnym zakresie kąt pochylenia skorupy.
Zachęcamy jednak do możliwie najdłuższego czasu korzystania z ustawienia fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy.
W plecach każdego z foteli w II rzędzie znajduje się dodatkowy punkt kotwiczenia Isofix (top-tether). Pas fotelika najwygodniej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej.
Pomimo schowania pary uchwytów Isofix pomiędzy siedzisko i oparcie nie ma problemu z wsunięciem szyn fotelika.
Oparcie każdego z trzech foteli ma regulowany kąt pochylenia (w zakresie 20 stopni) jednak w tej sytuacji należy je ustawić do pionu. Dla lepszego przylegania konstrukcji fotelika należy wymontować z nich zagłówek.
Na żadnym z trzech foteli w drugim rzędzie Volkswagena Sharan podstawa fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix nie zasłaniała zamka do wpinania klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa.
Wszystkie czynności związane z wsiadaniem i zapinaniem dzieci usprawnia szeroki otwór przesuwanych drzwi.
Trzy niezależne fotele można przesuwać przód/tył razem z zamontowanymi na nich fotelikami dziecięcymi (poza modelem z nogą stabilizującą).
Ustawienie dwóch fotelików, nawet na skrajnych miejscach drugiego rzędu, nie utrudnia wsiadania do tyłu. Jedynym ograniczeniem jest kształt fotelika, jak w przypadku Recaro Monza Nova 2 Seatfix, którego wypukłości mogą utrudniać składanie oparć.
Trzy niezależne fotele w drugim rzędzie są pełnowymiarowe, bez trudu zmieściły się na nich jednocześnie trzy foteliki dziecięce. Środkowy pas bezpieczeństwa zamontowany jest w podsufitce.
Za dopłatą 860 złotych możemy na jednym z zewnętrznych miejsc drugiego rzędu zamówić składane podwyższenie dla dzieci powyżej 3 roku życia. Zintegrowane siedziska z obu stron są nieco tańsze - 1660 złotych.
Po zamontowaniu naszych dwóch największych fotelików dziecięcych na trzecim miejscu wygodnie podróżować będzie osoba dorosła.
Uwaga, w Volkswagenie Sharan (także w konfiguracji pięcioosobowej) nie znajdzie zastosowania przepis dopuszczający podróż na kanapie (drugim rzędzie siedzeń) trzeciego dziecka bez fotelika.
Opcjonalne fotele w trzecim rzędzie również wyposażono w mocowania Isofix. Niestety, ze względu na małą przestrzeń nie rozstawimy nogi stabilizującej bazy lub fotelika.
Każdy z foteli w trzecim rzędzie również posiada dodatkowy punkt kotwiczenia top-tether. W tym przypadku klamrę pasa mocującego fotelik dziecięcy najwygodniej zapiąć od strony "krótszego" bagażnika.
Trzeci rząd siedzeń również tworzą dwa osobne fotele, w zależności od potrzeb można ustawić tylko jeden, a na nim zamontować fotelik dziecięcy.
Składane oparcia foteli w drugim rzędzie zapewniają dużą swobodę podczas zapinania dziecka w foteliku, jego podstawa nie zakrywa zamka do wpinania klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa.
W trzecim rzędzie siedzeń bez problemu zmieściły się obok siebie dwa foteliki dziecięce montowane za pomocą systemu Isofix. Dla stabilniejszego ich oparcia należy wcześniej zdemontować zagłówki z rozkładanych foteli samochodu.
Wózki dziecięce użyte w teście Volkswagena Sharan II facelifting:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Volkswagen skrzętnie ukrywa... wymiary bagażnika podając jedynie maksymalne wartości. Jego szerokość pomiędzy nadkolami wynosi 109 cm.
Na długość, w konfiguracji pięcioosobowej, pod zasłoniętą roletą, zmieściły się dwa nasze wózki dziecięce. W ich zabezpieczeniu przed przesuwaniem podczas jazdy pomogą fabrycznie montowane cztery uchwyty do mocowania siatki lub linek.
Po rozłożeniu foteli w trzecim rzędzie siedzeń otrzymujemy krótszy, ale za to głębszy bagażnik. Również w tym przypadku Volkswagen nie podaje jego wymiarów.
W tak powstałym wgłębieniu zmieściła się gondola X-move, która ma 21 cm wysokości.
W zagłębieniu bagażnika zmieścił się również kompletny wózek Quinny Zapp Xtra 2, który ma 71 cm długości i 29 cm szerokości.
Po zdjęciu kółek udało się jednocześnie zmieścić oba wózki do bagażnika Volkswagena Sharan w konfiguracji siedmioosobowej.