strona główna
Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie
Porozmawiajmy o bezpieczeństwie
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Bezpieczeństwo dzieci


Przepisy


Salon samochodowy


Elektromobilność


Testy zderzeniowe EuroNCAP


Akcje przywoławcze do serwisów


Technika


Produkty


Porady


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Sport


Aktualności

Syndrom nieświadomie nietrzeźwego kierowcy
16-10-2009, foto: materiały kampanii "Alko-Casco"

Rozpoczęła się II edycja kampanii społecznej "Alko-Casco - Alkomat w każdym aucie". Jej celem jest popularyzacja wśród kierowców alkomatu, jako narzędzia do sprawdzenia stanu swojej trzeźwości przed zajęciem miejsca za kierownicą pojazdu.



Autorzy kampanii koncentrują się na tak zwanym "syndromem nieświadomie nietrzeźwego kierowcy". Ulegają mu osoby, które uważają, że upłynęło już wystarczająco dużo czasu od wypicia przez nich alkoholu i mogą prowadzić pojazd. Według badań* zleconych przez producenta wódki Soplica (organizatora tej kampanii), co 5 kierowca przyznał, że przynajmniej raz w miesiącu nie miał takiej pewności i prowadził samochód! Spośród ankietowanych, aż 70 proc. osób miało błędne przekonania na temat przemiany metabolicznej alkoholu w organiźmie.

Natomiast według statystyk policji w roku 2008 zatrzymano blisko 25 tys. kierujących pojazdami, u których wykryto zawartość alkoholu na poziomie od 0,2 do 0,5 procenta. W trakcie tych kontroli, aż ponad połowa osób nie wiedziała jaki jest dopuszczalny w Polsce poziom alkoholu u kierowcy.

Tegoroczna edycja kampanii skierowana jest do młodych osób. W jej ramach Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego z Gdańska, Katowic, Kielc, Opola, Poznania i Warszawy, rozdadzą młodym osobom w trakcie egzaminu na prawo jazdy specjalnie przygotowane ulotki oraz alkomaty. Podobne działania przeprowadzą w październiku policjanci podczas rutynowych kontroli drogowych w wybranych miastach Polski. Dzięki zaangażowaniu duszpasterza kierowców, ks. Mariana Midury, przekaz kampanii trafi również do wiernych ze wszystkich parafii. Dodatkowo w dniu 25 października, podczas mszy świętych w wybranych parafiach jej uczestnicy otrzymają alkomaty. W sumie w tym roku przeznaczono do rozdania 18 tys. tych urządzeń.

dr Jadwiga Bąk, Instytut Transportu Samochodowego:
"Wiara w siebie u młodego kierowcy uwidacznia się w przekonaniu o małym wpływie alkoholu na organizm, możliwości spożywania dużej ilości alkoholu oraz błędnym przeświadczeniu o szybkiej eliminacji alkoholu z organizmu dzięki "sprawdzonym" metodom. Niejednokrotnie młodzi wsiadają za kierownicę ponieważ "otoczenie" zapewnia ich, że nie są już nietrzeźwi i mogą prowadzić".

mł. insp. Marek Konkolewski, Radca Biura Ruchu Drogowego KGP:
"Nieświadomie nietrzeźwy kierowca, wedle przepisów prawa traktowany jest tak samo, jak każdy inny nietrzeźwy kierujący".

ks. Marian Midura, duszpasterz kierowców:
"Podjętą przez Alko-Casco współpracę z parafiami oceniam pozytywnie, gdyż proboszczowie z parafii, które podjęły tę współpracę zostali uświadomieni o zagrożeniach - sporo z nich nawet nie zdawało sobie sprawy ze zjawiska nieświadomej nietrzeźwości, oraz przekażą bardzo ważne wnioski tysiącom swoim parafian. Podkreślam też, że dostarczenie kierowcom alkomatów mobilizuje tysiące innych kierowców, a także zwraca uwagę rodzin kierujących na problem trzeźwości kierowcy i skłania do interwencji, gdy nie mają stuprocentowej pewności na temat jego trzeźwości".

Joanna Bujarska-Ciszek, dyrektor ds. marketingu Grupy CEDC i marki Soplica:
"Zdajemy sobie sprawę z liczby wypadków spowodowanych przez nietrzeźwych kierowców. Jako firma z branży alkoholowej czujemy się w obowiązku, by pomóc kierowcom podejmować dobre i odpowiedzialne decyzje i dać im do tego narzędzia. Głównym celem, a jednocześnie efektem, na który liczymy jest właśnie edukacja".

* źródło: Badanie Instytutu Pentor dla marki Soplica "Problem nieświadomych pijanych kierowców" - badanie Omnibus na reprezentatywnej grupie 1005 osób - próbie losowej mieszkańców Polski powyżej 15 roku życia, wrzesień 2008.

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry