portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
WYDARZENIA | Kia EV9 w podwójnej koronie World Car Awards
POLSKIE DROGI | Droga ekspresowa S11 wydłuży się o kolejne kilometry
TESTY | Dziecko w Kii EV6 - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
Eksploatacja samochodu | Oleje silnikowe

Nowoczesny silnik, a zu�ycie oleju
13-08-2015 | �r�d�o: materia�y prasowe

W nieustannym po�cigu za czystszymi spalinami i mniejszym zu�yciem paliwa producenci samochod�w robi� krok do ty�u: nowoczesne konstrukcje zn�w zacz�y odczuwalnie spala� olej. Czy oznacza to, �e kierowcy s� skazani na cz�ste zagl�danie pod mask� i jego dolewanie?



Jeszcze 20 lat temu silnik, kt�ry zu�ywa� ponad jeden litr oleju na 1000 km, kwalifikowa�by si� do remontu, a wyposa�ony w niego samoch�d w czasie jazdy zostawia�by za sob� chmur� sinego dymu. Tymczasem dzi�, wysilone jednostki nap�dowe zbudowane wed�ug zasad downsizingu, potrafi� tak�e zu�ywa� olej pracuj�c pod du�ym obci��eniem. Dymu nie wida� dzi�ki coraz popularniejszym filtrom cz�stek sta�ych, kt�re pojawi�y si� tak�e w samochodach z silnikami benzynowymi. Wbrew pozorom to akurat nie jest dobra wiadomo�� - spalanie oleju powoduje jeszcze szybsze zatykanie si� tak�e filtra i tylko pogarsza sytuacj� kierowc�w eksploatuj�cych takie auta na kr�tkich, miejskich dystansach.

To, czy silnik zu�ywa olej, zale�y nie tylko od konstrukcji, ale i od samego oleju. Wprawdzie na rynku dost�pne s� r�ne oleje o klasie lepko�ci zalecanej do danego modelu, czy te� aprobowane przez samego producenta samochodu (co oznaczono na etykiecie opakowania), ale nadal olej olejowi nier�wny. "Zu�ycie oleju przez nowoczesny silnik zale�y od lepko�ci oleju w 100 stopniach Celsjusza. Im jest ona wy�sza, tym mniej oleju zostaje na tulei cylindra, bo pier�cienie t�oka w mniejszym stopniu wpychaj� olej do komory spalania" - t�umaczy Rafa� Kobza, starszy specjalista ds. szkole� w firmie LIQUI MOLY Polska.

Dobrej jako�ci olej jest doskonale przystosowany do warunk�w pracy panuj�cych w silnikach z bezpo�rednim wtryskiem - zar�wno benzynowych, jak i zasilanych olejem nap�dowych. Prawie wszystkie takie jednostki nap�dowe s� turbodo�adowane, a trzeba pami�ta�, �e olej nie tylko smaruje, ale i ch�odzi rozgrzan� turbospr�ark�. Wysoka temperatura przyczynia si� do szybszej degradacji oleju, a im bardziej traci on swoje w�a�ciwo�ci, tym wi�cej spala go silnik. "Zastosowanie �rodka CeraTec firmy LIQUI MOLY powoduje obni�enie tarcia w silniku i zmniejszenie temperatury oleju, co przyczynia si� do redukcji spalania go przez silnik" - zapewnia Rafa� Kobza.

Tak�e styl jazdy ma na to wp�yw, gdy� nowoczesne silniki premiuj� ekojazd�. Z kolei agresywne wkr�canie silnika na obroty, a� do odci�cia dop�ywu mieszanki paliwowej, prowadzi w�a�nie do wzmo�onego zu�ycia paliwa.

Posiadacze nowoczesnych aut musz� sobie przypomnie� o nawyku sprawdzania poziomu oleju, nawet je�li samoch�d wyposa�ony jest w elektroniczny wska�nik. Kierowcy nie tylko zapomnieli, �e nale�y to robi�, ale bardzo cz�sto nie potrafi� tego zrobi� prawid�owo. Przede wszystkim, dzi� sprawdzamy poziom oleju na ciep�ym silniku - wystarczy odczeka� 3-4 minuty po wy��czeniu silnika. "Po upewnieniu si�, �e samoch�d stoi r�wno, wyci�gamy bagnet, wycieramy z niego olej, wsuwamy go z powrotem i wyci�gam ponownie. Bagnet mo�na ustawi� poziomo dla wygodniejszego odczytu, ale nie nale�y ustawi� go r�czk� w d�, bo wtedy olej sp�ynie i to zafa�szuje wynik. Poziom oleju powinien by� w po�owie pomi�dzy oznaczonym minimum i maksimum" - instruuje Rafa� Kobza. Taki pomiar trzeba wykona� co 2-3 tys. km. W razie potrzebny dolewamy ok. p� litra oleju identycznego z zastosowanym w silniku. Olej uzupe�niamy jednak na zimno, by unikn�� powstania napr�e� termicznych w g�owicy silnika, co mo�e si� sko�czy� kosztown� napraw�.
 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry