portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
WYDARZENIA | Kia EV9 w podwójnej koronie World Car Awards
POLSKIE DROGI | Droga ekspresowa S11 wydłuży się o kolejne kilometry
TESTY | Dziecko w Kii EV6 - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
Wydawnictwa | Poradniki

O filozofii ekojazdy i dobrych praktykach
28-08-2015 | �r�d�o: Tygodnik PRAWO DROGOWE @ NEWS nr 522

"Broszura opisuje konkretne manewry i zadania egzaminacyjne, daj�c wskaz�wki - pomocne do ich w�a�ciwego wykonania. Dodatkowo pomaga zrozumie� istot� i cel sprawdzanych przez egzaminatora element�w" - rozmowa z autorami publikacji "Eco-driving w szkoleniu, na egzaminie i w codziennej je�dzie".



Od pocz�tku 2015 roku obowi�zuj� zadania egzaminacyjne zwi�zane z ekojazd�. Jak zdaj�cy radz� sobie z nimi w praktyce?

Krzysztof W�jcik: Pocz�tki bywa�y trudne, ale ka�dy kolejny miesi�c przynosi znacz�c� popraw�. Tylko w nielicznych przypadkach zauwa�y� mo�na fundamentalny brak zrozumienia filozofii eko. W wi�kszo�ci przypadk�w dostrzegamy starania os�b egzaminowanych, by umiej�tno�� jazdy energooszcz�dnej czy hamowania silnikiem - zademonstrowa�.

Czy brak umiej�tno�ci ekojazdy mo�e mie� - Pana zdaniem - wp�yw na ko�cowy wynik egzaminu?

Mariusz Sztal: Mo�e, jednak�e s� to pojedyncze przypadki. My�l�, �e dzieje si� tak dlatego, i� egzaminatorzy dokonuj�c ostatecznej oceny umiej�tno�ci kandydata, uwzgl�dniaj� ca�okszta�t jego jazdy oraz wp�yw ewentualnych nieprawid�owo�ci na p�niejsz� samodzieln� jazd� i bezpiecze�stwo na drodze.

Po zmianach formy egzaminu teoretycznego w 2013 roku zauwa�alny by� nag�y spadek zdawalno�ci teorii, ale i jednoczesny wzrost na praktyce. Czy zdawalno�� na poziomie 40 procent jest realnym odzwierciedleniem umiej�tno�ci zdaj�cych?

Krzysztof W�jcik: Moim zdaniem tak nie jest. Egzamin teoretyczny i praktyczny musz� ze sob� korelowa�. Same umiej�tno�ci prowadzenia pojazdu nie wystarcz�, je�eli nie ma wiedzy teoretycznej o przepisach czy bezpiecze�stwie na drodze. W drug� stron� jest podobnie. Mo�na by� super przygotowanym teoretycznie, ale brak umiej�tno�ci kierowania przekre�li sukces.

Jak powiedzia� niegdy� pisarz Mark Twain - s� trzy rodzaje k�amstw: k�amstwa, bezczelne k�amstwa i statystyki. Co� w tym musi by�. Statystycznie, cztery z dziesi�ciu os�b zdaj� egzamin. Ale czy z tej statystyki wynika, ile razy ci co zdali podchodzili do egzaminu? - Nie. Kto jest dobrze przygotowany i niesparali�owany stresem - zdaje egzamin od razu. Egzaminowani posiadaj�cy pewne braki - zdaj� w�wczas, gdy uda im si� je wyeliminowa�. Z regu�y jest to drugie - trzecie podej�cie. Niestety "zani�aj�cymi statystyk�" s� osoby nieprzygotowane do jazdy, niepotrafi�ce podejmowa� decyzji na drodze, nieodporne na stres zwi�zany z prowadzeniem pojazdu - tym samym jeszcze niegotowe do samodzielnego kierowania autem.

Czy publikacja, kt�rej jest Pan wsp�autorem ma szanse wp�yn�� na lepsze przygotowanie do egzaminu kandydata na kierowc�?

Mariusz Sztal: Moim zdaniem - tak, ale ocena zale�y przede wszystkim od Czytelnik�w. W "Eco drivingu" starali�my si� rozwia� w�tpliwo�ci zdaj�cych, zwi�zane ze sposobem wykonania zada� egzaminacyjnych. Wskazali�my rzeczywiste elementy, na kt�re egzaminator zwraca uwag� podczas oceny konkretnego manewru. Podali�my przyk�ady najcz�ciej pope�nianych b��d�w, a tak�e dali�my praktyczne rozwi�zania, jak si� ich ustrzec.

Sk�d pomys�, by opracowa� tak� broszur�?

Krzysztof W�jcik: To odpowied� na oczekiwania zdaj�cych. Dostawali�my sygna�y, �e niekt�re elementy szkolenia czy egzaminu s� niezrozumia�e dla kandydat�w na kierowc�w. Broszura opisuje konkretne manewry i zadania egzaminacyjne, daj�c wskaz�wki - pomocne do ich w�a�ciwego wykonania. Dodatkowo pomaga zrozumie� istot� i cel sprawdzanych przez egzaminatora element�w. A przecie� to w�a�nie po��czenie umiej�tno�ci kierowania z prawid�owym podejmowaniem decyzji jest recept� na sukces.

"Eco-driving" to tak�e publikacja dla instruktor�w nauki jazdy. Nie ka�dy z nich ma mo�liwo�� uczestniczy� w charakterze obserwatora w egzaminie pa�stwowym. Por�wnanie element�w opisanych w publikacji z tymi, kt�re zdarzaj� si� w czasie szkolenia czy egzaminu wewn�trznego - pozwoli by� mo�e, na rozbudowanie swojego warsztatu pracy.

Co, opr�cz szczeg�owego opisu zada� egzaminacyjnych zawiera publikacja?

Mariusz Sztal: Jest w niej rozwini�ta filozofia ekojazdy z przyk�adami: gdzie, kiedy i w jakich okoliczno�ciach stosowa� ten styl prowadzenia pojazdu. Ponadto opisali�my w niej kilkana�cie dobrych praktyk, kt�re umiej�tnie stosowane, znacz�co wp�yn� na bezpiecze�stwo u�ytkownika pojazdu oraz komfort jego podr�y.

Brzmi to zach�caj�co, co to za dobre praktyki?

Krzysztof W�jcik: Przede wszystkim defensywne nastawienie. Zbi�r zasad i zalece�, o kt�rych do�wiadczeni kierowcy doskonale wiedz� a ci �wie�o upieczeni - nigdzie indziej nie przeczytaj�. Taki psychologiczny "drogowskaz", co zrobi�, jak si� zachowa�, czego si� spodziewa� - w konkretnych, codziennych sytuacjach.

Na koniec, jakie rady da�by Pan zdaj�cym przed egzaminem? Szczeg�lnie tym, kt�rzy chc� unikn�� kolejnych zmian w przepisach i zdoby� prawo jazdy jeszcze w tym roku.

Mariusz Sztal: Niezwykle wa�ny jest cel wizyty w WORD. Je�li kto� przychodzi na egzamin z my�l�, �e koniecznie musi go zda� - wywiera na siebie olbrzymi� presj�. Presja ta i zwi�zany z ni� stres, bywa w niekt�rych sytuacjach nie do ud�wigni�cia. Na egzamin powinni�my przyj�� dobrze przygotowani, pewni swoich decyzji na drodze i przekonani o posiadaniu podstawowych umiej�tno�ci do kierowania pojazdem. Je�eli z kt�rym� z tych element�w mamy problem, powinni�my rozwa�y� konieczno�� doszkolenia. Je�eli egzamin zako�czy si� niepowodzeniem - nie poddawajmy si�. Nie traktujmy jednak bezrefleksyjnie, tego, co si� na nim wydarzy�o. Pami�tajmy, �e kierowanie pojazdem to olbrzymia odpowiedzialno��, a ka�dy krytyczny b��d - tak�e ten na egzaminie - mo�e sta� si� przyczyn� spowodowania tragedii na drodze.

Dzi�kujemy za rozmow�.

Nota o autorach
 
Krzysztof W�jcik: Kierownik Wydzia�u Szkole� Wojew�dzkiego O�rodka Ruchu Drogowego w Warszawie; instruktor nauki jazdy I stopnia; egzaminator pa�stwowy I stopnia; trener i wyk�adowca kurs�w dla kandydat�w na instruktor�w i egzaminator�w; autor wielu artyku��w i publikacji z zakresu przepis�w ruchu drogowego, BRD oraz techniki kierowania pojazdem; absolwent podyplomowych studi�w Bezpiecze�stwa Ruchu Drogowego na Uniwersytecie Marii Curie-Sk�odowskiej w Lublinie.
 
Mariusz Sztal: Koordynator Bezpiecze�stwa Ruchu Drogowego w Wojew�dzkim O�rodku Ruchu Drogowego
w Warszawie; absolwent Wydzia�u Transportu Politechniki Radomskiej, instruktor nauki jazdy, egzaminator pa�stwowy I stopnia; trener i wyk�adowca defensywnej i ekonomicznej jazdy samochodem; posiadacz transportowego certyfikatu kompetencji zawodowych.

Nota o poradniku: ISBN 978-83-63917-46-3, ilo�� stron: 48, format: A5, oprawa: mi�kka, cena: detaliczna 23,90 z�otych, w sprzeda�y od 25.08.2015 roku:
 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry