portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
Wyścigi | World Endurance Championship 2014

W Le Mans wystartują Audi z najbardziej oszczędnym napędem
09-06-2014 | źródło: materiały prasowe

Startujące w Le Mans od roku 1999 Audi, zawsze przy okazji swych zwycięstw stara się podkreślać udział innowacji technicznych w ich osiąganiu. Nigdy dotąd samochód wyścigowy LMP1 marki Audi nie był tak lekki, tak oszczędny i tak efektywny jak najnowsze Audi R18 e-tron quattro.



Zgodnie z wymaganiami regulaminu, jego zużycie paliwa na 100 kilometrów musi być nawet o 30 proc. mniejsze niż samochodów konkurencji. W tych trudnych warunkach, 14 i 15 czerwca, cztery pierścienie będą ostro walczyć o swoje trzynaste zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans.

Audi, dzięki technice ultra, wyznacza nowe standardy w kwestii efektywności. Zastosowanie wtrysku bezpośredniego TFSI już w roku 2001, umożliwiło znaczne zmniejszenie zużycia paliwa najpierw w bolidach na Le Mans, a potem także w seryjnych pojazdach marki Audi. Począwszy od roku 2006, dzięki napędowi TDI i dzięki pięciu kolejnym zwycięstwom w Le Mans, cztery pierścienie wzbudzają tam nieustanny podziw.

Z kolei hybrydowy napęd diesla zastosowany w modelu R18 e-tron quattro w roku 2012 udowodnił, że marka z Ingolstadt jest nie do pobicia w tym wyścigu. Kolejny wielki krok to efekt zmian wprowadzonych w roku 2014, a dotyczących efektywności napędu. Nowe zasady przewidują, że Audi, ale też inne marki biorące udział w wyścigu, muszą oszczędnie gospodarować paliwem. Do dyspozycji mają bowiem w tym roku nawet o 30 proc. mniej paliwa, zależnie od koncepcji pojazdu i jego klasyfikacji. Wprowadzenie takich regulacji wymogło na producentach zbudowanie niezmiernie efektywnego pojazdu wyścigowego.

W sezonie 2014, Audi stworzyło całkowicie nowy prototyp sportowy. Do czołowych zastosowanych w nim innowacji zaliczają się m.in. laserowe światła Audi. To pionierskie rozwiązanie techniczne poprawia czynne bezpieczeństwo. Równocześnie zamontowano je także w Audi R8 LMX. W 25 lat od stworzenia jednostki TDI, na potrzeby Le Mans Audi zbudowało nowy 4-litrowy silnik V6. Konsekwentnie zorientowano go na jak najwyższą efektywność. W połączeniu z wieloma dalszymi ulepszeniami, np. w kwestii aerodynamiki, pozwala on na ogromną oszczędność energii. W porównaniu do Audi R10 TDI z roku 2006, pierwszego w Le Mans pojazdu z silnikiem TDI V12 o pojemności 5.5 litra, nowy pojazd wyścigowy - przy porównywalnych czasach pokonywania okrążeń - zużywa blisko 40 proc. mniej paliwa.

Wyjaśniając dokładniej: w nowym modelu R18 e-tron quattro, na jedno okrążenie toru w Le Mans, można pozyskać z paliwa tylko 138,7 megadżuli energii. Daje to 6,16 litra mniej paliwa na 100 kilometrów, niż to dozwolone w przypadku silników benzynowych konkurentów - Toyoty i Porsche. Jeśli najlepsze zespoły, tak jak ostatnio w sezonie 2012, gdy Safety Car zarządzał tylko krótkie przerwy, wykonałyby w wyścigu 378 okrążeń, to wysokiej mocy silnik TDI marki Audi w czasie 24 godzin miałby do dyspozycji o 317,52 litra paliwa mniej niż silniki benzynowe. W ten sposób team Audi stanął przed dylematem, który zna każdy kierowca z normalnego ruchu ulicznego: jak efektywny jest silnik diesla, a jak efektywny jest silnik benzynowy?

Sytuację w Le Mans komplikuje też suma poszczególnych kategorii oceniania osiągów pojazdów. Złożony zestaw przepisów klasyfikuje różne koncepcje techniczne - na podstawie przydziału energii i ilości paliwa, ale także na podstawie częstotliwości zjazdów do pit stopu, wynikającej ze zużycia i objętości zbiorników paliwa. Tegoroczny regulamin zorientowany jest na osiągnięcie swoistej "Equivalence of Technology".

prof. dr inż. Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego:
"Chyba jeszcze nigdy Audi nie stało w Le Mans w obliczu tak trudnego zadania jak w tym roku. Sposób oceny pojazdów i ich klasyfikacja w tym sezonie oznacza, że wynikająca z samej zasady budowy silnika przewaga efektywności TDI już nie wystarcza, by przekuć ją na przewagę na całym dystansie wyścigu. Mimo to, podejmujemy to wyzwanie, by udowodnić nasze kompetencje techniczne. Jeszcze bardziej niż kiedykolwiek w Le Mans, chodzi teraz również o perfekcyjną współpracę zintegrowanego zespołu."

Zwycięzcy sprzed roku: Francuz Loic Duval i Duńczyk Tom Kristensen, który dzięki dziewięciu tryumfom jest rekordzistą Le Mans, wraz z Brazylijczykiem Lucasem di Grassim pojadą w modelu R18 e-tron quattro z numerem startowym 1. Z numerem startowym 2 pojadą Szwajcar Marcel Fassler, Niemiec Andre Lotterer i Francuz Benoît Treluyer, zwycięzcy Le Mans w sezonie 2011 i 2012. Z numerem startowym 3 pojedzie debiutujący w Le Mans Portugalczyk Filipe Albuquerque. Wraz z nim w kokpicie zasiądą: Włoch Marco Bonanomi i Brytyjczyk Oliver Jarvis, którzy także stawali już na podium w Sarthe.

W ten sposób Audi wystawia wielce obiecującą, wyrównaną drużynę, która ma w sumie na swym koncie 16 zwycięstw w Le Mans. Zarówno na nich, jak i na Audi Sport Team Joest mogą polegać szef Audi Motorsport dr Wolfgang Ullrich oraz Chris Reinke, kierownik ds. LMP w Audi Sport. Mimo to, 16. już start Audi w Le Mans będzie trudniejszy niż kiedykolwiek wcześniej. 1 czerwca, podczas dnia testowego, Audi doskonale zakończyło fazę przygotowań. Kiedy 14 czerwca o godz. 15.00 rozpocznie się osiemdziesiąty drugi już wyścig w Le Mans, Audi będzie obok umiejętności potrzebować także dużej porcji szczęścia.
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry