portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
POLSKIE DROGI | Droga ekspresowa S11 wydłuży się o kolejne kilometry
TESTY | Dziecko w Kii EV6 - foteliki i wózki
TESTY | Dziecko w Kii EV6 - wyposażenie samochodu

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
Op�aty | viaTOLL

Kierowcy wp�acili 6 mld z�otych na inwestycje drogowe w Polsce
05-07-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Kapsch i archiwum

Mija w�a�nie 5 lat od uruchomienia elektronicznego systemu poboru op�at drogowych viaTOLL. Przez ten okres kierowcy zasilili Krajowy Fundusz Drogowy kwot� ponad 6 mld z�otych.





G��wnym zadaniem, dzia�aj�cego od 1 lipca 2011 roku, systemu viaTOLL jest naliczanie op�at za przejechanie wybranych dr�g krajowych pojazdami o dopuszczalnej masie ca�kowitej (dmc) powy�ej 3,5 tony. Koszt budowy infrastruktury, pierwotnie dla odcink�w o ��cznej d�ugo�ci 1560 km, wyni�s� blisko miliard z�otych. Do dzi� sie� powi�kszono dwukrotnie, jednak kolejne wydatki to ju� tylko 166 mln z�otych. Niemal tyle samo przez okres 5 lat poch�on�y koszty utrzymania systemu.

Wydatki te zwr�ci�y si� bardzo szybko, praktycznie w dwa lata od uruchomienia systemu. Do dzi� na konto Krajowego Funduszu Drogowego wp�yn�o 6,3 mld z�otych, co po odj�ciu wszystkich koszt�w daje zysk netto 4,1 mld z�otych. Zgodnie z ustaw� ca�o�� przeznaczana jest na kolejne inwestycje drogowe.

Obecnie w systemie viaTOLL zarejestrowanych jest 910 tys. pojazd�w o dmc powy�ej 3,5 tony oraz ponad 70 tys. autobus�w. Ponad 60 proc. z nich nale�y do polskich kierowc�w b�d� firm. W�r�d obcokrajowc�w najwi�cej jest Niemc�w (5,6 proc.), Litwin�w (3,6 proc.) oraz Czech�w (2,9 proc.). Operator sieci viaTOLL, firma Kapsch, podkre�la, �e blisko 2/3 tych pojazd�w wyposa�ona jest w silniki spe�niaj�ce normy emisji spalin EURO 4, 5 i 6. Ma to znaczenie przy naliczaniu stawki za przejechany kilometr, im wy�sza norma tym jest ona mniejsza.

Poza pojazdami o masie 3,5 tony z elektronicznego systemu poboru op�at mog� korzysta� kierowcy samochod�w osobowych. Dla rozr�nienia rozwi�zanie dla nich nazwano viaAUTO. Jego zasi�g obejmuje jednak tylko dwa odcinki autostrad zarz�dzanych przez Generaln� Dyrekcj� Dr�g Krajowych i Autostrad - A2 pomi�dzy Koninem i Strykowem oraz A4 pomi�dzy Bielanami Wroc�awskimi i So�nic�. Przejazd pozosta�ymi odcinkami "pa�stwowych" autostrad - a wi�c poza zarz�dzanymi przez koncesjonariuszy - oraz drogi ekspresowe s� dla osob�wek bezp�atne. Trzeba jednak pami�ta�, �e po podpi�ciu przyczepy masa samochodu mo�e przekroczy� 3,5 tony i w�wczas nale�y uiszcza� op�aty zgodne z taryfikatorem viaTOLL.

Aktualnie w systemie viaAUTO zarejestrowanych jest 54 tys. urz�dze� pok�adowych. Upowszechnienie korzystania z tego systemu up�ynni ruch na autostradowych bramkach. Wed�ug szacunk�w w czasie 1 godziny b�dzie mog�o przez nie przejecha� trzykrotnie wi�cej samochod�w osobowych.



Co wi�cej operator systemu szykuje si� - do niemal rewolucyjnego - rozwi�zania, do kt�rego przez lata nie uda�o si� doprowadzi�. "P�atno�� za pomoc� urz�dze� pok�adowych jest jedyn� mo�iw� alternatywn� przy modelu koncesyjnym, mam nadziej�, �e wkr�tce viaTOLL obejmie wszystkie autostrady. To b�dzie nie tylko krok w kierunku pewnego "ujednolicenia" system�w poboru op�at w Polsce, ale przede wszystkim spos�b na udro�nienie zator�w, jakie powstaj� na bramkach wjazdowych i wyjazdowych na autostradach, zw�aszcza w okresach wzmo�onego ruchu, do kt�rych zaliczaj� si� np. wakacje" - zapowiada Marek Cywi�ski, Dyrektor Zarz�dzaj�cy w firmie Kapsch Telematic Services, operatora systemu viaTOLL w Polsce.

Koncesja dla firmy Kapsch, jako operatora systemu elektronicznego systemu poboru op�at viaTOLL w Polsce, ko�czy si� za dwa lata. Jednak ju� za rok b�dzie ona musia�a przedstawi� harmonogram przekazania infrastruktury nowemu zarz�dcy - w�a�cicielem ca�o�ci jest GDDKiA. Dyrektor Marek Cywi�ski nie ukrywa, �e liczy na wygranie przetargu na kolejne lata. I zapowiada, �e by� mo�e zmieni si� spos�b naliczania op�at z drogowych bramownic na system satelitarny. Jesieni� tego roku obszar viaTOLL powi�kszy si� o 150 kilometr�w dr�g.
 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry