PORADY

Eksploatacja | Samochody

Proste błędy, które prowadzą do uszkodzenia przegubu półosi

17-05-2018 | opr. Maciej Kalisz | fot. archiwum i materiały prasowe

O ile o oponach mówi się, że są jednym punktem styku pojazdu z nawierzchnią, o tyle zapomina się o schowanych za nimi półosiach z przegubami napędowymi. Ich głównym zadaniem jest przeniesienie całej mocy silnika pomiędzy skrzynią biegów a koła.

PORADY | Proste błędy, które prowadzą do uszkodzenia przegubu półosi

Konstrukcje samochodów coraz szybciej ewoluują, zmiany nie omijają też przegubów półosi napędowych, choć mogłoby się wydawać, że to stosunkowo prosta konstrukcja. Jednak w ostatnich 20 latach znacząco wzrosły moce i przede wszystkim moment obrotowy silników. O ile jeszcze przed dekadą wynik przyśpieszenia od 0 do 100 km/h w granicach 10 sekund uważany był za przyzwoity, o tyle teraz kierowcy domagają się większej dynamiki. To wymusza stosowanie coraz mocniejszych silników, a ich moc muszą płynnie i bezawaryjnie przenieść właśnie przeguby. Ale jak długo są w stanie pracować?

W przypadku prawidłowej eksploatacji - praktycznie przez całe życie samochodu. Są tylko dwa rodzaje błędów, które można popełnić.

"Pierwszy z nich zdarza się agresywnym kierowcom, którzy gwałtownie operują pedałem gazu przy maksymalnie skręconych kołach, co jest najbardziej obciążające dla zewnętrznych przegubów osi napędowych w samochodach z napędem na przednią oś lub na cztery koła. Drugi błąd, czy też raczej zaniedbanie, jest domeną mechaników. Obowiązkowym punktem każdego przeglądu okresowego powinna być kontrola stanu osłon przegubów"

- tłumaczy Tomasz Ochman z firmy SKF.

PORADY | Proste błędy, które prowadzą do uszkodzenia przegubu półosi

Uszkodzona czy choćby nawet zsunięta gumowa osłona powoduje wystawienie wnętrza przegubu na działanie wody i brudu, a zimą także soli, którą posypywane są drogi i ulice. Tymczasem przegub pokryty jest warstwą specjalnego smaru, który może zostać wypłukany przez wodę lub zanieczyszczony i stracić swoje właściwości. Jeśli usterka tego typu zostanie szybko zauważona, wystarczy założenie nowej osłony. W skrajnej sytuacji dojdzie do skorodowania przegubu, co wiąże się z koniecznością kompleksowej, a tym samym droższej, wymiany.

Oprócz oceny stanu osłon warto też sprawdzić ręką luzy wzdłużne i poprzeczne przegubów. Ale już do pełnej weryfikacji stanu półosi konieczny jest demontaż.

"Drgania kierownicy, a nawet całego samochodu w czasie przyspieszania wskazują na zużycie lub uszkodzenie przegubów wewnętrznych, a stuki i wibracje przy maksymalnym wychyleniu kierownicy - na problem z przegubami zewnętrznymi"

- dodaje Tomasz Ochman.