portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
SALON SAMOCHODOWY
Prezentacje | Salon Samochodowy Paryďż˝ 2014 | Aston Martin, Ferrari, Jaguar, Mercedes i Peugeot

Tylko 5 superaut z Pary�a
17-10-2014 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Narzekali�my na nud� na paryskim salonie. Potwierdzeniem tego niech b�dzie wyb�r superaut, z kt�rych trudno zestawi� dziesi�tk� najciekawszych.



Aston Martin V12 Vantage S Roadster - czyli flagowy model tej marki, ale bez dachu. Mo�na go otworzy� podczas jazdy poni�ej 50 km/h, a ca�a operacja trwa 14 sekund. Ograniczy to z 300 do 144 litr�w pojemno�� baga�nika. Nie zmieniono przy tym d�ugo�ci (4385 mm) i szeroko�ci (1865 mm), podwy�szaj�c go o 10 mm (1260 mm).

Pozostawiono tak�e 6-litrowy silnik V12. Dysponuj�c moc� 573 koni mechanicznych rozp�dza auto do setki w czasie 3,9 sekundy rozwijaj�c pr�dko�� maksymaln� 323 km/h (w wersji coupe wyci�gnie 5 km/h wi�cej). Za pomoc� skrzyni Sportshift III nap�d przenoszony jest na tyln� o�.

W�r�d opcji dost�pne s� mocowania do fotelik�w Isofix montowane - oczywi�cie - na fotelu pasa�era. W specyfikacji brakuje informacji o wy��czniku poduszki powietrznej pasa�era (bezwzgl�dnie potrzebnego do ustawienia fotelika ty�em do kierunku jazdy). S� za to wymienione dwufazowe poduszki czo�owe oraz boczne umieszczone tradycyjnie w oparciach foteli. Brakuje r�wnie� informacji, w jaki spos�b pasa�erowie cabrioletu chronieni s� podczas wypadku.

Model jest ju� na stronie polskiego salonu, jednak nie uzyskali�my informacji kiedy i w jakiej cenie b�dzie dost�pny.



Ferrari 458 Speciale A - w kolekcjonerskiej liczbie 499 egzemplarzy. Pod mask� wolnoss�cy silnik benzynowy V8 o pojemno�ci 4497 cm3 w najmocniejszym w historii Ferrari wydaniu 605 koni mechanicznych. Zapewnia on sprint do setki w czasie 3 sekund, producent podaje te�, �e 200 km/h przekroczymy poni�ej 10 sekund. Na 20-calowe kute felgi na�o�ono specjalnie opracowane opony Michelin Pilot Sport Cup 2. Przy budowie tarcz hamulcowych i zacisk�w, opracowanych przez firm� Brembo, wykorzystano krzem i materia�y hybrydowe.

Na otwarcie (zabiera przestrze� 100 litr�w w baga�niku) b�d� zamkni�cie sztywnego dachu potrzeba 14 sekund. Jest on na tyle wyciszony, �e pozwala pasa�erom na swobodn� rozmow� podczas jazdy powy�ej 200 km/h.

Za aerodynamik� i optymalny docisk odpowiada system klap, poszerzony spojler tylny i dyfuzor. W praktyce na prostych pojazd ma by� l�ejszy, na zakr�tach doci��ony. W stabilizacji toru jazdy pomaga nowy system SSC (Side Slip Angle Control). Przy wykryciu u�lizgu redukowany jest moment obrotowy silnika i rozdzia� na ka�de ko�o przedniej osi.

Obecnie w Polsce istnieje tylko jeden salon sprzeda�y tej marki (Katowice) Nie uda�o nam si� uzyska� odpowiedzi, czy kto� zam�wi� t� wersj� 458.



Jaguar XE - to kolejny model, kt�ry do��cza do rodziny X. Tym razem jest to sportowa limuzyna, jednak ju� zapowiadane jest nadwozie kombi i coupe. W tej gamie to najmniejszy model - mierzy 4672 mm d�ugo�ci przy rozstawie osi 2835 mm. Baga�nik pomie�ci 450 litr�w.

Producent podkre�la, �e XE zbudowano ze stop�w z aluminium o wysokiej wytrzyma�o�ci, kt�re w du�ej cz�ci pozyskiwano z... recyklingu. Przednie zawieszenie, mocowane do ramy pomocniczej, jest rozwini�ciem konstrukcji pochodz�cych z modeli F-Type i XF-R. Z ty�u za� wykorzystano rozwi�zanie Integral Link gwarantuj�ce zachowanie odpowiedniej sztywno�ci nadwozia w ka�dym kierunku. W uk�adzie kierowniczym hydraulik� zast�piono uk�adem elektrycznym.

Jaguar przeznaczy� do niego 3 jednostki nap�dowe. Dwulitrowy silnik benzynowy dysponuje moc� 200 lub 240 KM, za� trzylitrowy z podw�jnym do�adowaniem ma 340 KM (jednocze�nie zapewnia najszybszy start do setki w czasie 5,1 sekundy). Z kolei dwulitrowy silnik wysokopr�ny ma 163 lub 180 KM. W podstawie nap�d na ty� przenosi automatyczna skrzynia o o�miu prze�o�eniach. Opcjonalnie, ale tylko z silnikami diesla, mo�na j� zast�pi� 6-biegow� skrzyni� manualn�.

Opis modelu jest ju� na stronie polskiego salonu, cho� brak jeszcze cennika, do sprzeda�y trafi wiosn� przysz�ego roku.



Mercedes AMG GT - koncern spod znaku Gwiazdy zleci� firmie z Affalterbach stworzenie sportowego coupe. Superlekka konstrukcja, wykonana prawie w ca�o�ci z aluminium, ograniczy�a mas� auta do 1,5 tony. Wn�trze przeznaczono dla dw�ch os�b, co pozwoli�o na wygospodarowanie baga�nika o pojemno�ci 350 litr�w.

Mercedes oferowany jest w dw�ch wersjach - AMG GT i AMG GT S. Pierwszy wyposa�ono w silnik benzynowy V8 biturbo o pojemno�ci 3982 cm3 i mocy 462 KM, w drugim zwi�kszono moc do 510 KM. Osi�gan� pr�dko�� maksymaln� wy�rubowano do - odpowiednio - 304 (do setki w 4 sekundy) i 310 (3,8 s) km/h. Nap�d przenosi dwusprz�g�owa skrzynia o 7 prze�o�eniach, zamontowana na tylnej osi.

Rozk�ad mas ma proporcje 47 proc. prz�d i 53 proc. ty�. Zawieszenie obu osi sk�ada si� z wahaczy wykonanych z kutego aluminium. Na wyposa�eniu seryjnym montowana jest blokada tylnego mechanizmu r�nicowego (w wersji S sterowana elektronicznie).

Na AMG GT mo�na ju� sk�ada� zam�wienia, auto trafi do polskich klient�w wiosn� przysz�ego roku. Ceny od 552 500 z�otych.



Peugeot 2008 DKR - nie, nie, to nie pomy�ka. Do zestawienia superaut zaliczyli�my model, nad kt�rym s� jeszcze prowadzone prace, a jego oficjalny debiut nast�pi w najbli�szym Rajdzie Dakar. W fazie test�w za jego kierownic� zasiadaj�: Carlos Sainz, Stephane Peterhansel i Cyril Despres.

Rajd�wka bazuje na modelu 2008, kt�ry pozbawiono drugiej pary drzwi. Odj�to r�wnie� z jego d�ugo�ci 60 mm zwi�kszaj�c do 2800 rozstaw osi. To co wa�ne przy je�dzie w terenie, skr�cono do 641 mm przedni i do 658 mm tylny zwis. Prze�wit zdecydowanie wzr�s� - skok zawieszenia wynosi 460 mm - do tego zamontowano 37-calowe ko�a.

Umieszczony z ty�u 3-litrowy silnik wysokopr�ny V6 z podw�jnym turbodo�adowaniem dysponuje moc� 340 KM. Nap�d na jedn� o� przeniesie 6-biegowa skrzynia manualna. W takim rozwi�zaniu konstruktorzy Peugeota upatruj� przewagi nad konkurencj�.

Auto w takiej konfiguracji nie trafi do powszechnej sprzeda�y, mo�na jednak za�o�y�, �e Peugeot przygotuje wersj� 2008 inspirowan� Rajdem Dakar.
 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry