portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
Dzia�ania na rzecz BRD | Europejski Dzie� Bez Ofiar �miertelnych Na Drodze

Dzie� bez ofiar �miertelnych na polskich drogach?
21-09-2017 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

21 wrze�nia obchodzony jest Europejski Dzie� Bez Ofiar �miertelnych Na Drodze (EDWARD). Czy w Polsce, wzorem innych kraj�w, jest to mo�liwe do osi�gni�cia?





Patrz�c na dzienne statystyki wypadk�w prowadzonych przez polsk� policj�, trzeba odpowiedzie� - tak! W tym roku "zero" w rubryce "zabici" wpisano 16 stycznia, 9 lutego oraz 19 i 29 marca. By�o te� kilka dni, podczas kt�rych odnotowano "tylko" jedn� ofiar� �mierteln� w wypadkach drogowych. Nale�y jednak bra� poprawk�, �e po ostatecznym podsumowaniu, dzienne statystyki znacznie si� zmieniaj�. Mi�dzy innymi uwzgl�dnione zostaj� osoby, kt�rych zgon w wyniku odniesionych obra�e� nast�pi� w przeci�gu 30 dni od daty zdarzenia. W�wczas ju� niestety, statystyki nie daj� nam cienia szansy do optymizmu.

O obecnej skali tragedii na polskich drogach i o tym, �e mo�na im zapobiec �wiadczy zestawienia wypadk�w z poszczeg�lnych kraj�w europejskich. Wed�ug danych z raportu Europejskiego Obserwatorium Bezpiecze�stwa Ruchu Drogowego w 2014 roku w Polsce zgin�o 3202 os�b, czyli por�wnywalnie co w Niemczech, W�oszech czy Francji. Jednak w przeliczeniu liczby zabitych na milion mieszka�c�w okazuje si�, �e mamy jeden z najwy�szych wska�nik�w (84 ofiary), "wyprzedzaj�c" w tym mniej zaludnione kraje jak Bu�garia (88), �otwa (91), Rumunia (91) i Litwa (106). Dla por�wnania wska�nik w Niemczech wynosi 42 osoby, we Francji 53, a we W�oszech 56.

Trzeba te� zauwa�y�, �e na przestrzeni lat 2005-2014, liczba wypadk�w na polskich drogach zmniejszy�a si� o 27 proc., za� zabitych o 41 proc. Wzorem jest tu Hiszpania, w kt�rej co prawda utrzyma�a si� liczba wypadk�w, ale a��o 62 proc. spad�a liczba ofiar �miertelnych. Z kolei w Luksemburgu i Rumunii pomimo wzrostu liczby wypadk�w zgin�o mniej os�b.

W 2011 roku ONZ og�osi�a Dekad� BRD, kt�rej celem jest redukcja liczby ofiar �miertelnych o 50 proc. By� mo�e jeste�my na (nomen omen) dobrej drodze - w 2011 roku na polskich drogach zgin�o 4189, w 2016 roku 3026 os�b. W ubieg�ym roku dzienna �rednia wynios�a 8,2 zabitych, w tym (ale jeszcze wed�ug niepe�nych danych) od stycznia do ko�ca sierpnia 6,5 zabitych.

Wracaj�c do statystyk z Unii Europejskiej okazuje si�, �e w 2014 roku na drogach 13 na 28 zgin�o mniej ni� 365 os�b. Podobnie by�o w czterech krajach spoza wsp�lnoty - Islandii, Liechtensteinie, Norwegii i Szwajcarii. A wi�c z czystej matematyki wynika, �e mo�na doprowadzi� do wyeliminowania wypadk�w ze skutkiem �miertelnym.

W ubieg�ym roku w Polsce do 3/4 wypadk�w drogowych ze skutkiem �miertelnym przyczynili si� kieruj�cy. Najwi�cej zabitych by�o w�r�d pieszych (868 os�b), kierowc�w (863 ofiar) i pasa�er�w (554 os�b) samochod�w osobowych.

Od pewnego czasu dzia�ania brd na ca�ym �wiecie prowadzone s� pod wsp�lnym has�em "Wizja zero". Jest to oczywi�cie za�o�enie czysto teoretyczne, bo przy obecnym - zr�nicowanym w zale�no�ci od stopnia rozwoju kraju - ruchu drogowym nie da si� unikn�� wypadku. O wiele wa�niejsze jest wyeliminowanie ich konsekwencji - ci�kich obra�e� i �mierci.

W osi�gni�ciu tego celu pomagaj� producenci samochod�w, w kt�rych coraz cz�ciej montowane s� systemy wspieraj�ce kierowc� podczas jazdy oraz szereg element�w bezpiecze�stwa biernego. Prowadzi to nas do pojazd�w autonomicznych, kt�rych testy z powodzeniem prowadzone s� ju� w ruchu ulicznym. Jednak droga do ich upowszechnienia jest jeszcze bardzo, bardzo odleg�a. P�ki co ka�dy z nas mo�e wykona� jedno dzia�anie. Mie� szacunek do pozosta�ych uczestnik�w ruchu drogowego. Niby to takie proste, a zarazem i bardzo skomplikowane.
 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry