strona główna
Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie
Salon samochodowy
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Bezpieczeństwo dzieci


Przepisy


Salon samochodowy


Elektromobilność


Testy zderzeniowe EuroNCAP


Akcje przywoławcze do serwisów


Technika


Produkty


Porady


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Sport


Zapowiedzi

Concept car Volvo S60
08-01-2009, foto: Volvo



Na rozpoczynającym się 11 stycznia Salonie Samochodowym w Detroit, Volvo zaprezentuje m.in. concept car S60, który jest zapowiedzią seryjnego modelu, którego produkcja ruszy w 2010 roku.

S60 wyposażono w wiele inowacyjnych systemów, w tym wspomagających bezpieczeństwo na drodze. Jednym z nich jest przełomowe rozwiązanie potrafiące wykryć pieszego znajdującego się w linii ruchu samochodu. W sytuacji zagrożenia kierowca otrzyma ostrzeżenie dźwiękowe połączone z migającym światłem na wyświetlaczu przedniej szyby. Zaprojektowano je w taki sposób, aby przypominało światło hamulca znajdującego się z przodu pojazdu, co ma wywoływać natychmiastową, intuicyjną reakcję.

W przypadku braku reakcji kierowcy - przy prędkości do 20 km/h, system sam aktywuje hamowanie z pełną siłą, zaś powyżej 20 km/h system maksymalnie zmniejszy prędkość. Specjaliści z Volvo szacują, że pozwoli on na ograniczenie siły potrącenia pieszego o około 70 procent.

Udoskonalono również mechanizm ACC (Adaptive Cruise Control), który utrzymuje określony dystans pomiędzy poprzedzającym nas samochodem, a w przypadku jego zmniejszenia redukuje prędkość samochodu.

W koncepcyjnym S60 zatosowano także funkcję silnika Start/Stop, wspomaganie kierownicy EPAS, w którym siłownik hydrauliczny zastąpiono silnikiem elektrycznym oraz specjalne klapy w atrapie chłodnicy, które można zamknąć, gdy zapotrzebowanie na powietrze chłodzące jest mniejsze, co tym samym poprawia właściwości aerodynamiczne auta. Wszystkie te elementy połączone z nowymi rozwiązaniami techicznymi w silniku, bezstopniową skrzynią automatyczną Powershift i oszczędnym trybie jazdy DRIVe przyczyniają się do obniżenia redukcji spalania paliwa i emisji CO2.

Do tego modelu wybrano turbodoładowany silnik diesla GTDi o pojemności 1.6 litra i mocy 180 KM. Według danych producenta zużywa on średnio 5 litrów paliwa na 100 km przy emisji dwutlenku węgla na poziomie 119 g/km. Silnik ten dostępny będzie już w II połowie tego roku w innych modelach Volvo.



Ciekawym rozwiązaniem jest mechanizm tylnych drzwi, który w sposób klasyczny otwiera je pod kątem, a następnie przesuwa całość do wysokości tylnego koła. Po całkowity otwarciu obu par drzwi widoczny jest brak środkowego słupka.



Wewnątrz uwagę przyciąga trójwymiarowy prędkościomierz, w którym wyświetlane cyfry oddalają się od "oka kierowcy" wraz ze wzrostem prędkości oraz fotele, których konstrukcja nie dotyka podłogi. Ich zamocowania znajdują się na konsoli środkowej i wewnętrznym progu, natomiast pasy bezpieczeństwa i podłokietniki wbudowano bezpośrednio w oparcie foteli.

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry