portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
POLSKIE DROGI | Droga ekspresowa S11 wydłuży się o kolejne kilometry
TESTY | Dziecko w Kii EV6 - foteliki i wózki
TESTY | Dziecko w Kii EV6 - wyposażenie samochodu

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
Eksploatacja samochodu | Amortyzatory

Niewidoczne zagro�enie
06-06-2016 | �r�d�o: materia�y prasowe firmy BILSTEIN

�ywotno�� amortyzator�w uzale�niona jest od warunk�w eksploatacji samochodu i stylu jazdy kierowc�w. Z regu�y jest to kilka lat ale ich zu�ycie nast�puje stopniowo, co usypia nasz� czujno��.



Amortyzatory powinny by� sprawdzane co 20 tys. kilometr�w. Z regu�y jest to wi�kszy przebieg, jaki �rednio w ci�gu roku pokonuje polski kierowca. Ale w�a�ciciele starszych samochod�w i tak musz� poddawa� je kontroli podczas obowi�zkowego badania technicznego. Jest ono jednak powierzchowne i taki test nie zawsze b�dzie miarodajny. O wiele wi�cej mo�emy wywnioskowa� sami z zachowania samochodu podczas codziennej jazdy.

"�rednia �ywotno�� amortyzator�w wynosi 8-10 lat, jednak traci on swoje w�a�ciwo�ci stopniowo. Dlatego r�nice w jego pracy s� dla wi�kszo�ci u�ytkownik�w trudne do zauwa�enia" - m�wi Rainer Popiol, szef dzia�u szkolenia z centrali firmy BILSTEIN w Ennepetal - "Warto wi�c pozna� typowe objawy zu�ycia amortyzator�w i prowadzi� systematyczne obserwacje. Jest to m.in. ko�ysanie nadwozia, wibracje w uk�adzie kierowniczym, nurkowanie samochodu podczas normalnego hamowania, poczucie niestabilno�ci przy pokonywaniu zakr�t�w a tak�e szybsze i nier�wne zu�ycie bie�nika opon".

Warto te� pami�ta�, �e niesprawne amortyzatory znacz�co pogarszaj� przyczepno�� samochodu do nawierzchni drogi, co mo�e doprowadzi� do utraty kontroli toru jazdy. Wyd�u�a si� r�wnie� droga hamowania, nawet o 20 metr�w a do tego dochodzi jeszcze czas reakcji poszczeg�lnych podzespo��w. W wyniku b��dnych odczyt�w mog� wyst�pi� nieprawid�owo�ci w dzia�aniu uk�ad�w ABS czy ESP.



"Je�li w d�u�szej perspektywie zauwa�ymy typowe objawy zu�ytych amortyzator�w nie zwlekajmy z wizyt� w warsztacie. Przy jego wyborze poszukajmy takiego, kt�ry specjalizuje si� w uk�adzie zawieszenia i dysponuje odpowiednim sprz�tem do diagnozy" - dodaje Rainer Popiol z firmy BILSTEIN - "Dobrym momentem, przynajmniej do wzrokowej oceny, jest sezonowa wymiana opon. Przy tej okazji warto zwr�ci� uwag� czy nie ma wyciek�w oleju b�d� �lad�w korozji - te objawy od razu kwalifikuj� amortyzatory na danej osi do wymiany".

�ywotno�� amortyzator�w po cz�ci zale�y od stanu technicznego drogi, jednak to kierowca ma na ni� najwi�kszy wp�yw. Wystarczy ograniczy� ilo�� wjazd�w i zjazd�w z kraw�nika, wolniej pokonywa� tzw. �pi�cych policjant�w, omija� studzienki kanalizacyjne, unika� przeci��ania samochodu jak i gwa�townego przyspieszania i hamowania. Po zimie warto te� porz�dnie umy� podwozie i nadkola, w kt�rych mo�e zalega� s�l drogowa i inne zanieczyszczenia.
 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry