BEZPIECZEŃSTWO DZIECI

Bezpieczny autokar | Wakacje 2023

126 zatrzymanych dowodów rejestracyjnych autokarów przewożących dzieci

07.09.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Inspekcja Transportu Drogowego podsumowała akcję „Bezpieczny autokar - wakacje 2023”. W jej trakcie przeprowadzono - w porównaniu do ubiegłego roku - więcej kontroli, ale niewspółmiernie do nich wzrosła liczba zatrzymanych dowodów rejestracyjnych.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI - kontrole autokarów, ITD, podsumowanie, wakacje 2023

Od kilkunastu lat Inspekcja Transportu Drogowego kontroluje stan techniczny i wyposażenie autokarów, którymi podróżują dzieci na wakacyjny wypoczynek. Sprawdzana jest również trzeźwość, uprawnienia i czas pracy kierowców. Czynności te prowadzone są zarówno na zlecenie rodziców, opiekunów bądź organizatorów wyjazdów, jak też losowo przez patrole ITD na trasach przejazdowych.

Tegoroczna akcja rozpoczęła się w piątek 23 czerwca i trwała do niedzieli 3 września. W tym czasie przeprowadzono 2644 kontroli autokarów. To o blisko 30 procent więcej niż w 2022 roku (2048). W efekcie zatrzymano aż 126 dowodów rejestracyjnych. W porównaniu do poprzednich wakacji to wzrost o 70 procent (74 decyzji)!

Oznacza to, że co 28 kontrola autokaru kończyła się zatrzymaniem tego dokumentu. Średnia ta w wakacje 2022 roku wyniosła 21. Z kolei liczba niedopuszczenia pojazdów do ruchu to - odpowiednio - 22 i 22. W tym przypadku oznacza to spadek o 9 procent.

Do kontroli inspektorzy wykorzystują między innymi Mobilne Jednostki Diagnostyczne. Za ich pomocą można sprawdzić działanie układu hamulcowego i jezdnego. I właśnie ich usterki, jak różnica sił hamowania na kołach jednej osi czy luzy na końcówce drążka kierowniczego były najczęstszym powodem niedopuszczenia autokarów do dalszej jazdy. Inne przyczyny to wyciek płynów eksploatacyjnych, uszkodzone opony czy korozja elementów konstrukcyjnych.

Ze skrajnych przykładów z wakacji 2023 roku ITD wymienia pękniętą ramę nośną czy przednią szybę, brak badań technicznych autokaru, a nawet nieaktualne prawo jazdy kierowcy. Nakładane kary nie ograniczały się tylko do mandatów czy punktów. Zgodnie z ustawą o transporcie drogowym wszczęto postępowania administracyjne wobec przewoźnika i osoby odpowiedzialnej za stan techniczny pojazdów czy kwalifikacje kierowców.