portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
Dzia�ania na rzecz BRD | �wiatowy Dzie� Pami�ci Ofiar Wypadk�w Drogowych

Pami�ci Ofiar wypadk�w drogowych
16-11-2015 | �r�d�o: oswieceni.eu

W cieniu wydarze� w Pary�u obchodzony by� �wiatowy Dzie� Pami�ci Ofiar Wypadk�w Drogowych*. Wed�ug organizacji ETSC** w 2014 roku na drogach 28 pa�stw Unii Europejskiej zgin�o blisko 26 tys. os�b, z czego ponad 12 proc. w Polsce.



W 2014 roku w 34 970 wypadkach na polskich drogach �mier� ponios�o 3202 os�b, a co trzecia z nich by�a pieszym. Do tych najtragiczniejszych zdarze� najcz�ciej dochodzi�o na terenie zabudowanym, ale to te� wynika z wi�kszego nat�enia ruchu - w 8153 wypadkach zgin�o 735 pieszych. Z kolei poza ?miastem" w 953 wypadkach zgin�o a� 381 takich os�b.

Oznacza to, �e na obszarze zabudowanym pieszy gin�� w co jedenastym wypadku, natomiast poza nim w prawie co trzecim! Przyczynia si� do tego przede wszystkim wi�ksza (aczkolwiek dopuszczona prawem) pr�dko�� pojazdu, przy braku (fizycznych) mo�liwo�ci odseparowania drogi od ruchu pieszych.

W statystykach policyjnych za ubieg�y rok 8940 zdarze� zakwalifikowano jako najechanie na pieszego. W 5344 wypadkach sprawc� by� kieruj�cy pojazdem, a w 2944 pieszy. Je�li jednak we�miemy pod uwag� tylko ofiary �miertelne, to sytuacja si� odwraca - piesi cz�ciej gin�li z w�asnej winy (567 os�b) ni� kieruj�cego pojazdem (400 os�b). Najwi�cej ofiar �miertelnych by�o w miesi�cach jesienno-zimowych, w kt�rych dni s� bardzo kr�tkie.

Jednym z efektywnych sposob�w na popraw� bezpiecze�stwa w�r�d pieszych jest wprowadzenie obowi�zku u�ywania elementu odblaskowego. Dotyczy on os�b w ka�dym wieku poruszaj�cych si� po zmroku poza obszarem zabudowanym, na kt�rym nie ma wydzielonego chodnika. Obowi�zek ten wprowadzono 31 sierpnia 2014 roku, jednak do dzi� min�o zbyt ma�o czasu, aby jednoznacznie oceni� jego wp�yw na poziom bezpiecze�stwa.

Trzeba jednak podkre�li�, �e w okresie stycze�-wrzesie� 2015 roku liczba wypadk�w z udzia�em pieszych spad�a o -7 proc., liczba rannych o -4,9 proc., a zabitych a� o -22,8 proc. (w por�wnaniu do analogicznego okresu 2014 roku).

Warto przy tym zwr�ci� uwag� na dzia�ania poczynione przez Inspekcj� Handlow�, kt�ra przeprowadzi�a badania jako�ci, a tym samym efektywno�ci element�w odblaskowych (stycze�-marzec 2015). Wyniki opublikowane przez Urz�d Ochrony Konkurencji i Konsument�w s� bardzo niepokoj�ce. Na 226 odblask�w zakwestionowano a� 203 (89,9 proc.) produkt�w! 41 z nich (18 proc. og�u) poddano badaniom w certyfikowanym laboratorium Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie. Spo�r�d nich 17 element�w odblaskowych (7,5 proc. og�u i 41 proc. badanych) nie spe�ni�o wymaga� fotometrycznych. Kolejne 22 elementy odblaskowe (9,7 og�u) poddano testowi na wp�yw deszczu, z czego 9 (4 proc. og�u i 41 proc. badanych) nie spe�ni�o wymaga� w tym zakresie!

Nie mniej wa�nym aspektem bezpiecze�stwa pieszych, nie tylko poza obszarem zabudowanym, jest stan techniczny o�wietlenia pojazdu. Ju� �le ustawione reflektory g��wne mog� znacz�co ograniczy� pole widzenia kierowcy. W zestawieniu z pr�dko�ci� pojazdu skraca to czas na podj�cie reakcji i drog� potrzebn� do wykonania odpowiedniego manewru.

"Odblask i �wiat�a w poje�dzie to nierozerwalna wsp�zale�no�� zapewniaj�ca bezpiecze�stwo, g��wnie najmniej chronionym, uczestnikom ruchu drogowego. Jednak nawet najwy�szej jako�ci odblask nie przyniesie efektu przy nieprawid�owym o�wietleniu pojazdu i odwrotnie" - m�wi Maciej Kalisz, prezes Fundacji Jed� Bezpiecznie - "I nie ma przy tym podzia�u na obszar za- i niezabudowany. Dbanie o o�wietlenie pojazdu to rzecz oczywista, ale noszenie elementu odblaskowego r�wnie� w mie�cie nie zaszkodzi".

Na wsp�zale�no�ci element�w odblaskowych ze �wiat�ami samochod�w koncentruje si� Kampania Spo�eczna "O�wieceni" (www.oswieceni.eu), kt�r� zainicjowa�a 31 sierpnia tego roku Fundacja "Jed� Bezpiecznie". Jej Partnerami zosta� Parlamentarny Zesp� ds. Bezpiecze�stwa Ruchu Drogowego, Biuro Prewencji i Ruchu Drogowego, G��wny Inspektorat Transportu Drogowego, Instytut Transportu Samochodowego oraz marka Philips. Kampania wpisuje si� w realizacj� Dekady Dzia�a� Na Rzecz BRD proklamowanej przez ONZ. Jej celem jest zmniejszenie o po�ow� liczby ofiar wypadk�w drogowych do 2020 roku. Gdy og�oszono j� w 2011 roku, w Polsce zgin�o 4189 os�b, za� w roku ubieg�ym 3202 os�b, co oznacza redukcj� o 23 proc.

* �wiatowy Dzie� Pami�ci Ofiar Wypadk�w obchodzony od 1995 roku zawsze w trzeci� niedziel� listopada
** ETSC - European Transport Safety Council

czytaj tak�e:
Jedďż˝ Bezpiecznie POLSKO! | 17-11-2014
Pami�ci Ofiar Wypadk�w Drogowych | 18-11-2013
Pami�ci Ofiar Wypadk�w Drogowych | 19-11-2012
 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry