portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
POLSKIE DROGI | Fundusze Europejskie na rozwój bezpiecznej sieci dróg w Polsce
WYPADKI DROGOWE | Trzy „dni zero”, a i tak było tragicznie - kwiecień 2024
AKCJE NAPRAWCZE | Trzecia seria akcji serwisowych w kwietniu 2024

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
PREZENTACJE
Mercedes Benz Viano Marco Polo

W podróż z... Marco Polo
21-08-2013 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Baza samochodu dostawczego służy do opracowania dziesiątek wariantów użytkowych. Jednym z ciekawych rozwiązań, choć bardzo niszowych, jest kamper, czyli dom na kółkach.



Warszawska Stacja Mercedes stała się miejscem prezentacji Viano Marco Polo. Auto nie jest już rynkową nowością (dostawcze Vito i jego osobowa odmiana Viano po faceliftingu pojawiły się we wrześniu 2010 roku), a ten egzemplarz sprowadzono specjalnie z Niemiec.

Oczywiście kamper figuruje w ofercie polskiego oddziału, ale tylko na zamówienie. Miesiąc to średni czas na wyprodukowanie w hiszpańskiej fabryce Viano, kolejne 3 miesiące to transport do Niemiec i adaptacja do wersji Marco Polo. Jego roczną sprzedaż w Polsce można policzyć na palcach jednej ręki, niemniej w tym przypadku to dobry wynik.



Marco Polo powstało na bazie średniej długości Viano, które mierzy 5008 mm przy rozstawie osi 3200 mm. Jego adaptację powierzono, a jakżeby mogło być inaczej, firmie Westfalia. Standardowo homologowane jest dla 4 osób, bo tyle przygotowano miejsc do spania, ale można zamówić 5 fotel. Wówczas uzyskujemy nietypową konfigurację siedzeń 2+1+2. Niewątpliwą zaletą tej wersji jest wysokość ze złożonym dachem - 1,9 metra. Pozwala to na wjazd kamperem do większości garaży podziemnych.

Dopuszczalna masa całkowita Marco Polo to nieco ponad 3 tony, co oznacza, że za jazdę po odcinkach dróg ekspresowych i krajowych objętych systemem viaTOLL nie trzeba płacić. Chyba, że zdecydujemy się na opcjonalny hak i podpięcie przyczepy.

Wśród akcesoriów znajdziemy też bagażnik rowerowy. Jego zdecydowanym atutem jest podwieszenie na tylnej klapie powyżej tablicy rejestracyjnej auta. W ten sposób odpada dylemat wielu polskich kierowców - nielegalnie przełożyć na ramę bagażnika tablicę z samochodu, wykonać jej niezgodną z prawem imitację czy zdać się na życiowe podejście do sprawy patrolu policyjnego.

Z zewnątrz kamper nie wyróżnia się szczególnie od zwykłego Viano. Podnoszony dach umiejętnie wkomponowano w linię samochodu, przesuwane drzwi montowane są tylko po stronie pasażera (w opcji otwierane elektrycznie), a z tyłu klapa unoszona do góry.



Również kokpit i pierwszy rząd siedzeń to produkcja seryjna. W razie potrzeby te ostatnie można obracać wokół własnej osi, co pozwala jednocześnie 4 osobom zasiąść do składanego (i chowanego w bocznych drzwiach) stolika. II rząd siedzeń jest przesuwany (w sekwencji co 25 mm), kryje pod sobą obszerny pojemnik np. na pościel i ma niezależnie składane oparcia. Docelowo powstają z niego dwa miejsca do spania.



Kolejne dwa tworzy podnoszony dach w formie trójkąta ściętego w stronę tylnego zderzaka. Jego platforma może udźwignąć łączne 150 kg. Powstałe ściany wykonano z nieprzemakalnego materiały, który równocześnie zatrzymuje ciepło. Wentylację zapewnia mini szyberdach, który po otwarciu można zasłonić moskitierą. Na liście wyposażenia dodatkowego znajduje się dodatkowe ogrzewanie postojowe - obiegiem powietrza lub wody - którego działanie można zaprogramować zegarem lub włączyć zdalnie za pomocą fal radiowych.



Cała strona za fotelem kierowcy to zabudowa kuchenno-kempingowa. Znalazła się w niej kuchenka gazowa, zlew z osobnym pojemnikiem na ścieki, lodówka o pojemności 40 litrów oraz liczne szafki zamykane żaluzjami. Pracę przy kuchni na stojąco umożliwia podniesienie dachu wraz z platformą łóżka.



Z tyłu mamy przestrzeń na bagaże, które na czas podróży możemy zabezpieczyć zdejmowaną siatką, a w trakcie pobytu na kempingu skorzystać z własnego natrysku. Ale dopiero wśród opcji znajduje się specjalna zasłonka zawieszana na klapie bagażnika.

Oczywiście nie brakuje licznych gniazdek elektrycznych, w tym o napięciu 230 V - jedno z nich znajduje się na zewnątrz auta. Niestety, we własnym zakresie trzeba zadbać o sprzęt audio-wizualny, producent nie przewidział nawet składanych paneli LCD.

Wyposażenie standardowe stanowią m.in. dwie czołowe poduszki powietrzne (dwie kolejne nadokienne z przodu są opcją), kierownica wielofunkcyjna, sterowane elektrycznie szyby z przodu, klimatyzacja manualna, system stabilizacji toru jazdy przyczepy TSA oraz systemy ABS i ESP z EBV, ASR i BAS.



Suwane drzwi wyposażono w blokadę możliwości ich otwarcia od środka, co stanowi jeden z podstawowych elementów podnoszących bezpieczeństwo najmłodszych pasażerów. Foteliki dzieci można ustawić na II rzędzie siedzeń, ale brak na nich mocowań do systemu Isofix!

Pod jego maskę Marco Polo trafia jeden z trzech silników wysokoprężnych CDI 2.0 (136 KM), 2.2 (163 KM) lub 3.0 (224 KM) - wszystkie z pakietem BlueEfficiency - bądź jeden benzynowy 3.5 o mocy 258 KM. Jeśli zdecydujemy się na stały napęd na cztery koła (4Matic) gama kurczy się do dwóch najsłabszych diesli.


Prezentowany model napędzał najmocniejszy diesel współpracujący z automatyczną przekładnią. W słabszych motorach pojawia się jeszcze 6-biegowa skrzynia manualna.



Ceny Viano Marco Polo zaczynają się od poziomu 153 tys. zł netto. Tańsza jest odmiana Viano Fun, standardowo z 3 miejscami do spania i bez rozkładanego dachu, za 125 tys. zł netto.
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry