portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
WYDARZENIA | Kia EV9 w podwójnej koronie World Car Awards
POLSKIE DROGI | Droga ekspresowa S11 wydłuży się o kolejne kilometry
TESTY | Dziecko w Kii EV6 - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
Eksploatacja samochodu | Przegl�d

Dla bezpiecze�stwa przed zim� zadbaj o hamulce
25-10-2017 | �r�d�o: materia�y prasowe

Rozpoczynaj�cy si� sezon jesienno-zimowy powinien sk�oni� kierowc�w do przygotowania pojazd�w na zmienne, ci�sze warunki pogodowe. Wymiana opon na zimowe, sprawdzenie stanu �wiate� czy dolanie zimowego p�ynu do spryskiwaczy to oczywi�cie czynno�ci w tym czasie podstawowe. Do zimy warto przygotowa� r�wnie� hamulce - sprawdzi� stan tarcz, klock�w oraz poziom i jako�� p�ynu hamulcowego.





Niestety, serwis uk�adu hamulcowego to czynno��, o kt�rej u�ytkownicy pojazd�w nader cz�sto zapominaj�. To powa�ny b��d, bo to w�a�nie uk�ad hamulcowy jest kluczowym elementem bezpiecze�stwa kierowcy i pasa�er�w. I cho� wielu producent�w zaleca przegl�d i serwis hamulc�w co 15 tys. kilometr�w, warto robi� to cz�ciej, optymalnie dwukrotnie w roku, tj. przed zim� i na wiosn�.

Obecnie kierowcy maj� w tej kwestii bardzo u�atwione zadanie. Je�li nawet auto nie jest wyposa�one w sygnalizacj� zu�ycia klock�w hamulcowych w postaci odpowiedniej kontrolki na desce rozdzielczej, to z pewno�ci� ma mechaniczny, akustyczny czujnik zatopiony w jego warstwie ciernej. Najcz�ciej jest to wyprofilowana blaszka, kt�ra informuje o zu�yciu klock�w charakterystycznym piszczeniem. Warto jednak zachowa� zasad� "ograniczonego zaufania" w stosunku do obu rodzaj�w czujnik�w i samemu zadba� o stan uk�adu.

Najwa�niejsze w nim s� oczywi�cie klocki hamulcowe. To one zu�ywaj� si� najszybciej. Podczas przedzimowego serwisu mechanik sprawdzi ich stan i w razie potrzeby wymieni na nowe. Trzeba pami�ta�, �e klocki hamulcowe nale�y wymienia� zawsze parami, czyli na prawym i lewym kole danej osi. Podczas takiego serwisu trzeba te� sprawdzi� tarcze hamulcowe. Mimo, �e zu�ywaj� si� one znacznie wolniej (przyjmuje si�, �e na dwie wymiany klock�w hamulcowych przypada jedna wymiana tarcz), dla bezpiecze�stwa warto zbada� r�wnie� ich stan. Szczeg�ln� czujno�� powinny wzbudzi� wszelkiego rodzaju p�kni�cia, zadrapania lub wyszczerbienia powierzchni tarczy. By u�atwi� kontrol� parametr�w tego podzespo�u, na obwodzie zewn�trznym ka�dej tarczy znajduje si� oznaczenie informuj�ce o minimalnej jej grubo�ci, wyra�one w milimetrach. Tarcze r�wnie� wymieniamy parami.

"W naszej ofercie jest ju� kilkaset referencji klock�w Valeo First, a teraz wprowadzamy 70 nowych pozycji do katalogu. Valeo First cieszy si� coraz wi�ksz� popularno�ci� w Polsce i zagranic�. W pierwszej kolejno�ci t� ofert� dedykujemy kierowcom aut starszych, kt�re dominuj� na drogach naszego kraju. Klienci Ci potrzebuj� produktu w przyst�pnej cenie, kt�remu mog� w pe�ni zaufa�" - m�wi Agnieszka Wojtczuk z Valeo Service Eastern Europe.

Kolejnym elementem, na kt�ry trzeba zwr�ci� uwag� podczas przegl�du uk�adu hamulcowego jest hydraulika, a dok�adniej m�wi�c p�yn hamulcowy. Niezmiernie wa�ny, poniewa� od jego w�a�ciwo�ci zale�y uzyskanie odpowiedniego ci�nienia w uk�adzie hydraulicznym, a co za tym idzie zapewnienie skutecznego hamowania. Zazwyczaj producenci zalecaj�, aby p�yn hamulcowy wymienia� co dwa lata, cho� warto to robi� cz�ciej. Stan p�ynu hamulcowego mo�na zbada� specjalnym urz�dzeniem poprzez test temperatury wrzenia. Wed�ug normy w zale�no�ci od rodzaju p�yn hamulcowy powinien wrze� w temperaturze oko�o 240-280 st. C. Je�eli ta warto�� jest ni�sza to wymiana p�ynu jest w�wczas konieczna.

Serwis uk�adu hamulcowego nie jest czynno�ci� kosztown� dzi�ki temu, �e w ofercie Valeo s� klocki, tarcze hamulcowe oraz b�bny i szcz�ki w r�nych przedzia�ach cenowych. Nie warto jednak na nich oszcz�dza�, bo nasze bezpiecze�stwo nie ma ceny. Przede wszystkim bezwzgl�dnie nale�y zrezygnowa� z produkt�w u�ywanych, kt�rych powt�rny monta� jest zreszt� zabroniony przez polskie prawo.

Niewa�ne, czy trasa kr�tka czy d�uga... BILSTEIN ponownie udost�pnia polskim kierowcom tester zawieszenia Techniczne zr�nicowanie reflektor�w ksenonowych
 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry