portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
POLSKIE DROGI | Droga ekspresowa S11 wydłuży się o kolejne kilometry
TESTY | Dziecko w Kii EV6 - foteliki i wózki
TESTY | Dziecko w Kii EV6 - wyposażenie samochodu

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
Infrastruktura rowerowa | Warszawa

K�adka �azienkowska i co dalej?
09-08-2017 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Sz�sty z o�miu drogowych most�w w Warszawie zosta� udost�pniony dla rowerzyst�w. Pierwszy krok zrobiony, jednak do pe�nego szcz�cia brakuje jeszcze sporego odcinka, kt�ry nie wiadomo kiedy powstanie.





Jest sobota, 14 luty 2015 roku. W Warszawie, po praskiej stronie mostu �azienkowskiego, kto� celowo podpala - co p�niej potwierdza prokuratura, ale �ledztwo zostaje umorzone, bo nie uda�o ustali� si� sprawcy - sk�ad zdemontowanych podczas remontu desek. Pocz�tkowo niewielki po�ar ma bardzo zaskakuj�cy fina� - ogie� ogarnia ca�� stalow� konstrukcj� o d�ugo�ci ponad p� kilometra. Do tego stopnia, �e ca�y most zostaje wy��czony z u�ytku, a ekspertyza nadzoru budowlanego nakazuje jego ca�kowit� rozbi�rk�. To z punktu widzenia uk�adu komunikacji w stolicy oznacza parali� miasta!

B�yskawicznie zapada wi�c decyzja o odbudowie mostu, a urz�dnicy musz� zmierzy� si� z nie lada wyzwaniem - przeprowadzeniem wszystkich procedur, od projektu przez wyb�r wykonawcy, do jak najszybszego zako�czenia budowy. Warto w tym miejscu wspomnie�, �e trwa jeszcze budowa drugiej linii metra i r�wnoleg�y dla Trasy �azienkowskiej ci�g komunikacyjny jest nieprzejezdny. Sytuacja jest bardzo powa�na.

Nie zra�a to jednak aktywist�w miejskich do wyst�pienia z propozycj�, aby wykorzysta� ten moment na zaprojektowanie osobnej drogi dla rowerzyst�w. Dotychczas przejazd mostem �azienkowskim by� bardzo utrudniony. Ustawione znaki drogowe dopuszczaj� na nim pr�dko�� maksymaln� 80 km/h, co zgodnie z ustaw� Prawo o ruchu drogowym, nakazuje rowerzystom korzystanie z chodnika. Ten na mo�cie jest bardzo w�ski, z trudem mija si� dw�ch pieszych. Dodatkowo uk�ad drogowy wjazd�w i zjazd�w wymusza kilkukrotne korzystanie z wysokich schod�w, na niekt�rych nie ma nawet podjazd�w dla w�zk�w dzieci�cych, o dost�pno�ci dla os�b niepe�nosprawnych nie wspominaj�c. Najbli�szy most Poniatowski nie stanowi najlepszej alternatywy.

Zawi�zuje si� spo�eczna grupa Rowerowy �azienkowski, kt�ra w imieniu mieszka�c�w Warszawy chce przekona� urz�dnik�w do uwzgl�dnienia na mo�cie drogi dla rowerzyst�w. Zreszt� sto�eczny ratusz stawia na promocj� tego �rodka komunikacji, od sierpnia 2012 roku dzia�a Veturillo, czyli system wypo�yczalni rower�w miasta. W pierwszych dniach formalnego dzia�ania spo�ecznicy uzyskuj� poparcie ponad 1,5 tysi�ca Warszawiak�w.

To zaskakuj�ce - znaj�c histori� r�nych miejskich inwestycji - ale okazuje si�, �e mo�na pogodzi� interesy wszystkich. Odbudowa zostaje podzielona na etapy - w pierwszej kolejno�ci najpilniejsza potrzeba, czyli odbudowa mostu. Uda�o si�j� znacz�co przyspieszy�, dzi�ki zachowaniu betonowych filar�w poprzednika. Otwarcie jezdni nast�pi�o w pa�dzierniku 2015 roku. Kilka miesi�cy p�niej zacz�to udost�pnia� do u�ytku fragmenty ci�g�w pieszych, w kt�rych zachowano te same przekroje. Jednocze�nie powstawa�y koncepcje wkomponowania w most drogi dla rower�w.

Ostatecznie wybrano projekt dw�ch podwieszanych pod nim k�adek - po stronie p�nocnej przeznaczonej dla rowerzyst�w i pieszych, po po�udniowej tylko dla kieruj�cych jedno�ladami. Po o�miu miesi�cach budowy, kosztem ponad 13 mln z�otych (pochodz�cych ze �rodk�w unijnych), oficjalne otwarcie przejazdu nast�pi�o w samo po�udnie 9 sierpnia 2017 roku. Przy okazji nadano mu w Miejskim Systemie Informacji nazw� K�adki �azienkowskiej.



Jakie s� nasze wra�enia z przejazdu? Jad�c od strony Pragi, alej� Stan�w Zjednoczonych mamy now�, asfaltow� drog� dla rower�w, kt�ra prowadzi prosto do p�nocnej cz�ci K�adki �azienkowskiej. Tu� przed ni� trzeba pokona� strony (nachylenie 6 proc.) podjazd. Pod samym mostem ustawiono znak pionowy C-13/16 informuj�cy, �e na tej samej drodze odbywa si� ruch pieszych i rowerzyst�w. Bior�c pod uwag�, �e jedno�lady poruszaj� si� tu w obie strony, podczas mijania si� dodatkowo z pieszym - widzieli�my kilka os�b uprawiaj�cych jogging oraz rolkarzy - mo�e to stworzy� zagro�enie niebezpiecznego potr�cenia b�d� upadku. Plusem s� wy�sze, ni� zazwyczaj na mo�cie, barierki ochronne i oczywi�cie o�wietlenie (nie zauwa�yli�my kamer monitoringu).

Na drugim brzegu zje�d�amy (tu nachylenie wynosi 5 proc.) na nadwi�la�ski bulwar. Skr�caj�c w lewo musi okr��y� ca�y Port Czerniakowski, aby dojecha� do ulicy Czerniakowskiej. Taka wyprawa w nocy nie b�dzie nale�a�a do przyjemnych. Z kolei w prawo droga wiedzie do �luzy portu, nad kt�r� na szcz�cie mo�na przejecha�. Alternatyw� do jazdy na wprost pozostaje wej�cie z rowerem po kr�tych schodach na chodnik prowadz�cy wzd�u� jezdni mostu. Id�c nim, jest w�sko wi�c o je�dzie na rowerze nie ma mowy, zn�w musimy pokona� schody (pod �limakiem prowadz�cym na most), aby zn�w wej�� na poziom jezdni, przy kt�rym znajduje si� zatoczka autobusowa, dalej kolejne schody w d�prowadz�ce na ulic� Solec (r�wnoleg�� do biegu Wis�y).

Jest to wi�c pierwszy brakuj�cy odcinek, kt�rego powstanie zapowiadaj� miejscy urz�dnicy. Kolejnym ma by� droga dla rower�w a� do placu Na Rozdro�u. Kiedy to nast�pi - nie wiadomo. Za to pewne jest, �e wcze�niej do generalnego remontu (czytaj wyburzenia i ca�kowitej odbudowy) przeznaczona jest ta cz�� Trasy �azienkowskiej.

Naszym zdaniem dopiero realizacja ca�o�ci prze�o�y si� na pe�n� funkcjonalno�� K�adki �azienkowskiej. B�dzie to bardzo wygodne rozwi�zanie, pozwalaj�ce na stopniowy podjazd pod strom� Skarp� Warszawsk�. I jednocze�nie mocny argument do promowania tego �rodka lokomocji jako alternatywy do jazdy samochodem i tak wiecznie zakorkowanym mostem.

Po�udniowa strona K�adki �azienkowskiej przeznaczona jest wy��cznie dla rowerzyst�w. Doprowadzi nas jednak tylko do Wa�u Miedzeszy�skiego bez mo�liwo�ci bezpo�redniego przejazdu na drug� stron� ulicy. W tym celu trzeba skr�ci� w lewo i ponownie wjecha� na p�nocn� cz�� k�adki. Skr�caj�c w prawo ko�czy si� droga dla rower�w.



Niew�tpliwie K�adka �azienkowska jest po��dan� inwestycj�, liczymy przede wszystkim, �e na jezdni mostu nie pojawi� si� ju� rowerzy�ci. Ich obecno�� na drodze, na kt�rej obowi�zuje ograniczenie pr�dko�ci do 80 km/h (w rzeczywisto�ci przez nikogo nie przestrzegane) i wyznaczonym bus-pasie zawsze stwarza�a zagro�enie dla nich samych, jak i kierowc�w. Do pe�nego efektu brakuje jednak dalszego odcinka w stron� �r�dmie�cia, pomimo plan�w jego budowa nie nast�pi szybko. Na plus zaliczy� trzeba prask� stron�, gdzie trwa wytyczanie nowej drogi dla rower�w a� do Rembertowa.
 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry