portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
WYDARZENIA | Kia EV9 w podwójnej koronie World Car Awards
POLSKIE DROGI | Droga ekspresowa S11 wydłuży się o kolejne kilometry
TESTY | Dziecko w Kii EV6 - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
Infrastruktura drogowa | Wypadki

Jak poprawi� bezpiecze�stwo na trasach szybkiego ruchu?
30-08-2017 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Razem z rozwojem sieci autostrad i dr�g ekspresowych w Polsce, ro�nie na nich - niestety - liczba wypadk�w. Z racji wysokich pr�dko�ci jazdy ich skutki z regu�y bywaj� tragiczne.





Na koniec ubieg�ego roku sie� autostrad w Polsce liczy�a 1660,6 kilometr�w, a dr�g ekspresowych 1670,5 kilometr�w. Wed�ug statystyk policji dosz�o na nich do 688 (odpowiednio 415 i 273) wypadk�w, w kt�rych poszkodowanych zosta�o 987 (607/308) os�b, a 120 (50/70) ponios�o �mier�. Daje to niewielki odsetek 2 proc., 2.4 proc. i 4 proc. w odniesieniu do og�u.

Je�li jednak we�miemy pod uwag� wska�nik ci�ko�ci wypadk�w uzyskamy realne zestawienie. I tak na 100 wypadk�w na drogach publicznych obra�enia odnios�o 121 os�b, a 9 ponios�o �mier�. Z kolei na autostradach wska�nik ten wyni�s� 146 rannych i 12 zabitych, a jeszcze wy�szy by� na drogach ekspresowych - 139 rannych i 26 zabitych.

Tak wysokie wska�niki na stosunkowo kr�tkiej sieci autostrad i ekspres�wek, do pozosta�ych dr�g publicznych, wynikaj� przede wszystkim z dopuszczeniem na tych pierwszych jazdy z maksymaln� pr�dko�ci� 140 i 120 km/h. W praktyce cz�sto i tak nie s� one przestrzegane, a z w�asnych obserwacji mo�na wyci�gn�� wniosek, �e cz�� kierowc�w traktuje autostrad� jako tor wy�cigowy.

W tej sytuacji jakikolwiek b��d jednego kierowcy cz�sto powoduje efekt domina. St�d te� - na co zwraca uwag� Najwy�sza Izba Kontroli w ostatnim raporcie na temat "Organizacji i przygotowania do dzia�a� ratowniczych na autostradach i drogach ekspresowych" - zdarzenia te maj� "charakter katastrof w ruchu l�dowym, w kt�rych uczestniczy wiele os�b i pojazd�w i kt�rych skutkiem s� liczne ofiary i zniszczenia".

Za g��wn� przyczyn� wypadk�w podawane jest niedostosowanie pr�dko�ci do warunk�w ruchu, za� typowym zdarzeniem jest najechanie na ty� poprzedzaj�cego pojazdu. Do tego rodzaju wypadk�w dochodzi zar�wno na tym samym pasie ruchu (niezachowanie odpowiedniej odleg�o�ci), jak r�wnie� podczas jego zmiany w trakcie wyprzedzenia. Kolejne przyczyny to uderzenie w bariery energoch�onne, np. przy pr�bie unikni�cia wy�ej wymienionej kolizji b�d� za�ni�cia za kierownic�.

�mia�o mo�na wi�c postawi� tez�, �e wi�kszo�ci tych wypadk�w mo�na by�o unikn�� przy przestrzeganiu przepis�w ruchu drogowego, dostosowaniu si� do warunk�w ruchu, wzajemnym poszanowaniu w�r�d kierowc�w i krytycznym spojrzeniu na w�asne umiej�tno�ci.

Na promowaniu takich zachowa� koncentrowa� si� b�dzie kampania spo�eczna, nad kt�r� rozpocz�o prac� "Partnerstwo dla Bezpiecze�stwa Drogowego". Jednym z jego cz�onk�w jest nasza Fundacja "Jed� Bezpiecznie", kt�ra aktywnie w��czy�a si� w te przygotowania.

Swoim do�wiadczeniem b�dziemy dzieli� si� tak�e jako redakcja portalu jedz-bezpiecznie.pl Prawie ka�dym z testowanych przez nas samochod�w pokonujemy d�ugie odcinki autostrad i dr�g ekspresowych, przez co zebrali�my wiele cennych obserwacji i wniosk�w. Od wrze�nia poszerzamy te� nasze testy o elementy mog�ce poprawi� bezpiecze�stwo w�a�nie na trasach szybkiego ruchu, jak dzia�anie aktywnego tempomatu, asystenta utrzymania i zmiany pasa ruchu, monitorowanie zm�czenia kierowcy czy systemy automatycznego hamowania przy du�ych pr�dko�ciach.

B�dziemy r�wnie� na bie��co informowa� o post�pach przygotowa� do kampanii, licz�c na Pa�stwa opinie, sugestie i przemy�lenia. Niezale�nie od tego ju� dzi� zach�camy do kontaktu z nami info@jedz-bezpiecznie.pl
 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry