portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
POLSKIE DROGI | Droga ekspresowa S11 wydłuży się o kolejne kilometry
TESTY | Dziecko w Kii EV6 - foteliki i wózki
TESTY | Dziecko w Kii EV6 - wyposażenie samochodu

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
Eksploatacja samochodu | O�wietlenie

Techniczne zr�nicowanie reflektor�w ksenonowych
15-05-2017 | �r�d�o: materia�y prasowe

Poj�cie lampy ksenonowej mimo, �e powszechnie u�ywane, nie jest jednolite. Kryj� si� pod nim r�ne rozwi�zania techniczne i rodzaje emisji �wiat�a oraz odmienne sposoby budowy reflektora.





Czym w uj�ciu technicznym jest lampa ksenonowa? Przede wszystkim, wbrew obiegowej opinii nie jest �ar�wk�. Jest to lampa posiadaj�ca element emituj�cy �wiat�o - jarznik wy�adowczy. Z zewn�trz przypomina on co prawda �ar�wk�, jednak jego konstrukcja jest ca�kiem inna. We wn�trzu ba�ki znajduje si� szlachetny gaz - ksenon - a w jego atmosferze, pod wp�ywem wysokiego napi�cia wytworzonego pomi�dzy elektrodami �uku elektrycznego, powstaje bardzo jasne �wiat�o. Do jego uzyskania potrzebne jest napi�cie rz�du 25 000 wolt�w.

D1S, D2S, a mo�e D2R?

By dobra� do samochodu odpowiedni jarznik ksenonowy potrzebna jest pewna wiedza na temat dost�pnych typ�w. Ka�dy z nich ma swoje oznaczenie, r�ni si� od innych budow� i przeznaczeniem. Litera "D" na oznaczeniu informuje, �e mamy do czynienia z lamp� ksenonow�. Kolejny symbol - cyfra - wskazuje na to, czy z lamp� zintegrowany jest zap�onnik odpowiedzialny za generowanie wysokiego napi�cia. Cyfry nieparzyste odnosz� si� do lamp wyposa�onych w zap�onnik (mog� to by� symbole D1, D3, D5), cyfry parzyste informuj�, �e lampa takiego zap�onnika nie ma (s� to np. D2, D4 - bez tzw. stopki w metalowej obudowie). Wreszcie ostatni symbol wskazuje na typ reflektora. Litera "S" odnosi si� do reflektor�w soczewkowych, zwanych te� projekcyjnymi, "R" oznacza natomiast reflektor odb�y�nikowy, inaczej paraboliczny lub reflektor swobodnych p�l - najcz�ciej typu FF.

Soczewkowy czy odb�y�nikowy?

Technika budowy reflektor�w ksenonowych zak�ada jedno z dw�ch rozwi�za�: reflektor soczewkowy (projekcyjny) lub reflektor odb�y�nikowy (paraboliczny, swobodnych p�l). Wspomniana powy�ej lampa z symbolem D2R przeznaczona jest zatem dla reflektora odb�y�nikowego. Reflektory takie mog� by� wyposa�one w sta�� przes�on�. Dzi�ki niej unikamy zjawiska ol�nienia, powszechnie zwanego ?o�lepianiem" kierowc�w jad�cych z przeciwka, ale te� zbyt rozleg�ego �wiecenia, tj. wychodz�cego poza pas drogowy. Kszta�t odb�y�nika projektuje si� komputerowo, z du�� dok�adno�ci�, by ze wzgl�du na intensywne �wiat�o lampy ksenonowej jak najlepiej wyznaczy� granic� �wiat�a i cienia.

Symbolem D1S lub D2S oznaczone s� natomiast lampy do reflektor�w o konstrukcji soczewkowej. Ten rodzaj reflektor�w daje mo�liwo�� jeszcze dok�adniejszego wyznaczenia granicy �wiat�a i cienia. W tym przypadku odb�y�nik znajduje si� ju� wewn�trz projektora. Odbite od odb�y�nika �wiat�o jest skupiane przez soczewk� i pada w sprecyzowany punkt, o�wietlaj�c przestrze� przed samochodem. Przepisy stanowi�, �e reflektory takie musz� posiada� system samopoziomuj�cy, st�d projektor soczewkowy posiada r�wnie� silniczki, kt�re odpowiednio poruszaj�c reflektorami odpowiadaj� za utrzymanie ich poziomu. Informacje o aktualnym odchyleniu od poziomu, dla przyk�adu samochodu obci��onego baga�em, przesy�ane s� z czujnik�w zamontowanych np. na amortyzatorach.

Warto zauwa�y�, �e od niedawna w niekt�rym modelach samochod�w, w miejsce dotychczas standardowych lamp 35 W montuje si� lampy wy�adowcze o mocy 25 W (m.in. D5S i D8S) z ni�szym poziomem strumienia �wietlnego. �wiec� one niewiele mocniej od �ar�wek halogenowych, wi�c przepisy nie nakazuj� wyposa�ania ich w systemy oczyszczania i poziomowania.

Reflektory ksenonowe czy bi-ksenonowe? Czym si� r�ni�?

Czas osi�gni�cia pe�nej jasno�ci lampy ksenonowej to zazwyczaj kilka sekund, a ponadto lampy te s� niezmiernie czu�e na ich cz�ste w��czanie i wy��czanie. St�d mog� by� stosowane jedynie do projekcji �wiate� mijania. �wiat�a drogowe, zar�wno w soczewkowych jak i odb�y�nikowych reflektorach ksenonowych realizowane s� za pomoc� dodatkowej �ar�wki halogenowej. Aby rozwi�za� ten problem producenci opracowali reflektory bi-ksenonowe, kt�rych jarznik wy�adowczy odpowiedzialny za �wiat�o drogowe jest stale zapalony, ale strumie� �wiat�a jest przes�oni�ty. R�wnie� lampy tych reflektor�w maj� inn� budow�, ni� te przeznaczone dla standardowych ksenon�w. Sk�adaj� si� z dw�ch baniek, z kt�rych jedna jest przes�aniana bezpo�rednio w jarzniku lub w przypadku innej konstrukcji, przes�on� w projektorze soczewkowym. Przes�ony s� uruchamiane mechanicznie lub elektromagnetycznie. Gdy kierowca poruszy d�wigni� zmiany �wiate� w samochodzie, przes�ona unosi si�, w pe�ni o�wietlaj�c drog�.

Niezale�nie od tego jaki rodzaj ksenon�w zastosowany jest w samochodzie, warto pami�ta� o dw�ch zasadach. Po pierwsze, lampy ksenonowe zawsze nale�y wymienia� parami - dla zachowania optymalnych parametr�w o�wietlenia drogi przed samochodem. Po drugie, warto stosowa� wy��cznie produkty oryginalne. Lampy podrabiane lub niewiadomego pochodzenia mog� nie tylko uszkodzi� instalacj� elektryczn� samochodu, ale przede wszystkim ich �ywotno�� niewiele przewy�sza zwyk�e �ar�wki halogenowe, co czyni ich zakup nieop�acalnym na d�u�sz� met�.
 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry